Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Foretrekker du skriftlig eller muntlig kommunikasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-09, 12:20   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Foretrekker du skriftlig eller muntlig kommunikasjon?

I disse internettider, vet dere. Dette er en slags spinoff av tråden til Tito om man er annerledes i diskusjoner IRL og på nett. Flere skriver at de ikke er så gode på å formulere seg skriftlig som muntlig, og det gjør meg nysgjerrig. Selv synes jeg det er lettere å ta ting skriftlig enn muntlig, det være seg SMS, mail og forum. Jeg ser at det er muligheter for misforståelser der (gudene vet at SMS ikke alltid er den mest presise måten å kommunisere på), men det er det da virkelig i muntlig kommunikasjon også. Man avbryter hverandre lettere, det er vanskeligere å fokusere på hva man egentlig vil få frem og what not.

Såh, hva med dere?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 12:23   #2
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foretrekker du skriftlig eller muntlig kommunikasjon?

Jeg går aldri av veien for en diskusjon, det være seg skriftlig eller muntlig. Jeg er imidlertid mye sterkere på skriftlig kommunikasjon og foretrekker selvfølgelig det. Det er nok derfor nett-forum har blitt en så stor del av min sosiale arena, mine nettvenner vet uendelig mye mer om meg enn IRL-venner. (den ideelle kombinasjonen er selvsagt de som er begge deler. )

Gammel 11-03-09, 12:24   #3
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg er temmeleg god på å formulere meg både munnleg og skriftleg. I allefall når eg vil. Men telefon har eg litt problem med. Eg likar ikkje heilt den munnlege kommunikasjonen utan å ha sjanse til å tolke kroppsspråk og andre nonverbale reaksjonar.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 12:25   #4
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skriftlig! Helt klart!

Jeg er helt ræva på å kommunisere muntlig. For det første så stammer jeg, noe som er en fysisk hindring. For det andre, så ordlegger jeg meg best når jeg får tenkt meg litt om, så jeg klarer sjelden å være presis og klar når jeg kommuniserer muntlig.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 12:26   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt til sin tid. Trenger jeg å ha noe dokumentert for ettertiden så foretrekker jeg skriftlig dokumentasjon, men i andre sammenhenger så trenger jeg et svar kjappest mulig og da avhenger det av tregostfaktoren hvorvidt det skjer raskest over telefon eller e-post.

Gammel 11-03-09, 12:26   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet med skriftlig kommunikasjonen er jo selvfølgelig at den andre parten helst bør lese hva jeg skriver med samme, eh, tonefall ( ) som jeg skriver det.

Gammel 11-03-09, 12:28   #7
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Skriftlig. Blir så glad når beskjeder kommer på sms, for jeg liker ikke å snakke i telefon f. eks.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 12:29   #8
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt opplagt best på skriftlig kommunikasjon. Da har jeg et mye større register å spille på. Slik har det alltid vært, så SMS, e-post og nettfora er en gullgruve for meg.

Muntlig babler jeg bare, stort sett. Jeg frykter at jeg snakker for mye og for fort (slik at ikke hodet henger med), fullfører setninger for folk, avbryter, ler på upassende steder, og sluker ord og stavelser. Dessuten sier jeg veldig mye som grammatisk er hakkende galt.

Gammel 11-03-09, 12:29   #9
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg haaaater det når jeg sender e-post til en kunde for å få forklart noe, og så ringer vedkommende tilbake "fordi det er enklere å forklare på telefonen". Nei, det er det ikke! Jeg vil ha anledning til å lese gjennom svaret flere ganger, tenke litt og SÅ finne ut om jeg nå har skjønt det eller ikke.

Gammel 11-03-09, 12:29   #10
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommuniserer bedre skriftlig enn muntlig, men jeg kan ikke si at jeg alltid foretrekker det ene fremfor det andre. Diskutere og forklare/lære bort gjør jeg mest og best skriftlig, annen form for kommunikasjon kan være greit å ta muntlig.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 12:30   #11
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg fullfører ikke setningene mine. Mannen min har gjort meg pinlig oppmerksom på det.

