Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Søknad om pass

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-11, 14:14   #1
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Spørsmål

Søknad om pass

Jeg har tydeligvis korttidsminne når det gjelder dette, for jeg klarer bare ikke å huske om jeg virkelig hadde med dåpsattest for barna når jeg søkte om pass til to av mine fem sist?

Jeg trenger nå pass til de to yngste og sitter med søknadskjema foran meg. Der står det at legitimasjon må medbringes. Tidligere utstedt pass eller dåpsattest for barnet, men er det sikkert at dette kreves?

Jeg mener at jeg hadde med barna, fikk tatt bilder på politistasjonen og at det holdt med legitimasjon av meg?

Noen som vet?

Gammel 09-06-11, 14:15   #2
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Søknad om pass

Jeg hadde med fødselsattest mener jeg å huske. Ikke dåpsattest, det har vi ikke.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 14:17   #3
Nynne
Erfaren

Nynne sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har alltid bare tatt med det utgåtte passet til barna. Og fullmakt fra faren om han ikke har vært med til politistasjonen.

Gammel 09-06-11, 14:17   #4
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Du trenger samtykke og legitimasjon fra barnas far, i alle fall. (men det var kanskje ikke det du spurte om...)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 14:18   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nynne, her.

Jeg har alltid bare tatt med det utgåtte passet til barna. Og fullmakt fra faren om han ikke har vært med til politistasjonen.

Funker jo ikke når barnet skal ha sitt FØRSTE pass da...

Gammel 09-06-11, 14:19   #6
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Du trenger samtykke og legitimasjon fra barnas far, i alle fall. (men det var kanskje ikke det du spurte om...)

Dette har jeg allerede ordnet, så det er i boks. Betyr dette at jeg kan stille opp på stasjonen uten fødsels- eller dåpsattest i håp om å få hjelp?

Gammel 09-06-11, 14:19   #7
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Dette har jeg allerede ordnet, så det er i boks. Betyr dette at jeg kan stille opp på stasjonen uten fødsels- eller dåpsattest i håp om å få hjelp?

Har aldri barna hatt pass før? Jeg vil jo tro de trenger en form for legitimasjon?

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 14:21   #8
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Har aldri barna hatt pass før? Jeg vil jo tro de trenger en form for legitimasjon?

Nei. Disse to har ikke hatt pass før.

Jeg tar en telefon til politistasjonen.

Gammel 09-06-11, 14:24   #9
Christa

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Men en gang skal jo barnet ha sitt første pass. Da har de jo ingen pass eller id.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 14:24   #10
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

Standard

På telefon fikk jeg opplyst at jeg ikke trengte fødsels- eller dåpsattest. De hadde direkte kontakt med folkeregisteret, så det gikk bra.

Så da vet vi det!

Gammel 09-06-11, 14:25   #11
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så du hadde sjekket, så da ordner det seg. Da var det nok før en måtte ha med fødselsattest da.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 14:44   #12
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

De har direkteaksess til folkeregisteret ja, da jeg skulle ha nytt pass grunnet navneskifte hadde jeg med meg papiret på det siden jeg kom få timer etter det var registrert (mannen har "insidekontakter" så han fikk bekreftelen på pulten i det det var registrert), men det var på plass på skjermen deres også. Så fødselsattest skal det ikke være nødvendig å ha med lenger.

(Dengang jeg fikk mitt første pass som 18-19-åring gikk jeg først opp på folkeregisteret og ba om utskrift av fødselsattesten min, de ba om fødselsdato og adresse, og tok med meg den ned på politistasjonen og bestilte pass)

Gammel 23-06-11, 18:43   #13
Nynne
Erfaren

Nynne sin avatar

Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Funker jo ikke når barnet skal ha sitt FØRSTE pass da...

Opps! Beklager, tenkte ikke på at det var første gangen de skulle ha pass! Så da funker det selvfølgelig ikke.

Gammel 23-06-11, 18:45   #14
Nynne
Erfaren

Nynne sin avatar

Standard

De har direkteaksess til folkeregisteret ja, da jeg skulle ha nytt pass grunnet navneskifte hadde jeg med meg papiret på det siden jeg kom få timer etter det var registrert (mannen har "insidekontakter" så han fikk bekreftelen på pulten i det det var registrert), men det var på plass på skjermen deres også. Så fødselsattest skal det ikke være nødvendig å ha med lenger.

(Dengang jeg fikk mitt første pass som 18-19-åring gikk jeg først opp på folkeregisteret og ba om utskrift av fødselsattesten min, de ba om fødselsdato og adresse, og tok med meg den ned på politistasjonen og bestilte pass)

Jeg hadde også bare med meg fødselsattest til datteren min første gang hun skulle ha pass.

Gammel 23-06-11, 18:47   #15
Nynne
Erfaren

Nynne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

På telefon fikk jeg opplyst at jeg ikke trengte fødsels- eller dåpsattest. De hadde direkte kontakt med folkeregisteret, så det gikk bra.

Så da vet vi det!

Så flott!!! ENDELIG bruker de data for det det er verdt!

Gammel 23-06-11, 19:22   #16
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

jeg hadde med fødselsattest samt papir på at jeg har fullt foreldreansvar.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-11, 21:43   #17
Miraluca
Aktiv

Miraluca sin avatar

Medlem siden: May 2011
Miraluca er litt kulMiraluca er litt kul
Standard

Trodde de trengte fødselsattest eller annen legitimasjon eg. Det måtte eg ha for å opprette konto til mini i banken. Men ser du har fått svar fra politiet, så da stemmer helt sikkert det!

Miraluca er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 16:23   #18
Malama

Malama sin avatar

Standard

Banken har ikke tilgang på folkeregisteret. Det har politiet. Fødselsattesten er en utskift fra folkeregisteret, men når de har tilgang til det direkte trenger de ikke utkriften. Men det gjør altså banken da, som ikke har tilgang.

(grei påminnelse forresten, fødselsattester har jeg, men ingen av ungene har fått egen konto enda, jeg hadde ikke tenkt på st vi måtte ta dem med...)

Gammel 26-06-11, 00:12   #19
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi måtte levere fødselsattestene til ungene da de fikk pass i fjor. Direkte tilgang til Folkeregisteret var ikke nok!!

Gammel 26-06-11, 09:41   #20
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Banken har ikke tilgang på folkeregisteret. Det har politiet. Fødselsattesten er en utskift fra folkeregisteret, men når de har tilgang til det direkte trenger de ikke utkriften. Men det gjør altså banken da, som ikke har tilgang.

(grei påminnelse forresten, fødselsattester har jeg, men ingen av ungene har fått egen konto enda, jeg hadde ikke tenkt på st vi måtte ta dem med...)

Stemmer det. Eneste banken har, er automatisk oppdatering på navneendringer og folkereg. adresse. Det gjelder ikke alle banker, men mange har dette.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:58.