Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Responstid på øretermometer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-11, 21:15   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Responstid på øretermometer

Ungene mine har hatet å ta temperaturen når de har vært syke ettersom vi har gjort dette i rompa. Derfor har jeg gått til innkjøp av et øretermometer.

Det jeg reagerer på er at den måler temperaturen så innmari fort. Det er jo gjort på et sekund. Klarer termometeret å måle presist på så kort tid? Jeg kjenner at jeg er skeptisk.

Gammel 18-04-11, 21:18   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Responstid på øretermometer

Jeg ble utprega skeptisk til øretermometer da jeg målte Guttungen en gang han var liten. Ene øret viste "37,noe". Hm... han er da vitterlig varm i panna og sløv i øynene... Målte andre øret, det viste "36,noe."

Fant fram et godt, gammeldags rumpetermometer, og vips, var det "39,noe."

Jeg vet i hvertfall man må være veldig nøye med å få øretermometeret godt - og riktig - inn i øregangen. Jeg har sluttet å bruke vårt. Lillemann blir målt i stumpen, stakkar, og Guttungen får termometeret under armen og så legger jeg til en halv grad.

I barnehagen jeg jobber i, bruker vi pannetermometer, men om det er mer nøyaktig enn øretermometer, vites ei.

Gammel 18-04-11, 21:18   #3
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Fem sekunder bruker vårt, Braun termometer, og det stemmer godt for oss. Det viser feber når ungene er sjuke, og normalt når de ikke er syke.

Gammel 18-04-11, 21:18   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det måler presist på kort tid. Hvis du treffer. Problemet er at man sjelden treffer på unger, og man kan ikke stole på øretermometer i det hele tatt.

Gammel 18-04-11, 21:20   #5
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Øretermometer bruker veldig kort til på å måle, men man skal treffe bra nøyaktig for å få en reell måling, og det er vanskelig, spesielt hos barn. Jeg stoler ikke på øretermometer i det hele tatt.

Tillegg; Der hadde jeg svart cirka det samme som Katta.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 21:24   #6
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg brukte tid på å lære meg å måle riktig med øretermometer, og ville kontrollmålt rektalt i begynnelsen. Nå bruker jeg bare øretermometer til å sjekke om det er feber, og rektalt termometer til å få klarhet i hvor høy feberen er. Sistnevnte er kanskje ikke alltid like viktig, men da lillesøster drev og feberkrampet var det et poeng.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 21:24   #7
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katta: Det er en sannhet med modifikasjoner. Vi har termometer fra Braun og på våre unger målet det veldig riktig, hver eneste gang, jeg har kontrollmålt mange nok ganger til å vite hva jeg snakker om. Det betyr jo ikke at det er direkte overførbart på alle andre barn, men det er greit å vite at det funker fint for noen. Og siden øretermometeret har så mange fordeler sammenlignet med vanlig termometer er det et enkelt valg for oss.

Gammel 18-04-11, 21:27   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Katta: Det er en sannhet med modifikasjoner. Vi har termometer fra Braun og på våre unger målet det veldig riktig, hver eneste gang, jeg har kontrollmålt mange nok ganger til å vite hva jeg snakker om. Det betyr jo ikke at det er direkte overførbart på alle andre barn, men det er greit å vite at det funker fint for noen. Og siden øretermometeret har så mange fordeler sammenlignet med vanlig termometer er det et enkelt valg for oss.

Det fungerer fint for noen ja. Og hvis man kjenner barna sine og vet de har åpne nok øreganger (det er det som gjelder egentlig), er det jo greit. Men for veldig mange vil det bli ustabile målinger. Jo større barn, jo større sjanse for at det fungerer.

Vi har begynt å bruke pannemålere på barneklinikken. Jeg har inntrykk av at de av og til måler litt i overkant, spesielt når det er pannehår eller sutteklut inne i bildet, men stort sett virker det rimelig greit som screening.

Gammel 18-04-11, 21:30   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det bare med rektalt termometer som man kan være helt sikker?

