Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Hva må jeg se på når jeg skal kjøpe ny pc?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-11, 18:28   #1
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Hva må jeg se på når jeg skal kjøpe ny pc?

Jeg har virkelig ikke peiling på spesifikasjoner og sånnt. Det hjelper fint lite med navn og nummer på skjermkort, prosessor, ram osv. Jeg aner ikke hva det betyr.

Men jeg vet hva jeg vil ha av en pc da.

Jeg ønsker en pc med stor skjerm, siden jeg ser dårlig. Skjermen bør også være klar, ha god bakgrunnsbelysning (heter det det), og helst ikke så mye gjenskinn. Helst ønsker jeg en pc med 17" skjerm.

Den må jobbe raskt. Jeg blir sprø av å måtte vente på nettsider som skal åpnes osv.

Den må takle bilderedigering, siden jeg har planer om å lære meg dette etterhvert, ellers blir den brukt til å surfe på nett, litt nett-tv, mail, skriving, lagre bilder o.l. Så og si ingen spilling.

Hva bør jeg se etter for å få en pc som gir meg dette?

Jeg trenger også en ekstern disk, som er så enkel i bruk at selv jeg klarer det. Gjerne sånn som ikke trenger å plugges i stikkkontakt, bare med USB i pcen.

Og så trenger vi ny router. Den vi har er 7 år gammel, og den er ikke sterk nok tror jeg. Vi får iallefall ikke inn signalene fra den over hele huset, og huset er bare normalt stort. Noen som har noen anbefalinger her?

På forhånd takk for hjelpen.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 02:32   #2
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva må jeg se på når jeg skal kjøpe ny pc?

Hmmm, skal vi se...
Først og viktigst: Du skal IKKE ha Packard Bell, uansett hvor godt tilbud du får og hvor flott det ser ut på papiret.
Ok, over til hva du skal ha:
Hvis du skal ha stor skjerm fordi du ser dårlig og samtidig skal drive med bildebehandling er nok en 17" en god idé.
Minimum 4GB RAM og helst 7200RPM disk (at den snurrer med 7200 runder i minuttet i stedet for 5400 som de fleste bærbare har)
Men nå snakker jeg teknikaliteter du sa du ikke forsto, beklager det, hva er budsjettet ditt?
Hvis du har et prisområde som er aktuelt kan jeg surfe litt rundt og komme med forslag.
Når det gjelder router: Hva bruker dere det trådløse nettet til?
Hvis dere ikke bruker det til annet enn internett, og altså ikke trenger superhastighet, har jeg veldig god erfaring med Linksys WRT54GL, billig, stabil og funksjonell router...

Kom med et budsjett, så skal jeg komme med noen forslag

Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 20:04   #3
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Det kan i praksis være vanskelig å finne pc-er i konsumentmarkedet uten skjerm som gir en del gjenskinn. Omtrent alt som er å oppdrive er med "glossy" skjerm. I bedriftsmarkedet er det en del som har matte skjermer.

Hvis du skal ha ekstern harddisk som ikke kobles til stikkontakt, blir det gjerne noe lavere ytelse og lavere kapasitet for samme pris. Men de mobile diskene er praktiske i henhold til at de er lett å frakte med seg. Mange nye pc-er nå støtter USB 3.0 - kjøp da også en disk med USB 3.0-støtte for å få bedre ytelse, og det koster normalt ikke noe spesielt ekstra nå.

Litt generelt kan man vel si at du bør se etter en pc med Intels Core i5-prosessor. Jeg tror nok imidlertid at du nok også kan klare deg med en pc med Core i3-prosessor, men ytelsen blir ikke da riktig like høy, men det blir ganske får bruksområder man merker det. Selv fungerer min snart 4 år gamle pc, som riktignok da hadde det raskeste som var å oppdrive, bra til bilderedigering i henhold til trykkproduksjon.... (men skal si pc-en fortsatt føles ganske kvitt, ettersom harddisken for lengst er byttet ut med SSD).

Netgear WNDR3700 kan være et godt valg for ruter. Ikke så alt for høy pris, og generelt meget god.

Gammel 10-08-11, 23:06   #4
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Takk for hjelpen.

Budsjett er type mest mulig for minst mulig penger. Ser man får 17" fra 3000,- og oppover. Passerer jeg 6000,- må det være gode grunner for det tenker jeg. Helst bør jeg holde meg under 5000,- men det er vel kanskje vanskelig å få det jeg vil ha, for den summen.
Er det sånn at jeg får mye bedre PC for pengene, om jeg går ned til 15,6" skjerm? I såfall kan jeg muligens vurdere det. Det er jo også endel større enn 14" som jeg har nå, er det ikke?

Batteritid har forresten også litt å si. Men man får gjerne ikke 17" med god batteritid? Hvordan er det med 15,6"?

Når det gjelder router, så brukes den til internett, og så vil vi kunne koble opp skriveren mot den. Det får vi ikke til med den vi har i dag.
Kan jeg bare gå innom Elkjøp å kjøre router, eller er det ikke noe lurt?

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 12:25   #5
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Det er ganske få 17" som jeg har vært borti som har god batteritid. Gjerne er hele fokuset på denne typen pc-er at de er "skrivebordserstattere" og ikke skal brukes "rundt om kring". På 15,6" kan det nok være enklere, og utvalget er større. Jeg har ikke kjempeerfaring med 15,6"-modeller for konsumentmarkedet, men kan være at f.eks. Acers Timeline 5830 kan være aktuell.

Hvilken skriver har dere?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:11.