|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nybegynner
Medlem siden: Jul 2011
![]() |
![]() Hjelp! Abort eller ikke?Jeg og min samboer har to barn hver fra før, og ble helt fra starten enige om at vi ikke skulle ha barn sammen. Vi er langt over 30 begge to, og mener at vi har mer enn nok fra før. Men nå har jeg altså blitt gravid, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Vi har snakket om dette, og ingen av oss blir noe klokere. Verken han eller jeg vet om vi skal beholde eller ta abort... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hjelp! Abort eller ikke?Hjelper det å tenke 7-12 måneder fram i tid?
![]() |
#4 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Hjelp! Abort eller ikke?Huff, fryktelig vanskelig! Ingen råd enn en klem å komme med.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp! Abort eller ikke?I mitt hode er det litt sånn at hvis man er usikker så hadde i alle fall jeg beholdt. Jeg VET at jeg ikke skal ha fler barn uansett, så for meg hadde valget vært enkelt. Ønsker dere lykke til med valget, skjønner at det er vanskelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Hjelp! Abort eller ikke?Jeg tenker som Anne. Dere virker så usikre at kanskje dere vil angre om du tar abort.
![]() |
#7 |
Born to run
Medlem siden: Nov 2009
![]() Sv: Hjelp! Abort eller ikke?Dere har på forhånd bestemt dere for at dere ikke skulle få flere barn. Likevel er du veldig usikker på hva du skal gjøre. Min første tanke er at når du er så usikker, er det større sjanse for at du vil angre på en eventuell abort i ettertid enn om du var helt klar i din avgjørelse. Det er veldig sjeldent man angrer på et barn man allerede har fått.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp! Abort eller ikke?Har ingen konkrete råd å komme med, vil bare ønske dere lykke uansett beslutning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Hjelp! Abort eller ikke?Uff så vanskelig. Ingen kan fortelle deg hva dere skal gjøre. Det blir feil.
![]() |
#10 |
Lykkelig 3barnsmor:)
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp! Abort eller ikke?
![]() |
#12 |
Pauset
|
![]() Sv: Hjelp! Abort eller ikke?Jeg har vært i samme situasjon og jeg tok abort. Gikk selvfølgelig noen runder med meg selv (og vordene far), men det var bare ikke aktuelt å "begynne på nytt" med baby, bleieskift, våkennetter osv. Jeg føler jeg valgte frihet foran baby, og det var riktig. Et barn er et stor ansvar og jeg var bare ikke klar for mer ansvar. Man skal jo klare tilby de barna man produserer en sikker og god oppvekst også, og jeg var bare ikke klar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp! Abort eller ikke?Du spør om "abort eller ikke?" Jeg velger å råde deg til "ikke"..... Dere virker så usikre at jeg faktisk tolker innlegget ditt som om du innerst innerst inne kanskje vil få dette til å fungere
![]() |
#14 |
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() Sv: Hjelp! Abort eller ikke?Du trenger ikke vente så lenge som 2-3 uker med å få komme til noen og snakke om dette. Kontakt gynekologisk avdeling på nærmeste sykehus. Der har de vanligvis noen som jobber med akkurat disse vanskelige spørsmålene, og man kan få time raskere enn om man går via fastlegen. Selv var jeg i kontakt med Ahus mens jeg var i en liknende situasjon og fikk time 2 dager etter at jeg tok kontakt.
![]() |
![]() |
#15 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Hjelp! Abort eller ikke?Om dere ikke har så stort nettverk har dere store barn som kan hjelpe til.
![]() |
#16 |
passer i nissedrakt
|
![]() Sv: Hjelp! Abort eller ikke?Jeg vil råde deg til å ta kontakt med Amathea, de vil kunne gi deg råd og veiledning. Og de er absolutt ikke bare til for unge enslige mødre, som jeg har inntrykk av at en del tror.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Hjelp! Abort eller ikke?Ja eller nei. Baby eller abort? Det er du/dere som må ta valget. Til syvende og sist er det din kropp og du som bestemmer, men det hjelper helt klart å være enig i valget om familien skal bli større eller ikke.
![]() |
#18 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Hjelp! Abort eller ikke?Tenker som Anne - ved tvil, vil jeg råde til å beholde. Kjenner ikke forskningen rundt abort og depresjon inngående, men vil tro det utgjør en forskjell om man er 100% sikker eller ikke. Altså, at en evt. depresjon ikke kommer automatisk. Den kan komme om man sliter med avgjørelsen. Vet ikke, som sagt.
![]() |
#19 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hjelp! Abort eller ikke?Jeg tenker at å få en baby med så store søsken jo må være noe helt annet enn i runde nummer en. De vil jo kunne være til masse hjelp. En sånn attpåklatt kan jo virkelig bli en "dessert" for hele familien.
![]() |
#20 |
Nybegynner
Medlem siden: Jul 2011
![]() |
![]() Sv: Hjelp! Abort eller ikke?Tusen takk alle sammen for svar! Jeg har lest alle. Selvsagt er det bare jeg og min mann som kan ta avgjørelsen, men det var faktisk utrolig godt å få dele dette dilemmaet med dere der ute og få lese deres mening. Dere er på sett og vis til stor "hjelp" for meg i forhold til det å vurdere alle sider av saken... Føler meg litt "lettere"... I allefall for en stund |
![]() |
![]() |