Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

DigiPost

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-11, 22:22   #1
meli-melo
Nybegynner

Medlem siden: May 2010
meli-melo har et hav av muligheter foran seg
Standard

DigiPost

Noen som har tatt det i bruk?

meli-melo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 22:24   #2
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: DigiPost

Nei, hvorfor skal man det? Alle har e-postadresse de allerede bruker. Gratis. Og det er nok ikke gratis hos Posten om mange nok gidder bruke det.

Gammel 07-04-11, 22:33   #3
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke fått registrert meg ennå, men har helt klart tenkt å gjøre det. Det kommer ikke til å koste noe for vanlige, de kommer til å ta seg betalt av firmaer. Dessuten synes jeg det er både greier og tryggere (i forhold til ID-tyveri) å få tilsendt offentlig post elektronisk enn i en postkasse som hvem som helst kan snoke i. Kjenner flere som har blitt utsatt for tyverier fra postkassa.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 22:45   #4
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp.

Gammel 07-04-11, 22:52   #5
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Snart.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 23:20   #6
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Er på vurderingsstadiet,ser ikke helt gleden med det foreløpig,men. Fikk reklame om det igår,så skal kikke innom der og se hva det egentlig dreier seg om.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 23:31   #7
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg meldte meg sånn halvveis inn, men så kom jeg til å tenke på at jeg synes det er tungvint å dra fram den bankdingsen bare for å sjekke post jeg kan få på enklere vis. Hafslundregningen f.eks kan jeg i grunn fortsette å få rett i nettbanken. Det jeg ønsker meg mest av et elektronisk postvesen er sortering av reklame. Og ingen reklame i postkassa.

Gammel 07-04-11, 23:31   #8
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Det er jo 10 sider med avtalevilkår der jo, hvorav jeg reagerer på disse punktene:

Sitat:

Brukeren forplikter seg til ikke å foreta ulovlig
inntrengning i dataressurser som Digipost gir tilgang til eller på annen måte uberettiget å
tilegne seg data eller informasjon. Det samme gjelder andre forsøk på å bryte sikkerheten eller
unødvendig forstyrre andres bruk av Digipost. Dersom Brukeren får uforvarende tilgang til
andre brukeres eller kunders data i Digipost, plikter Brukeren umiddelbart å varsle Posten
skriftlig om tilfellet og slette eventuelle data som Brukeren har mottatt.

Jeg trodde poenget var at dette var en veldig sikker løsning jeg!?

Sitat:

Brukeren gir videre Posten tillatelse til å benytte Digipost og den e-postadresse som Brukeren
har oppgitt ved registrering, til å rette markedsføringshenvendelser og andre henvendelser til
Brukeren, og til å utlevere grunndata (navn, adresse, telefonnummer og fødselsdato) til
tredjepart for bruk ved markedsføringshenvendelser (adressemekling). Brukeren kan stenge
for andre brukeres og kunders søk etter Brukerens adresse i Digipost eller reservere seg mot
markedsføringshenvendelser fra Posten eller tredjepart, ved å endre innstillingene for dette i
Digipost.

Man kan altså reservere seg, men om man ikke gjør det selges adresser og andre data over en lav sko? Men igjen, det gjør de vel kanskje allerede i dag?

Sitat:

Det samles inn informasjon om Brukeren og kunder i forbindelse med opprettelse av
bruker/konto i Digipost og videre bruk av Digipost. Følgende personopplysninger samles inn
og behandles om Brukeren og kunder:
• Navn
• Kontaktinformasjon: Adresse, telefonnummer, e-postadresse
• Organisasjons- og fødselsnummer
• Profilinformasjon: Alder, kjønn og annen informasjon Brukeren eller kunden velger å gjøre
tilgjengelig
• Elektronisk identifikasjon (IP-adresse, cookies)
• Informasjon om Brukerens og kundens bruk av Digipost-løsningen
• Trafikkdata
• Adresseliste
• Kredittkort- og annen betalingsinformasjon i tilfeller hvor dette er nødvendig

Det var da voldsomt hva de skulle ta vare på og vite, men alle andre nettsider lagrer vel også sannsynligvis samme infoen om meg uten at de explisitt sier det? Kanskje det bare er første gangen jeg har lest avtaleteksten og faktisk skjønner alt som står der?

