Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Hva slags smertestillende til akutt ryggvondt?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-11, 09:30   #1
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Hva slags smertestillende til akutt ryggvondt?

I to dager nå har jeg hatt grusomt vondt i ryggen. Etter selvdiagnosering på nett regner jeg med at det er lumbago, for smerten sitter helt nederst i ryggen og på den ene siden.

Jeg har aldri hatt problemer med ryggen tidligere. Hva slags smertestillende kan / bør jeg ta? Jeg har jo aldri tatt noe annet en paracet og ibux med unntak av Voltaren da jeg tok mandlene. Kombinasjon paracet og ibux hjelper ingenting. Bør jeg bare prøve Ibux? Det gjør så forferdelig vondt å sitte still på jobb

Har ingen erfaring med ryggvondt som dette så setter pris på om noen kan dele tips til evt andre smertestillende jeg får reseptfritt på apoteket.

Gammel 04-05-11, 09:39   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags smertestillende til akutt ryggvondt?

Hva med... Legen? Som evt kan gi noe som funker bedre enn reseptfritt?

Gammel 04-05-11, 09:42   #3
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sitte er vel noe av det verste du gjør. Du burde ikke hatt noen dager hjemme til å trene opp ryggen din igjen? Gå turer og ikke sitte så mye. Voltaren er det jeg har fått ved betennelse i ryggen. Ellers er jo kombinasjon paracet ibux noe man bruker. Jeg bruker 1000 mg paracet og 400 mg ibux ved smerter. God bedring.

Gammel 04-05-11, 09:45   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nok smertestillende til at du kan bevege deg. Etter at legen har sjekket deg. Vi selvdiagnostiserer oss ikke over nett, mor.

Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 09:48   #5
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Hva med... Legen? Som evt kan gi noe som funker bedre enn reseptfritt?

Ja jeg vet men jeg har ikke vært til lege på flere år og regner med at dette også vil gå over av seg selv med tid (det står en uke på internett ved Lumbago før man oppsøker lege). Derfor vil jeg prøve alt annet først. Lest litt mer på internett og tenker jeg går på apoteket og skaffer meg Naproxen.

Gammel 04-05-11, 09:51   #6
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nok smertestillende til at du kan bevege deg. Etter at legen har sjekket deg. Vi selvdiagnostiserer oss ikke over nett, mor.

Men selvdiagnostisering i dette tilfelle var jo bare fantastisk da det står slike akutte ryggsmerter som regel går over av seg selv på en uke. Ofte blir man jo akutt deprimert når man googler symptoner og tror man kan all verdens av alvorlige sykdommer.

Ofte tenker jeg jo kreft med en gang det er noe men denne gangen tror jeg det er så "enkelt" som Lumbago.

Gammel 04-05-11, 09:53   #7
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Selv så "enkle" ting som lumbago kan du jo få skikkelig smertelindring for - hos legen!

Gammel 04-05-11, 09:53   #8
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Sitte er vel noe av det verste du gjør. Du burde ikke hatt noen dager hjemme til å trene opp ryggen din igjen? Gå turer og ikke sitte så mye. Voltaren er det jeg har fått ved betennelse i ryggen. Ellers er jo kombinasjon paracet ibux noe man bruker. Jeg bruker 1000 mg paracet og 400 mg ibux ved smerter. God bedring.

Jeg burde sikkert ikke sitte så mye nei men denne uken er litt kritisk på jobb med en svær søknad vi må levere fredag. Men jeg får dele opp dagen litt.

Men mer paracet en Ibux med smerter altså? Er det ikke Ibux som virker på muskel / ledd smerter da?

Gammel 04-05-11, 09:53   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Lumbago er vel rett og slett bare finspråk for vondt i ryggen?
Vær ihvertfall obs på om du får problemer med å gå på do - da er det rett på sykehus.

Om du tar maks ibux og maks paracet samtidig så er det ganske fin smertelindring. Også bør du bevege deg. Sitte er gjerne det verste av alt.

Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 09:55   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du kan ta 1000 mg paracet og 800 mg ibux. Ta alt på en gang for da virker de mye bedre enn om du tar de hver for seg. Med alle forbehold om at du kanskje ikke tåler det av andre grunner osv da. Sånt kan legen hjelpe deg med. :gir meg aldri:

Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 09:56   #11
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Lumbago er vel rett og slett bare finspråk for vondt i ryggen?
Vær ihvertfall obs på om du får problemer med å gå på do - da er det rett på sykehus.