Gammel 11-03-09, 12:31   #12
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Når det gjelder venner og familie, så foretrekker jeg helt kalrt muntlig kommunikasjon. Ingen tvil om det. Jeg er selv en person som er glad i å snakke med mennesker. Gjelder det jobb, så foretrekker jeg en god miks. Har man tatt opp noe spesielt, så liker jeg og ha dette skriftlig. Og er det det, så sender jeg gjerne en mail til vedkommende hvor jeg refererer til hva som er tatt opp slik at det ikke skal være rom for misforståelser.
- Selv skriftlig kan det lett misforståes, da en ikke kan vite hvilken modus avsender er i. Vi hadde en del mailer som måtte oppklares muntlig i ettertid på min tidligere arbeidsplass, da mange av de ansatte hadde misforstått. Men det kan jo også skyldes avsender, selvfølgelig.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 12:31   #13
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis jeg skal diskutere eller si noe som ikke er viktig å dokumentere på noe vis så foretrekker jeg muntlig. Er vel derfor jeg ikke er så skriftlig aktiv på forum, selv om jeg leser mye. Skriver i perioder, men siden jeg ikke føler at jeg mestrer det så godt så blir det blaff som fort går over.

Men jeg merker at dette har jevnet seg ut med tiden, tipper jeg liker skriftlig kommunikasjon bedre om noen år.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 12:31   #14
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det gjelder å ta inn ting, er jeg forresten oppsiktsvekkende dårlig på det muntlige planet. Forelesninger og radio både kjeder meg og får meg til å føle meg dum - tror jeg nærmest er orddøv. Jeg må skrive det ned selv før jeg kan lære noe.

Gammel 11-03-09, 12:32   #15
Nelly
Superduperaktiv

Nelly sin avatar

Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Jeg er helt klart flinkere til å snakke enn å skrive. Når jeg skal skrive kommer ikke ordene fort nok ut og jeg kan heller ikke bruke like mange ord når jeg skriver som når jeg snakker. Når jeg snakker slipper jeg å tenke på skrivefeil...

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-09, 12:34   #16
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Muntlig babler jeg bare, stort sett. Jeg frykter at jeg snakker for mye og for fort (slik at ikke hodet henger med), fullfører setninger for folk, avbryter, ler på upassende steder, og sluker ord og stavelser. Dessuten sier jeg veldig mye som grammatisk er hakkende galt.

Jeg må innrømme at det forundrer meg at du ser sånn på deg selv. Jeg oppfatter deg som morsom, presis og interessant IRL.

Gammel 11-03-09, 12:35   #17
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Åh, Divine, det hender jeg er en sånn kjip som ringer hvis noe er uklart i en mail. Men det kommer jo, som Veronal var inne på, litt an på tidsaspektet også. Og så har man jo de som konsekvent ikke svarer på det man spør om i mailer, da er det også greit å ringe.

Gammel 11-03-09, 12:38   #18
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er forholdsvis god på både skriftlig og muntlig kommunikasjon, men det er enklere å diskutere skriftlig.
Da får jeg tid til å tenke igjennom ordvalg, og hva jeg egentlig mener, i mye større grad enn om det hadde vært en muntlig diskusjon ansikt til ansikt.

Gammel 11-03-09, 12:39   #19
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg er ikke glad i å prate i telefonen. Hvis jeg skal snakke med noen foretrekker jeg å se ansiktet på vedkommende. Jeg burde hatt sånn videotelefon, eller hva det heter.

Gammel 11-03-09, 12:40   #20
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

I jobbsammenheng foretrekker jeg skriftlig kommunikasjon. Det blir enklere å spore evt. misforståelser og i det hele tatt.

Privat er jeg helt klart en muntlig person. Jeg har store problemer med å ordlegge meg på en tilnærmet muntlig måte, jeg ser ofte at jeg må virke nærmest humørløs for mange pga. språket. Og mine venner IRL ville absolutt ikke karakterisert meg som det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:31.