|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hjelp! Argumenter for og mot storskole?Jeg trenger gode, og helst velbegrunnede, argument for organisering av ungdomsskoler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hjelp! Argumenter for og mot storskole?Seks paralleller på ungdomsskolen er mer enn nok etter min mening. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Jo flere jo bedre...
![]() Sv: Hjelp! Argumenter for og mot storskole?
Jepp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Jo flere jo bedre...
Har du et godt argument for det? Jeg er helt enig, men må underbygge med argumenter for å ha en sjanse mot rådmannen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Hjelp! Argumenter for og mot storskole?Andre ting som kan vere relevant:
![]() |
#7 |
Fersk trulte
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Trondheim
![]() |
![]() Sv: Hjelp! Argumenter for og mot storskole?Argumenter for storskole:
![]() |
#8 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Hjelp! Argumenter for og mot storskole?Forresten. Dersom to mindre skular fører til at det statistisk sett blir fleire barn som kan GÅ til skulen, så har du eit argument der. Å gå til skulen er viktig, helsepolitisk. Dersom du vil gjere ein grundig jobb her må du rett og slett sette deg ned med eit kart og sjå på kor folk bur hen, og kor ungane kan gå (dersom du veit kor desse skulane er tenkt skal havne). Det er viktig å få skulane nær opp til der folk bur, samt nær viktige trafikkårer for at trafikkmønsteret skal bli bra. Helst bør det vere grøntområde i nærheten også som kan brukast til turar og i undervisning.
![]() |
#9 |
Fersk trulte
![]() |
Jeg har sett dokumentasjon i forbindelse med FAU-arbeid, men jeg klarer ikke å finne noe når jeg googler nå. Skal lete litt til - husker ikke hvem som stod bak studiene vi så på.
![]() |
#10 |
Fersk trulte
![]() |
![]() Sv: Hjelp! Argumenter for og mot storskole?Fant forresten denne artikkelen, som sier noe om det (uten kilder):
![]() |
#11 |
Jo flere jo bedre...
![]() Sv: Hjelp! Argumenter for og mot storskole?Hovedproblemet med argumentasjonen her, er vel at det ikke finnes noen undersøkelser som går på forskjellen mellom en middelsstor skole og en stor. Her er det jo ikke snakk om å legge ned en bitteliten skole eller to for å samle dem i en stor, men å ha en kjempeskole i steden for en ganske stor og en middels stor. Derfor tror jeg ikke man kan argumentere med stordriftsfordeler i noen særlig grad heller, fordi den elevmengden det er snakk om her vil utløse ganske store ekstra administrasjonsressurser også hvis man samler skolene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Nei, ikke annet enn at jeg jobber på en skole med seks paralleller på ungdomsskolen. Det er rundt 500 tenåringer, og det holder. Når det er så mange ungdommer samlet er det viktig at man har et bra nettverk rundt de for å hjelpe de. Vi har et ressursteam som er tilgjengelig for alle elevene i alle timene i løpet av dagen. Jeg jobber på en skole med nesten bare ressurssterke foreldre, og har lite problemer i forhold til andre så store skoler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hjelp! Argumenter for og mot storskole?Jeg har aldri hørt om så store ungdomskoler engang, og syns det virker veldig uoversiktlig. Men det er jo andre ting som spiller inn også - miljø, hvor lang reisevei det er snakk om, pedagogiske tilbud osv.
![]() |
#14 |
Har glorien til vask.
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp! Argumenter for og mot storskole?Her er det ca 700 elever på ungdomsskolen. I tillegg er den ene barneskolen en 1-10 skole. Det er snakk om at 8-10 klasse ved denne skolen (der mine barn går) skal flyttes til ungdomsskolen. Da blir det rundt 1000 elever der
![]() |
#15 |
Jo flere jo bedre...
Den er lik i begge kretser. Lite pensjonister, og mange barnefamilier og folk i etableringsfasen. Mye nybygg og prosjekterte rekkehus og leiligheter av 3-4 roms str. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp! Argumenter for og mot storskole?Å kalle det for en stor skole med 9 paralellklasser blir for meg et kraftig "understatement". |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Multitaskingmaniac
|
![]() Sv: Hjelp! Argumenter for og mot storskole?Bor vi på samme sted? Storskoledebatten har herjet her i hele høst, spesielt i forbindelse med kommunevalget.
![]() |
#18 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Hjelp! Argumenter for og mot storskole?Vi har hatt noen sånne runder her, og dethar vært snakk om opp til 2000 elever ( det var vgs.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
Både og, syns jeg. Det er forskjell på stor (som de fleste undersøkelser er gjort på) og megakjempeschwær. Jeg er helt for store skoler, men denne størrelsen er jeg usikker på. Jeg syns også det er en viss forskjell på videregående og ungdomskole.
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
OK, jeg forsto det som det var andre veien, at forskningen var gjort på skoler med betydelig lavere elevantall enn 1000 pr trinn. Da har jeg misforstått.
![]() |
|
|