Ungene HATER det virkelig. Knerten har nå feber. Det er sikkert. Men jeg syntes det var rart at den var 38,1 i det ene øret og 38, 7 i det andre. Det er ganske stor forskjell.

Gammel 18-04-11, 21:31   #10
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Pannemåler har vi også. Jeg var mildt sagt skeptisk, men det måler forbausende nøyaktig.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 21:33   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Det er bare rectaltemp som er 100% sikkert. Men både pannemåler og under armen er greit nok i den grad at vi bruker det på sykehus til barn som ikke er veldig dårlige. Vi måler rectalt hvis det er viktig å vite nøyaktig hva tempen er, ellers ikke.

Gammel 18-04-11, 21:33   #12
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Knerten har nå feber. Det er sikkert. Men jeg syntes det var rart at den var 38,1 i det ene øret og 38, 7 i det andre. Det er ganske stor forskjell.

Dersom han ikke har risiko for feberkramper ville jeg ikke brydd meg om forskjellen på 0,6 grader. Han har feber. Punktum.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 21:35   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Dersom han ikke har risiko for feberkramper ville jeg ikke brydd meg om forskjellen på 0,6 grader. Han har feber. Punktum.

Ja. Denne gangen er det greit. Men det er verre hvis han vipper mellom 37,4 og 38, og ellers er i grei form (det er han nemlig nå også).

Gammel 18-04-11, 21:38   #14
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Ja. Denne gangen er det greit. Men det er verre hvis han vipper mellom 37,4 og 38, og ellers er i grei form (det er han nemlig nå også).

Jeg har spurt og gravd hos en del helsepersonell om øretermometre, og endt opp med at "tre målinger og den høyeste går du for" funker greit. Det skal jo ikke være noe i øret som kan gi kunstig høy måling (med mindre man har ligget inntil noe varmt rett før måling).

Gammel 18-04-11, 21:39   #15
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Jeg har det litt sånn at når ungene er så sjuke at det er viktig å vite om de har noe,7 eller ,3 er de stort sett i så dårlig form at det er lite motstand mot rektalmåling. Ellers bruker jeg øretemp og hånd på panne og almentilstand som mål på om rumpetermometeret skal frem.

Gammel 18-04-11, 21:57   #16
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det er vår erfaring også, og tro meg, minsten har blitt målt noen ganger pga feberkramper.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 22:00   #17
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker bare øretermometer (ikke da de var små babyer). Jeg vet det ikke helt nøyaktig. Men det viser om barnet har feber, om feberen er stigende eller fallende etter paracet etc. Sammen med allmentilstand er dette for meg god nok måling.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 10:44   #18
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det måler presist på kort tid. Hvis du treffer. Problemet er at man sjelden treffer på unger, og man kan ikke stole på øretermometer i det hele tatt.

Nemlig. Derfor bruker vi ikke øretermometer i helsevesenet der jeg har vært, rett og slett fordi temperaturen ikke er til å stole på.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 21:14   #19
DollyDuck
Superduperaktiv

DollyDuck sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
DollyDuck er litt kulDollyDuck er litt kul
Standard

Jeg bruker KUN rektal termometer.
Har vært på legevakten med syk og VARM storebror og de målte han med øretermometer til 38,1. Jeg protesterte høylydt og sa at de måtte jo se at han hadde adskillig høyere enn det. Damen på legevakt sa at de hadde siste nye øretermometer og at det målte nøyaktig.
Jeg svarte da at jeg hadde rektaltermometer med meg og ville måle han med det og vise henne resultatet. Gikk på do og målte han og viste termometer til damen etterpå. 39,8 viste det Damen ble stum.

Gammel 21-04-11, 22:14   #20
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Dolly: Det var likt på vår gutt da han var liten. Øretetmometeret viste 38, han hadde 40,5.
Nå er han snart fem og det viser nøyaktig hver gang. Og det er jeg 99% sikker på, og det holder for meg (så lenge det ikke er snakk om skyhøy feber.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:09.