Panel bak vask (kjøkken)
Jeg har panel på veggen bak kjøkkenvasken. Tanken var å sette en glassplate utenpå, men jeg har egentlig ikke lyst til å dekke over det fine panelet mitt. Tenkte at gjennomsiktig glass kunne vært et kompromiss, men jeg skjønner at det kommer til å bli veldig upraktisk i forhold til at støv og fluer kan komme seg inn bak glasset (antar det blir vanskelig å få tettet rundt glasset med silikon i og med de dype skjøtene mellom panelbordene). Ergo må man ta ned glasset og vaske bak med jevne mellomrom. Det er snakk om en plate på 300x60 cm (tungt?) og krever demontering av 2 stikkontakter så dette blir jo litt hassle for å si det mildt.
Alternativ 1 er en glassplate som ikke er gjennomsiktig. Man slipper å se fluene (men man vet jo at de kan være bak der ). Men panelet blir ikke synlig.
Alternativ 2 er en liten glasspplate som bare dekker området bak vasken men jeg er ikke helt fornøyd med den løsningen sånn rent visuelt. Hadde vi ikke hatt overskap så kunne det vært fint, men jeg liker bare ikke den løsningen under en rekke med overskap. (Kanskje jeg burde prøve bare for å se hvordan det tar seg ut, det koster jo ikke mye for en liten glassplate på ikea f.eks).
Jeg lurer på om det virkelig er påkrevet/sterkt anbefalt å dekke til panelet bak vasken. Hvor stort problem er det egentlig med vannsøl på panel? Bør det unngåes for enhver pris? Kan det bli direkte ødelagt, eller bare stygt? Si at jeg aksepterer at panelet over oppvaskbenken krever hyppigere maling enn ellers, kan det fungere da? Benken er 70 cm dyp så det er større enn vanlig avstand fra vasken til veggen, det hjelper jo litt ift vannsøl. Noen som har erfaring her? Eller en annen løsning jeg ikke har tenkt på? 
|