Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

[Vaskemaskin] Hjelp! Trenger ny! Hvilken?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-11, 09:54   #1
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

[Vaskemaskin] Hjelp! Trenger ny! Hvilken?

Hjelp! Jeg blir gal av hvitevarer som ikke funker, så nå vil jeg ha en vaskemaskin som funker. Den forrige (fra 2005) var en billigmaskin som har fungert bare sånn passe. Den har lagt inn årene og jeg tar ikke sjansen på å betale en reparatør som a) sier at det koster et par tusen å fikse dette, eller b) sier at det ikke kan fikses uten at det koster mer enn en ny vaskemaskin å fikse dette. Så jeg vil ha en ny en!

Jeg har en mistanke om at den gamle maskinen har vært litt ufin med klærne, for bl.a. mannens skjortekrager har blitt flisete. Jeg vil ikke ha det med neste maskin. Jeg vil ha en maskin som behandler tøyet pent, vasker raskt og effektivt, tar store mengder klær, og som holder lenge lenge lenge. Pris er egentlig ikke så viktig, sånn hvis man ser bort fra at jeg ikke liker å bruke masse penger på ting med mindre det virkelig er verd det.

Jeg tenker Miele, men tenker også at det produktet er litt hypet. Hva tenker dere? Alle gode og dårlige erfaringer med vaskemaskiner mottas med takk.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 09:56   #2
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Vaskemaskin] Hjelp! Trenger ny! Hvilken?

Viktig er iallefall at den er stor (rommer en dyne) og at den har godt med omdreininger slik at vannet blir dratt godt ut.

Gammel 06-08-11, 10:03   #3
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Hvor stor får man en vaskemaskin, sånn egentlig? Er 9kg det største?

Angående sentrifugering - hva er en god hastighet (altså omdreining) på slikt? Jeg har tidligere hatt en fantastisk (men gigantisk) halvautomatisk AEG, og det som var så bra med den var den separate sentrifuga. Jeg tror ikke hastigheten egentlig var så sinnssyk høy på den sentrifuga, men den funket slik at vannet ble kastet til sidene. Altså mye mer effektivt enn slik dagens helautomatiske maskiner vanligvis funker.

Gammel 06-08-11, 10:06   #4
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

For meg har det vært før og etter Miele. Har hatt den nå i 7 år uten problemer. Og klærne lukter ikke surt lenger, noe jeg var plaget med før. Kjøpte med den største trommelen de hadde da.

Gammel 06-08-11, 10:10   #5
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min AEG har 1800 omdr som det raskeste, det er mer enn godt nok, jeg bruker det bare på håndklær og sengetøy, det meste annet går på 1400. Hyttemaskinen har bare 1200, det er altfor lite. Vi har AEG, dyreste versjon, og den er alt du krever unntatt kjapp, den bruker litt tid på en vask. Men den har gått uten ett eneste problem i syv år. Hvis hurtighet er et krav ville jeg sjekket den tråden som var her inne nylig, om hvor fort maskinene vasket, tror jeg erindrer at Miele var noe kjappere enn det vår er. Mamma har Miele, og hennes vasker etter det jeg kan erfare veldig bra, er enkel å bruke og er kjapp. Men den har ikke tidsanvisning, sånn som min, og det har jeg savnet når jeg låner maskinen hennes i ferien.

Gammel 06-08-11, 10:11   #6
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Miele har visst skånetrommel (med slipte hull eller noe sånt) for å unngå skader på klærne. Så Expert hadde en til 9999,- om dagen.

Vi har en Siemens Silence E14.48 som er veldig snill med klærne. Også kjøpt på Expert for 3-4 år siden. Da ga vi rundt 6000,-.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 10:11   #7
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi har kjøpt ny AEG vaskemaskin etter at den forrige sluttet å virke etter 10 år. Vi har vært knallfornøyd med AEG.
Den nye:

• Kapasitet: 7 kg
  • Utmerket sentrifugehastighet på 1600 o/min
  • Utsatt vaskestart i tillegg til AEGs kjente ull/håndvaskprogram

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 10:30   #8
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har også utsatt start på vår, det er genialt. Fyller maskinen om kvelden på fredag eller lørdag og så er den ferdig om morgenen til å henges opp.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 11:24   #9
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Jeg bryr meg ikke om utsatt start. Jeg er vill og gal og vasker klær selv om jeg sover eller er ute av huset.

