|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Fremgangsmåte husmalingVerken jeg eller mannen min kan betegnes som handy. Vi kjøpte hytte for noen år siden, og vi fikk beskjed om at den burde males i 2011. Det har vi tenkt til å gjøre. Det er en liten hytte.
![]() |
![]() |
#2 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Fremgangsmåte husmalingSlik maler du huset (forarbeid): http://www.klikk.no/hvordantv/bolig/...icle264431.ece
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Fremgangsmåte husmalingMen dette er en hytte uten innlagt vann. Vi har IKKE mulighet til å høytrykkspyle hele hytta. Hvordan vet man hva som er gode råd og hva som er strengt nødvendig?
![]() |
![]() |
#4 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Fremgangsmåte husmalingHvis du ikke kan høytrykksspyle ville jeg fremdeles vasket, bare med vaskebøtte. Tar lengre tid, men du må vaske.
![]() |
#5 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Fremgangsmåte husmalingVi vasket bare. Slik jeg har forstått det skal man ikke trenge å skrape av gammel maling om man ikke venter så lenge med å male at den gamle malingen har begynt å flasse. Også er det vel forskjell på maling og beis muligens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fremgangsmåte husmalingVi vasket huset, og skrapte bare der det flasset (altså rekkverket på verandaen i hovedsak), i henhold til "bruksanvisningen" vi fikk utdelt sammen med malingen. (Vi bor i borettslag og står altså ikke for innkjøp av maling selv, ei heller bestemmer vi når det skal males, det skal gjøres når vi får beskjed, ellers gjøres det for oss, på vår regning)
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Fremgangsmåte husmalingNå kjenner jeg at jeg er lykkelig over å bo i leilighet. Hvordan pokker vasker man et hus? Med hva da?
![]() |
![]() |
#8 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Fremgangsmåte husmalingEr hytta beiset eller malt? Bøtte med vann, kost med langs skaft og soppdrepende husvask er vel det du mest sannsynlig trenger til rengjøringen. Og såvidt jeg husker bør huset tørke et par uker etter vask før en maler. I alle fall om en bruker høytrykkspyler er det sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Fremgangsmåte husmalingTakk, Elisabeth. Kost og soppdrepende husvask er notert. Vi hadde tenkt til å male i påska, men det ser altså ut til å utgå. Hvis ikke vi vasker i helga og maler i påska. Men hva hvis det regner i mellomtiden?
![]() |
![]() |
#10 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Fremgangsmåte husmalingHar dere ikke noe vann i nærheten av hytta? Type ett lite vann hvor dere kan pumpe opp vann i en slange e.l.? Evt frakte store tønner med vann i en henger som man kobler til en hevertpumpe? Man skal være forsiktig med å bruke høytrykkspyler med kraftig bar - dette kan ødelegge trevirket.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Fremgangsmåte husmaling
Hus HAR somregel innlagt vann... høytrykkspyler, koble på husvask-såpe-vann-med-soppdeper-og-andre-lure-ting, sprut på (ikke høytrykk på det, bare spurte på) og så tar man vannslangen og spyler det av igjen.
![]() |
#12 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Fremgangsmåte husmaling1. Gå på butikken, velg farge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Fremgangsmåte husmaling
Det funker ikke helt sånn hos oss.
![]() |
![]() |
#16 |
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fremgangsmåte husmalingVi beiset hytta uten å vaske den. Det var uoverkommelig å frakte nok vann for å få vasket den. Vi begynte å vaske, men det trengtes for mye vann rett og slett.
![]() |
#17 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Fremgangsmåte husmalingDet viktigste er å sørge for at alt treverket er i god stand, uten råte. Er det mykt/råttent må du skifte ut, ellers råtner det bare mer når det males over. Så er det å få bort det som er løst fra før av på overflaten. Maling som løsner må bort. Ellers er det nok viktigst å få bort det dere ser på overflaten av grønt belegg og pollen. Grønt belegg er alger som vokser på partier som ofte blir fuktige/tørker langsomt, gjerne på nordsiden og der det står trær og busker inntil hytta.
![]() |
#18 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Fremgangsmåte husmalingDet er maling? Ikke dekkbeis? Hvis det er maling så må du gå over med stålbørste og skrape. Du må fysisk gå over. Selv om alt ser OK ut så kan det være lommer slik at malongsflak kan gå rett av. Så vasker og innsetting med soppdreper og så maling.
![]() |
#19 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Fremgangsmåte husmalingVi malte huset for to år siden, og gikk da over med husvask og høytrykk. Skraping var ikke nødvendig, da huset var beiset. Jeg skrapte toppen på rekkverkene, siden dette er malte, glatte flater. Tok da bare der det allerede skallet av, eller der hvor jeg så at detvar bobler.
![]() |
#20 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Fremgangsmåte husmalingDet står en liten boks med det forrige som ble malt med i boden. Så vi kan finne ut hva det er som er på nå.
![]() |
![]() |
|
|