Jeg føler meg litt i overkant paranoid her nå da, men.

Gammel 08-04-11, 00:00   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Jeg har ikke fått registrert meg ennå, men har helt klart tenkt å gjøre det. Det kommer ikke til å koste noe for vanlige, de kommer til å ta seg betalt av firmaer. Dessuten synes jeg det er både greier og tryggere (i forhold til ID-tyveri) å få tilsendt offentlig post elektronisk enn i en postkasse som hvem som helst kan snoke i. Kjenner flere som har blitt utsatt for tyverier fra postkassa.

Offentlig post? Det kan du da få på minside.no

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 00:05   #10
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Har ikke registrert meg og tror faktisk ikke jeg kommer til å gjøre det heller.
Dessuten er jeg noget skeptisk til alle personopplysninger som samles.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 08:33   #11
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Nei det skal jeg ikke.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 08:41   #12
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Uff, jeg orket ikke lese brevet en gang, jeg....

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 08:51   #13
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

E-post er i utgangspunktet horribelt usikkert og kan ikke brukes til noe av det som dette skal brukes til. Så dette er noe helt annet enn e-post.

Så dette er slett ikke noen dårlig ide, om det faktisk blir tatt no særlig i bruk får tiden vise.

Gammel 08-04-11, 08:58   #14
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Offentlig post? Det kan du da få på minside.no

Ikke all offentlig post. Kommuner, sykehus, etc.
Jeg tror dette er en mye sikrere måte å motta post på enn i postkassa, og ikke minst vanlig e-post. Bank-id er sikkert.

Gammel 08-04-11, 09:04   #15
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke registrert meg enda, men det skal jeg definitivt gjøre.
Dette har vært på trappene i årevis, og er et langt steg i riktig retning.

Det er ikke horribelt mye personopplysninger de samler inn i det hele tatt. Selv nettforum som Foreldreportalen har f.eks. ip-adressen din.

Gammel 08-04-11, 09:18   #16
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Ikke all offentlig post. Kommuner, sykehus, etc.
Jeg tror dette er en mye sikrere måte å motta post på enn i postkassa, og ikke minst vanlig e-post. Bank-id er sikkert.

Bruker kommuner og sykehus DigiPost da? Jeg ville trodd at om de skulle fått en eller annen form for digital post fra også dem, at de heller ville blitt en del av minside.no enn DigiPost. Sånn jeg forsto reklamen mannen fikk, er DigiPost for firmaer.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 09:22   #17
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Vet ikke.

Gammel 08-04-11, 09:54   #18
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Standard

Det står inne på DigiPost at man vil få post fra offentlige instanser som kommuner og sånt. Jeg synes også at dette systemet er enklere enn Min Side, siden jeg kan bruke Bank-ID og ikke drive og lete meg fram til kodene som står på et brev som jeg fikk for flere år siden fra Likningskontoret (ok, jeg har registrert meg så jeg kan få kode på sms, men allikevel...).

Gammel 08-04-11, 10:30   #19
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

I Digipost er både privatpersoner og virksomheter som sender post, identifisert gjennom BankID eller Buypass. På denne måten unngår du uønsket søppelpost (spam) og useriøse avsendere. Å motta post digitalt er gratis for deg som privatperson, mens avsendere betaler porto for å sende post til deg.

Djeez. Jeg får tydeligvis ikke med æøå i dag.

Anyhows: Bare det at det kun er registrerte aktører som får sende til deg, er jo et kjempegodt poeng for å benytte tjenesten. :liker ikke spam, enten den kommer elektronisk eller ei:

Gammel 08-04-11, 10:37   #20
mocci
Retromum

mocci sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har registrert meg, syns det er betryggende å motta "sensitive brev" elektronisk istedet for i postkassa.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:55.