Ut fra det som skrives her ser det ut til at det kan bli en Miele likevel da. Men har ikke nye Miele-maskiner tidsanvisning?

Og hvor stor er "største trommel"? Og hvor i alle dager får man kjøpt vaskemaskiner rimeligst?

Gammel 06-08-11, 11:26   #10
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Men har ikke nye Miele-maskiner tidsanvisning?

Mye mulig, jeg har liksom ikke sjekket så veldig de siste årene.

Gammel 06-08-11, 11:32   #11
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Mye mulig, jeg har liksom ikke sjekket så veldig de siste årene.

Jeg ser at LG har trommel for 11 (!!!) kg klær. Miele finner jeg bare opp til 7 hittil? Jeg vil anta at når man først har elektronisk display av et eller annet slag på maskinen, så viser den vel gjenværende tid, vel. Man er da ikke sååå dum at man droppe slikt?

Gammel 06-08-11, 11:34   #12
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg har nettopp kjøpt denne: http://www.elkjop.no/product/hviteva...kin-ewf169542w

Ikke Miele da. Jeg har hatt den i tre uker, og det er en annen verden fra den gamle billig-maskinen. Den har timer, utsatt start, mange ulike programmer som man selv kan velge lengde på alt etter hvor skittent vasken er. Tar 9 kg, 1600 omdreininger. Jeg er kjempefornøyd.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 11:41   #13
Pesten
Bør lage seg en tittel selv

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Venter på at det skal komme en og fikse LG vår. Den er 3 år. Sjekker ut denne tråden i tilfelle vi må bytte.

Gammel 06-08-11, 11:43   #14
Marlen
Superaktiv

Marlen sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Sunnhordland
Marlen er litt kul
Standard

Vi sverger til Miele, vaskemaskin vår er 12 år gammel og virker like godt enda.

Gammel 06-08-11, 14:19   #15
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Ingen har nevnt det i denne tråden, men jeg ser i andre tråder at man snakker om børsteløse motorer.

De modellene av Miele jeg har sett på har ikke børsteløse motorer. Betyr dette at vi må regne med å bytte disse børstene, eller betyr det at Miele har så fantastiske børster at de rett og slett vil holde flere år etter at maskinen har gått gaiken?

Gammel 06-08-11, 16:09   #16
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Min er børsteløs, uten at jeg vet hva det innebærer.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 16:11   #17
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Min Miele har tidsanvisning, men ingen mulighet for å stille inn forsinket start. Skånetrommel har den også.

Gammel 06-08-11, 18:28   #18
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Vi har vært litt rundt og sett på maskiner, og jeg er usikker.

I utgangspunktet har jeg veldig lyst på en Miele vi så på, som har 7 kg kapasitet og 1600 omdreininger. Kostet like under 13 laken. Men samtidig ble vi sjarmert av den LG-en med 11 kg kapasitet. Den har "bare" 1400 omdreininger, men det funker visstnok på en slik måte at det blir minst like bra tørkeresultat likevel. Restfuktigheten i tøyet er på 44%, mot Mieles på 50%. Koster en tusenlapp mindre gjør den også.

Så jeg heller mot LG-en, altså. Hmm. Noen som har erfaringer med LG?

Gammel 06-08-11, 22:10   #19
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

For såpass 'liten' prisforskjell så hadde jeg valgt Miele, fordi så mange mødre og svigermødre kan ikke ta feil. LG er sikkert OK det altså, kjenner ikke det merket.

Gammel 06-08-11, 22:25   #20
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Det er ikke prisen som er bestemmer vårt endelige valg her, mkj. Jeg hadde vært like mye i tvil om maskinene kostet like mye. LG har stor tro på denne supertrommelen sin, og gir 10 års garanti på trommelen. Det er visstnok litt av et arbeid for å få lov (av norske myndigheter) til å påstå at man gir 10 års garanti.

Ja, og at LG-en faktisk gir tørrere klær.

11 kg trommel frister virkelig, altså. Æsj. Så vanskelig å måtte ta slike valg!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:18.