Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når mailen begynner å spy spam …

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-11, 18:42   #1
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Når mailen begynner å spy spam …

hva gjør jeg da?? plutselig var det mange mailer som kom i retur på innboksen min, og når jeg kikket på en ser jeg at mailen min tydelig hadde sendt spam ut til alle gamle lærere, veiledere, bankdamen osv..

Jeg får sånne mailer stadig vekk selv, men åpner dem aldri. Tror det er via msn viruset kommer..??

Hva kan jeg gjøre for å fjerne "viruset"???

Gammel 15-03-11, 18:44   #2
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når mailen begynner å spy spam...

Du har garantert virus på pc og bør kjøre virusscan med en oppdatert virustjeneste.

Gammel 15-03-11, 18:48   #3
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Okei... Ja det jeg gjorde i går var å trykke på en sånn film på facebook der en jente hadde blitt fotografert hver dag i 10 år.. ejg trodde det var en youtube video, men det var det IKKE.... så det er nok den som lurte meg Den ble plutselig delt på siden min og greier.. og etterpå oppdaget jeg dette.

Gammel 15-03-11, 18:50   #4
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

1. Kjør denne: http://housecall.trendmicro.com/

2. Om du ikke har et bra antivirusprogram, last ned og installer AVG (http://free.avg.com/ww-en/get-basic-protection) eller Microsoft Security Essentials (http://www.microsoft.com/security_essentials/?mkt=nb-no)

3. La være å trykke på linker fra folk du ikke kjenner, eller linker som kommer med en eller annen engelsk standardtekst ('Hi! Thought you'd like this!' og lignende)

Gammel 15-03-11, 22:48   #5
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Det Mauser sa. Men reinstaller Windows først. Det kan selvsagt være at antivirusprogrammet klarer å finne & fjerne alt av uhumskheter, men jeg ville ikke stolt på det...
Bruke nettbank fra en maskin som har vært kompromittert?

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 07:02   #6
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Bruke nettbank fra en maskin som har vært kompromittert?

sammen med Chiffre. Men så er jeg yrkesskadet.

Gammel 16-03-11, 12:35   #7
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Standard

Sv: Når mailen begynner å spy spam …

Mauser: kjører AVG i dag også (gjorde det i går også). Og har skiftet passord på div.

Hva mener dere med kompromittert??? Bør jeg ikke bruke nettbank på denne???

Gammel 16-03-11, 13:18   #8
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Nei, det bør du ikke. Du kan ha fått installert en trojaner/keylogger som stikker av med passordene din.

Skift passord på eposten din også, fra en annen PC (viktig).

Last ned og kjør Spybot i tillegg til AVG.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 09:41   #9
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av TheVoice, her.

Hva mener dere med kompromittert??? Bør jeg ikke bruke nettbank på denne???

Hvis du har fått slemvare[*] på maskinen din, må du regne med at uvedkommende har fått tilgang til den. Det er primært dette som ligger «kompromittert».

Noe av det første slemvaren gjør etter å ha installert seg, er å etablere en kommunikasjonskanal (en såkalt «bakdør»), som i praksis kan brukes til å fjernstyre maskinen din.

Gjennom bakdøra kan slemvaren laste ned programvare, oppdateringer og kommandoer og sende fra seg interessante data.

Vanlig slemvare-funksjonaliteten er sånt som spam-utsending (som du allerede har oservert), angrep på utvalgte maskiner («denial of service» eller «DoS»-angrep), og keylogger, altså program som registrerer tastetrykk, inkludert passord mv.

Når jeg sier «reinstaller», er det fordi jeg har vært borti litt for mange eksempler på maskiner som har vært «renset», men som har vist seg å ikke være så veldig rene likevel.

For øvrig bør du også sjekke evt. andre maskiner på lokalnettet ditt, ettersom slemvaren typisk sjekker andre maskiner i nærheten for sikkerhetshull o.l.

[*] «Slemvare» er min personlige favorittoversettelse av «malware» (malicious software). «Ondsinnet programvare» er ellers en adekvat norsk term.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 10:18   #10
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Det trenger forøvrig ikke være din maskin som er kompromittert.

Slik spam-virus setter falske avsenderadresser slik at hvis en du kjenner har fått maskinen sin infisert så kan spammen som sendes ut ha din "avsenderadresse" selv om den ikke stammer fra din maskin.

Så avsenderadresse alene sier ikke alt om hvor en epost egentlig kommer fra.

...Men jeg ville nok likevel fulgt rådene overfor.

Gammel 17-03-11, 16:23   #11
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Standard

Nå har jeg fulgt alle råd og de finner ittno, men jeg sender visst fortsatt ut mail :-/ Skal skifte passord på hotmailen min nå, men går det ann å kjøre viruskontroll på selve hotmailen?

Gammel 17-03-11, 16:26   #12
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For en stund siden skjedde det samme med min hotmail. En venn av meg fant ut at det sto noen skumle skumle kinesere bak. Jeg skiftet bare passord på hotmailen, og problemet var løst.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 16:31   #13
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Standard

nå har jeg skiftet passord, så da håper jeg det hjelper!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:46.