Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sterilisering av kattunger (Var: Tre vakre små kattunger gis bort)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-11, 21:07   #1
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sterilisering av kattunger (Var: Tre vakre små kattunger gis bort)

De blir 6 uker til onsdagen.
Spiser mat på egen hånd nå, og begynner å bli renslige.
En grå og to sorte.

Den grå med hvitt er gitt bort.
De er vant til hunder.

Sist redigert av Angelique : 18-04-11 kl 22:12.
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 22:05   #2
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tre vakre små kattunger

Gammel 18-04-11, 22:07   #3
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Så vakre!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 22:14   #4
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Ååh.

Gammel 18-04-11, 22:38   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De er knallsøte! Men jeg håper du skal ha litt leveringstid på dem, kattunger trenger å være hos moren sin litt lenger enn 6 uker, 12 uker er anbefalt alder for utflytting av kattunger. Da står de på egne bein og har lært katteadferd av sin mor.

Gammel 18-04-11, 22:40   #6
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Så fine.

(Også er jeg enig med Katta.)

Gammel 18-04-11, 22:41   #7
Pesten
Bør lage seg en tittel selv

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vakre ja. Jeg vil gjerne ha men ikke gubben.

Gammel 18-04-11, 22:48   #8
Albertine
Passiv

Standard

Tolv uker er anbefalt ja, og da skal de være ferdigvaksinert og chipet. Sterilisering/kastrering rundt seks måneder.

Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 23:24   #9
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Standard

Ja, de skal selvsagt ikke leveres nå. Bare starter prosessen.
Har ikke tenkt å chippe og vaksinere de. Har jeg dessverre ikk eøkonomi til akkurat nå.
Iflg datteren min som har jobbet som dyrepleier er ikke det så veldig vanlig å gjøre?

Gammel 19-04-11, 07:54   #10
Albertine
Passiv

Standard

Da tror jeg datteren din bør ta seg et oppfriskningskurs. Både hunder og katter bør vaksineres uansett om de er renraset eller ikke. Jeg har ofte tatt inn katter som har vært døden nær av sykdommer det er vanlig å vaksinere mot. Vaksinering er med andre ord en billig forsikring for å holde dyret ditt friskt så lenge som mulig. Vi har alle et felles ansvar i forhold til å bekjempe disse smittsomme sykdommene, og ved å ikke ta seg råd eller tid til å vaksinere er man med på å øke sjansen for at sykdommene sprer seg til andres hunder og katter.
Kastrering/sterilisering er et ansvar som ligger på den som overtar kattungen, men dere bør avtale at kattungen blir chipet så fort som mulig. Skulle katten forville seg bort eller bli påkjørt er det så enkelt å lete opp eier med en sånn chip.
Så til kjepphesten min: Kattunger skal være inne/være ute i bånd til de er sterilisert/kastrert.

Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 08:56   #11
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Så flotte puser!

Albertine har rett i at datteren din tar feil. Jeg er fostermor på FOD. Kattungene skal ha ormkur annenhver uke frem til uke 10, så vaksinasjon når de er 12 uker - før de gis videre. Vanlig praksis hos FOD er at de chippes samtidig som de vaksineres. Da får man meldt inn hvem den nye eieren er med engang. Overraskende mange nye eiere er sløve med å ta disse skrittene.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 09:02   #12
Albertine
Passiv

Standard

Man må også huske på at den vaksinen som gis før de gis til ny eier bare er første del i vaksinasjonsprogrammet. Katten må revaksineres innen en måned for at den skal ha effekt. Deretter skal den vaksineres en gang i året.

Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 09:50   #13
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Så søte ! Desverre orker jeg ikke katt etter at den siste ble påkjørt.

Helt enig i hvad de andre skriver. Du kan ta et beløp fra den som overtar kattungen for å dekke dine utgifter, A. Da viser de nye eiere også at de er seriøse.

Gammel 19-04-11, 11:23   #14
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Ja, de skal selvsagt ikke leveres nå. Bare starter prosessen.
Har ikke tenkt å chippe og vaksinere de. Har jeg dessverre ikk eøkonomi til akkurat nå.
Iflg datteren min som har jobbet som dyrepleier er ikke det så veldig vanlig å gjøre?

