|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Responstid på øretermometerUngene mine har hatet å ta temperaturen når de har vært syke ettersom vi har gjort dette i rompa. Derfor har jeg gått til innkjøp av et øretermometer.
![]() |
![]() |
#2 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Responstid på øretermometerJeg ble utprega skeptisk til øretermometer da jeg målte Guttungen en gang han var liten. Ene øret viste "37,noe". Hm... han er da vitterlig varm i panna og sløv i øynene... Målte andre øret, det viste "36,noe."
![]() |
#3 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Responstid på øretermometerFem sekunder bruker vårt, Braun termometer, og det stemmer godt for oss. Det viser feber når ungene er sjuke, og normalt når de ikke er syke.
![]() |
#4 |
maler
|
![]() Sv: Responstid på øretermometerDet måler presist på kort tid. Hvis du treffer. Problemet er at man sjelden treffer på unger, og man kan ikke stole på øretermometer i det hele tatt.
![]() |
#5 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Responstid på øretermometerØretermometer bruker veldig kort til på å måle, men man skal treffe bra nøyaktig for å få en reell måling, og det er vanskelig, spesielt hos barn. Jeg stoler ikke på øretermometer i det hele tatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Responstid på øretermometerJeg brukte tid på å lære meg å måle riktig med øretermometer, og ville kontrollmålt rektalt i begynnelsen. Nå bruker jeg bare øretermometer til å sjekke om det er feber, og rektalt termometer til å få klarhet i hvor høy feberen er. Sistnevnte er kanskje ikke alltid like viktig, men da lillesøster drev og feberkrampet var det et poeng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Responstid på øretermometerKatta: Det er en sannhet med modifikasjoner. Vi har termometer fra Braun og på våre unger målet det veldig riktig, hver eneste gang, jeg har kontrollmålt mange nok ganger til å vite hva jeg snakker om. Det betyr jo ikke at det er direkte overførbart på alle andre barn, men det er greit å vite at det funker fint for noen. Og siden øretermometeret har så mange fordeler sammenlignet med vanlig termometer er det et enkelt valg for oss.
![]() |
#8 |
maler
|
![]() Sv: Responstid på øretermometer
Det fungerer fint for noen ja.
![]() |
#9 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Responstid på øretermometerEr det bare med rektalt termometer som man kan være helt sikker?
![]() |
![]() |
#10 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Responstid på øretermometerPannemåler har vi også. Jeg var mildt sagt skeptisk, men det måler forbausende nøyaktig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
maler
|
![]() Sv: Responstid på øretermometerDet er bare rectaltemp som er 100% sikkert. Men både pannemåler og under armen er greit nok i den grad at vi bruker det på sykehus til barn som ikke er veldig dårlige. Vi måler rectalt hvis det er viktig å vite nøyaktig hva tempen er, ellers ikke.
![]() |
#12 |
Har fått viljen sin
|
Dersom han ikke har risiko for feberkramper ville jeg ikke brydd meg om forskjellen på 0,6 grader. Han har feber. Punktum. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ej ikke møjkets heije
|
Ja. Denne gangen er det greit. Men det er verre hvis han vipper mellom 37,4 og 38, og ellers er i grei form (det er han nemlig nå også).
![]() |
![]() |
#14 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Jeg har spurt og gravd hos en del helsepersonell om øretermometre, og endt opp med at "tre målinger og den høyeste går du for" funker greit. Det skal jo ikke være noe i øret som kan gi kunstig høy måling (med mindre man har ligget inntil noe varmt rett før måling).
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: østfold
![]() Sv: Responstid på øretermometerJeg har det litt sånn at når ungene er så sjuke at det er viktig å vite om de har noe,7 eller ,3 er de stort sett i så dårlig form at det er lite motstand mot rektalmåling. Ellers bruker jeg øretemp og hånd på panne og almentilstand som mål på om rumpetermometeret skal frem.
![]() |
#16 |
Nå også i farger
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Responstid på øretermometerJeg bruker bare øretermometer (ikke da de var små babyer). Jeg vet det ikke helt nøyaktig. Men det viser om barnet har feber, om feberen er stigende eller fallende etter paracet etc. Sammen med allmentilstand er dette for meg god nok måling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nemlig. Derfor bruker vi ikke øretermometer i helsevesenet der jeg har vært, rett og slett fordi temperaturen ikke er til å stole på.
![]() |
#19 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
![]() ![]() |
![]() Sv: Responstid på øretermometerJeg bruker KUN rektal termometer.
![]() |
#20 |
Nå også i farger
![]() Sv: Responstid på øretermometerDolly: Det var likt på vår gutt da han var liten. Øretetmometeret viste 38, han hadde 40,5. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|