Om du tar maks ibux og maks paracet samtidig så er det ganske fin smertelindring. Også bør du bevege deg. Sitte er gjerne det verste av alt.

Det er mulig det er det, det står "Lumbago" når jeg googler akutt ryggvondt og beskrivelsene av Lumbago (eller hekseskudd som det også heter), er akkurat silk jeg føler det.

Gammel 04-05-11, 09:58   #12
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Du kan ta 1000 mg paracet og 800 mg ibux. Ta alt på en gang for da virker de mye bedre enn om du tar de hver for seg. Med alle forbehold om at du kanskje ikke tåler det av andre grunner osv da. Sånt kan legen hjelpe deg med. :gir meg aldri:

Oj, alt det på en gang? Det er dobbelt av hva jeg tar nå. Jeg tar en 500mg og en 400mg Ibux, men da dobler jeg neste gang. Ingenting som tilsier at jeg ikke tåler det.

Takk for svar alle!

Gammel 04-05-11, 10:13   #13
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk Voltaren av legen sist gang jeg hadde det slik, og beskjed om å gå så mye som mulig. Så opp og gå noen runder innimellom på jobb, og eventuelt ringe lege for å få resept på noe sterkere enn Ibux+Paracet. Går det ikke over etter en uke så får du heller vurdere en legetime.

Gammel 04-05-11, 22:09   #14
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Tatt 3 x 250mg Naproxen i dag og smerten blir helt borte mens de virker. Det gjør at jeg kan gå og gjøre masse øvelser som jeg "kjenner" gjør godt for ryggen.

Gammel 04-05-11, 22:11   #15
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Voltaren.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 22:40   #16
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Du kan også prøve å ise ned det vonde området; max 20 min, flere ganger om dagen. Kombiner med så mye bevegelse (rolige gåturer) som mulig.

Jeg ville ikke sett det an så mange dager før jeg ville kommet meg til kiropraktor. Kiropraktor vil også skrive ut smertestillende om nødvendig.

Ryggvondt er noe dritt God bedring

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 23:07   #17
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har tidligere vært veldig plaget med ryggvondt. Har prøvd mye forskjellig av smertestillende, men det var bare Modifenac som virket.

Gammel 04-05-11, 23:11   #18
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Det beste er å ta så mye smertestillende du trenger for å kunne bevege deg ut av det. Jeg har hatt det der flere ganger (lumbago/kink i ryggen), og hvis man sitter og ligger istedet for å bevege seg jevnt så blir det bare verre og verre, helt til du ikke klarer å reise deg opp og bare må ligge og bruke ungenes bleier for å få gått på do helt til ambulansen henter deg til legevakta. : opplevd to ganger:

Hos legen får man voltaren (eller synonympreparat) + pinex/paralgin forte og forhåpentligvis henvisning til fysioterapeut eller kanskje man heller bør gå til en kiropraktor. Jeg har gått til mange fysioterapeuter for sånne lumbagoproblemer, men har hatt mest nytte av kiropraktor + forebyggende trening og bevegelse.

Gammel 04-05-11, 23:18   #19
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du bør ta en kombo av paracet og nsaids. Jeg har hatt lumbago en gang og legen sa jeg hadde tenkte helt riktig, men jeg hadde ikke tatt nok. Jeg tok 500 mg paracet pluss 400 mg ibumetin. Jeg burde gått rett på med 1 g paracet pluss 800 mg ibumetin (virker bedre sammen enn hver for seg). Hvis ikke det gir smertelindring slik at du kan bevege deg som normalt så trenger du sterkere saker. Jeg endte meg voltaren pluss pinex forte. Da hadde jeg gått med ryggvondt for lenge slik at jeg sjevbelastet og alt bare ble verre.

Gammel 05-05-11, 00:11   #20
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Takk igjen for alle innspill og delte erfaringer.

Jeg går til legen om jeg trenger noe sterkere en deg jeg har nå. Hvis jeg får like god virkning av Naproxen i morgen som i dag så tror jeg det skal gå over på noen dager. Jeg er ganske så sikker på at det kommer av bæring av veldig tung sofa + maling av tak i helgen. Jeg kjente flere ganger at jeg feil for ryggen og lurte på hvordan det ville gå

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:04.