Jeg tror nok datteren din har rett i at det ikke er vanlig å vaksinere/chippe kattunger før de omplasseres, det er alt for mange useriøse katteeier der ute som ikke er sitt ansvar bevisst, og som bidrar til at huskatters status holdes nede som annenrangs husdyr. At denne måten å omplassere katter på er den vanligste, betyr ikke at det er den riktige måten. Hvis datteren din som dyrepleier mener det er greit å omplassere kattunger uten at de er vaksinert (og chippet), så burde hun oppdateres på området. Katta og Albertine har helt rett

Gammel 19-04-11, 11:40   #15
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Tolv uker er anbefalt ja, og da skal de være ferdigvaksinert og chipet. Sterilisering/kastrering rundt seks måneder.

Dette er FEIL!
Kattunger kan fint kastreres fra de er 12 uker.
Så du kan mao kastrere dem før du leverer dem i fra deg

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 11:56   #16
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Standard

Vi har ingen planer om å chippe kattungene før de gies vekk.
Selvom det nok er riktig og fint på alle måter.

Ang kastrering og sterilisering, det har jeg heller ingen store planer om å gjøre. Den ene hannkatten vår ble forøvrig kastrert da han var 16 uker.

Jeg ønsker rett og slett å gi vekk tre av disse fire nøstene. Uten diskusjoner om hva jeg burde og ikke burde gjøre på forhånd.

Vi har gitt vekk to kull kattunger tidligere. Ikke våre, dette er aller første kattekull vi har, og vi har hatt katter i 7 år. Kattene her er sterilisert/kastrert, bortsett fra Saga.

De to kullene vi ga bort/omplasserte, var kattunger som ble levert anonymt på døren på dyreklinikken, og det andre ble funnet i skogen.
Der var det formelt sett dyreklinikken som var de ansvarlige, vi var kun "omplasseringshjem" så de slapp å tilbringe tiden i et bur på klinikken. De ble ikke chippet eller noe før de ble gitt vekk. Tydeligvis er det ulike meninger rundt forbi angående dette.
Jeg velger å forholde meg til det vår dyrlege anbefaler.

Voksne katter som blir levert til dyreklinikken for avliving og som er friske og raske, blir alltid forsøkt omplassert etter at de er sterisliert/kastrert. Noe eier blir opplyst om ved avlevering.

Her er et bilde av den ene grå som gies bort tatt for en uke siden.

Gammel 19-04-11, 12:00   #17
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Standard

Et bilde til

Gammel 19-04-11, 12:01   #18
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så nydelige, Angelique.

Jg har også noen små nøster som skal gies bort om en måneds tid, og jeg har heller ingen planer om å chippe dem. De skal få ormekur og dersom de nye eierene ønsker det (og har planer om å følge opp) skal jeg vaksinere dem før de gies bort.

Lykke til, håper du finner gode hjem til dem.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 12:05   #19
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, de er aldeles vakre!

Vi har aldri fått kattunger ferdig vaksinert og chippet, og har aldri tenkt over at dette skulle være noen andres ansvar enn vårt eget. Et ansvar vi - selvsagt - har tatt, inkludert også sterilisering/kastrering.

Men vi fikk ikke mye igjen for chipping av siste katten som forsvant for oss, gitt. Hun ble antakelig påkjørt, for min kjære så en død katt i veikanten en morgen han kjørte Guttungen til barnehagen for et par år siden. Han syns den liknet på katta vår, men ville ikke stoppe, da katta var blodig og fæl, og siden han hadde Guttungen i baksetet. Han leverte Guttungen i barnehagen og kjørte tilbake, og da var katta borte.

Hun var chippet, men vi har aldri hørt noe som helst. Vi antar likevel det var vår katt, da katta vår forsvant i samme momentet og har aldri kommet tilbake.

Gamle Svartepus på 13 er ikke chippet, men han er vaksinert, og han er kastrert, og du som jeg dypt og inderlig misliker de ukastrerte hannkattene som reker rundt her.

Gammel 19-04-11, 12:13   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Noe så nydelig!
Jeg skal ha baby. Jeg skal ikke ha kattunge.

Åh.

Her kan jo forresten de nye eierne fikse med vaksiner og alt de vil siden de kommer så tidlig på banen. Kjempesmart.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:37.