|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
flisespikker
|
![]() Omskjæring av gutter, dødsraterVi har hatt et par tråder tidligere om omskjæring av gutter, så jeg tenkte det kunne være interessant med en artikkel om ganske ny statistikk som jeg så linket til på Facebook. Der står det nemlig at
Artikkelen finnes her.
![]() |
#3 |
flisespikker
|
![]() Sv: Omskjæring av gutter, dødsraterJa, det er kanskje ikke så mye mer enn "oi" å si, så det er mulig dette egentlig kommer inn under "ting man synes er fælt, men ikke har så mye å si om".
![]() |
#4 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Omskjæring av gutter, dødsraterSynes de tallene sier mye. Håper at forskningen kan føre til at ferre blir omskjært. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Omskjæring av gutter, dødsraterMed tanke på de tallene bør vel kanskje en debatt om omskjæring av guttet også komme.
![]() |
#9 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Omskjæring av gutter, dødsraterJeg har ikke lest artikkelen, men hva er dødsårsaken? Dør de under operasjonen, eller av komplikasjoner i etterkant? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
flisespikker
|
![]() Sv: Omskjæring av gutter, dødsrater
Det vet jeg ikke, jeg vet bare det som stod i artikkelen. Men jeg kan ikke se for meg at de har begrenset statistikken til de som er omskåret på sykehus, hvis poenget er hvor mange som dør av omskjæringsrelaterte komplikasjoner. (Man kan jo også tenke seg, som noen skrev i kommentarene, at noen dødsfall ikke kommer i statistikken fordi det ikke er helt klart at komplikasjonene skyldes omskjæringen.)
![]() |
#11 |
flisespikker
|
Det er en kjempekort artikkel, og det står veldig lite detaljer, men det står i alle fall at
- så svaret er vel "begge deler".
![]() |
#12 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#13 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Omskjæring av gutter, dødsraterSå alldeles fryktelig og det for et helt meningsløst inngrep.
![]() |
#15 |
flisespikker
|
Det spørs vel litt hva man mener, ja - her var det formulert som "omskjæringsrelaterte dødsfall", ikke som at man "dør av omskjæring". I det tilfellet du nevner må man i det minste kunne si at vedkommende ikke ville dødd hvis han ikke ble omskåret, og det er vel poenget i artikkelen - det som står, er at ettersom omskjæring er noe man velger, ikke noe man er nødt til, så kunne alle disse dødsfallene vært unngått.
![]() |
#16 |
flisespikker
|
Det står at disse babyene "die from circumcision complications", altså av komplikasjoner knyttet til omskjæring. Noen av dødsårsakene som står er infeksjoner, reaksjoner på bedøvelse, hjerneslag(?) og forblødning.
![]() |
#17 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Omskjæring av gutter, dødsraterJa, jeg er helt enig i at det er helt unødvendige dødsfall, jeg bare lurte på formuleringene. Jeg mener, om man dør av allergisjokk på grunn av bedøvelse når man skal ta blindtarmen, så dør man jo ikke av blindtarmbetennelse.
![]() |
#19 |
flisespikker
|
![]() Sv: Omskjæring av gutter, dødsraterKirurgiske inngrep medfører jo alltid en viss risiko. Selvsagt kan det hende at noen av de barna som døde fordi de ikke tålte bedøvelsen ville dødd av tilsvarende komplikasjoner ved et senere inngrep hvis de ikke hadde blitt omskåret. Men hvis poenget er å argumentere for eller mot omskjæring av nyfødte guttebarn, så synes jeg absolutt det er relevant å nevne risiko for komplikasjoner som kan oppstå etter andre inngrep også. Det er jo en viktig grunn til at man ikke bør utføre kirurgiske inngrep uten at det er god grunn til det. (Og denne statistikken sier jo ingenting om andre komplikasjoner eller langtidseffekter - her er det utelukkende snakk om hvor mange som dør.)
![]() |
#20 |
flisespikker
|
Men blindtarmbetennelse er jo ikke et kirurgisk inngrep. En riktigere sammenligning vil være å si at man i så fall "dør av komplikasjoner som følge av blindtarmsoperasjonen" - og det sier man da også?
![]() |
Emneord |
omskjæring |
|
|