Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Generaliseringer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-04-11, 18:26   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Generaliseringer

Er det greit å generalisere (negativt)? Hvor går grensen til å være fordømmende? Er det mer greit å generalisere "oppover" enn "nedover"?

Er det ok å generelisere på følgende måter eller blir noe av det fordømmende? Hva er grensen for deg? Selvsagt skal man helst ikke snakke negativt om folkm en vi er nå mennesker og de fleste av oss glipper nok til tider.

• At jeg sier at de fleste fra Argentina tror at de er litt former enn andre fra Latinamerika
  • Friøsren min som er fra Argentina sier at alle fra Argentina går rundt å tror at de er litt bedre enn andre fra Latinamerika.
  • En svensk sier at de fra Stockholm er harde som mennesker, har lite empati og går rundt med bakoversleiket hår (men de fra Gøteborg er åpne herlige mennesker).
  • At jeg sier at man i min hjemby har en dialekt som gir inntrykk av at man har 20 poeng lavere IQ.
  • At noen annen fra et annet sted sier til meg at den dialekten jeg har gir inntrykk av at man har 20 poeng lavere IQ. (Nå har jeg ikke mye av den dialekten, men bare et eksempel).
  • At en hvit sier at afroamerikanere oftere kjør bil uten å sikre barna.
  • At en afroamerikan sier at afroamerikanere oftere kjør bil uten å sikre barna.
  • At noen fra østkanten av Oslo sier at de på vestkanten ser helt like ut, alle damer har hestehale, kjører SUV og er sossete.
  • At noen fra vestkanten av Oslo sier at de på østkanten ligger etter motemessig og bruker Ilse Jakobsen støvler NÅ.

Jeg vil ikke være fordømmende, men jeg merker at jeg glipper noen ganger, spesielt skriftlig. Jeg tror ikke at folk oppfatter meg så fordømmende muntlig.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 18:30   #2
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Generaliseringer

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

• At jeg sier at man i min hjemby har en dialekt som gir inntrykk av at man har 20 poeng lavere IQ.
  • At noen annen fra et annet sted sier til meg at den dialekten jeg har gir inntrykk av at man har 20 poeng lavere IQ. (Nå har jeg ikke mye av den dialekten, men bare et eksempel).

Dette er jo ikke generalisering, men personlige meninger. Det hadde vært noe annet om du sa at alle i din hjemby har 20 poeng lavere IQ (fordi de snakker sånn de gjør).

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 18:31   #3
Pelen

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Generaliseringer

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Dette er jo ikke generalisering, men personlige meninger. Det hadde vært noe annet om du sa at alle i din hjemby har 20 poeng lavere IQ (fordi de snakker sånn de gjør).

Sant, og det var det jeg ville frem til.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:18.