|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() En artikkel i VG snakker om "tigerforeldre" og viser ytterpunkter i begge ender. De som driver rovdrift på ungene, og de som ikke krever noe. Jeg syntes artikkelen var altfor lite nyansert, og ikke minst bygget den på en forventning om at suksess i yrkeslivet er eneste faktor til lykke i livet - hos personen selv og foreldre. Når starter livet? Er det når man er ferdigutdannet? Sist redigert av Ru : 15-03-11 kl 14:21. Årsak: Link i første innlegg |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Jeg har lest om hun gærne tigermammaen i USA som spotter ungene sine, nekter dem å gå på do og slikt, og er fasadeflau over det, men møtt med kritikk så syns hun jo egentlig at det er helt OK å være sånn. Jeg er så lei av at alle oppdragelsesmetoder skal settes i båser, kalles noe, og alle skal være helt riv, ruskende sprutsprø om man overdriver dem.
![]() |
#3 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Jeg har vokst opp med en lightversion av tigermamma og det var i hovedsak motiverende og bra for meg. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å motivere meg i like stor grad på egen hånd om ikke mamma hadde like klare forventninger til resultater.
![]() |
#4 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Jeg tenker at som med så mye annet så er det fint med en mellomting. For høye krav kan jo virke mot sin hensikt også. Med eldste stiller jeg høye krav til skolearbeid, for jeg vet jo at hun kan, og noe annet enn bra resultater skyldes ene og alene latskap (det har vi heldigvis ikke opplevd enda). Men når det gjelder skitreningen f.eks. stiller jeg krav om at hun er med, ikke at hun skal spurtslå alle andre på målstreken, det vet jeg jo at ikke går. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Pauset
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Jeg kom også fra et hjem der de hadde høye forventninger til skolen. Jeg hadde vel noe anlegg for det, og jeg antar de så en del potensiale i det. Mine søsken derimot, var andre typer og de hadde ikke samme forventninger der følte jeg. Dette ble også litt uheldig etter hvert fsyntes vel både jeg og søsknene mine. Man ble sammenlignet. Sist redigert av Dronningen : 15-03-11 kl 14:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Min tvinges mothårs, skrikende og hylende om det trengs til å ta skolearbeidet på alvor. Som regel trengs slett ikke det - det holder å si at sånn og slik skal de gjøre. På fritidsaktiviteter så bestemmer de hundre prosent selv. Jeg begrenser bruk av skjerm og pådytter utetid da. På den eldste også. |
![]() |
![]() |
#7 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Jeg er oppvokst i et hjem hvor ikke opplevde noen forventinger i forhold til skolearbeid, prestasjoner etc. Mine barn har sammenlignet med meg en tigermor i henhold til skolearbeid og investering i det - tror jeg.
![]() |
#8 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Jeg forventer at de gjør sitt beste, og at de noen ganger trenger et push for å klare det. Også håper jeg at jeg lar dem slappe av litt også.
![]() |
#9 |
priiiima donna
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?...
![]() Sist redigert av TheVoice : 18-07-15 kl 07:35. Årsak: leif var veldig med...! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Mine foreldre var nok tigerforeldre i forhold til prestasjoner på skolen og leksearbeid, men så liberale på alt annet at det føles som en lett form for omsorgssvikt. I tillegg meldte de seg ut, de krevde resultater, men hektet seg selv av lasset. Jeg skulle bare komme med karakterboken i slutten av året.
![]() |
![]() |
#11 |
maler
|
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Mine foreldre stilte ikke så store krav, men de fulgte opp. De kunne egentlig godt stilt større krav til meg, det tror jeg hadde vært positivt på mange måter. Det må vel være en balanse i alt. Hvis man må prestere for å være noe eller få oppmerksomhet blir det galt. Hvis man ikke stilles krav til over hodet blir det minst like galt. Jeg krever definitivt at ungene mine skal gjøre skolearbeidet sitt. Jeg krever i og for seg resultater også, men jeg krever på ingen måte at de skal være best, og jeg jobber aktivt med å gi dem holdninger om at det å være best i noe ikke gjør at man er mer verdt. Og at man ikke trenger være best i alt, og det er ingen grunn til å gå rundt og skryte på en slik måte at de som ikke gjør det like bra blir lei seg. Det kan nemlig være en bivirkning av positiv tilbakemelding har jeg oppdaget.
![]() |
#12 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Jeg har aldri følt noe krav om noe som helst i forhold til prestasjoner. At jeg selv trivdes med skolearbeid og gjorde det bra var ikke mine foreldres fortjeneste i alleafall. Kanskje hadde jeg kommet lenger om pappa hadde presset meg bittelitt eller vist litt forventninger ?
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Ett spennende tema. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Jeg syns for det første at å nekte et banr å gå på do før det har lært et pianostykke til perfeksjon er direkte barnemishandling. Tenk hvis man hadde behandlet en arbeidstaker slik, hvilket ramaskrik det hadde blitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?
Var det ikke en gang en politiker som uttalte at målet var at alle skoleelever skulle være over gjennomsnittet?
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Jeg syns det er en viss forskjell på å forlange så gode resultater som mulig, og å forlange gode resultater, period. Man må jo se hvor barnets potensiale ligger, og pushe der det er hensiktsmessig. Hvordan man pusher har jo også enormt mye å si. Når det kommer til skolearbeid så ser ikke jeg lett på å ikke gjøre sitt beste. Men hva det beste er, vil jo variere fra fag til fag. Jeg tror at hvis dagens barn skal kunne konkurrere på fremtidens arbeidsmarked, så må de gjøre det rimelig godt på skolen. Det har jeg også sagt til sønnen vår, som har lyst til å bli noe som både er vanskelig og med rift om de få jobbene som finnes, at ønsker han det, så må han stå på.
![]() |
#17 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Jeg leste den artikkelen i VG og syns vel at det må finnes en gyllen middelvei mellom det å være tigerforeldre og det å være curlingforeldre.
![]() |
#18 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?
![]() |
#19 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Jeg forventer at barna mine skal gjøre sitt beste, på alle områder.
![]() |
#20 |
Grisejente
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Jeg/vi ligger nok også et sted i mellom ja.
![]() |
|
|