|
Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
maler
|
![]() Bilstoler for babyer - hvor mye tåler de før de bør byttes?Jeg sitter og funderer. Jeg har et maxicosi cabriofix med base. Det har ikke vært utsatt for kollisjoner. Det er 4 år gammelt og er brukt til to barn, jeg er eier nr 2, men det var så godt som nytt da jeg overtok det. Det har vært med på fly to ganger og såvidt jeg husker har det ikke blitt mistet fra noen høyde som betyr noe. Nå har det ligget i garasjen det siste halvåret.
![]() |
#2 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Bilstoler for babyer - hvor mye tåler de før de bør byttes?Jeg synes ikke det. Det er jo høyenergitraumer som er av betydning.
![]() |
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Bilstoler for babyer - hvor mye tåler de før de bør byttes?Jeg er eier nummer tre med barn nummer tre i vårt sete og har ikke vurdert annet enn alder på setet og at det ikke er svekket av høyenergistøt ved dette setet. På samme måte som jeg vurderer kun alder og støt på mc-hjelmer. |
![]() |
![]() |
#4 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Bilstoler for babyer - hvor mye tåler de før de bør byttes?Jeg ville ikke tatt det i bruk. 5 år er jo max brukstid for babyseter, så jeg synes dette er i eldste laget.
![]() |
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Bilstoler for babyer - hvor mye tåler de før de bør byttes?Hvorfor ikke det? Det er jo 20 % igjen av brukstiden på det. |
![]() |
![]() |
#6 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Bilstoler for babyer - hvor mye tåler de før de bør byttes?Ja, men jeg liker å ha mer å gå på, i tillegg til at jeg ikke synes det er optimalt lagret når det har stått i garasje. Så jeg hadde nok byttet det ut. Jeg vet at mange andre hadde vært helt komfortable med å bruke det.
![]() |
![]() |
#7 |
maler
|
![]() Sv: Bilstoler for babyer - hvor mye tåler de før de bør byttes?Er 5 år max brukstid? Jeg trodde 5 år var max alder ved anskaffelse?
![]() |
#8 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bilstoler for babyer - hvor mye tåler de før de bør byttes?5år er max på babyseter, mens det er 8-9 på ster som står i ro. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
maler
|
![]() Sv: Bilstoler for babyer - hvor mye tåler de før de bør byttes?Da må jeg tenke gjennom når dette setet egentlig ble produsert mao. Plutt ble født januar 2009. Vi kjøpte vel denne bilstolen til han i november tror jeg. Da var det ca 6 mnd, dvs det var vel brukt omtrent den tiden, kan ha blitt kjøpt noe før. De hadde et barn på 7-8 mnd de vi kjøpte det av mener jeg å huske. Mao er det ikke mer enn 4 år i hvertfall. Hm. Det er en viss fare for at jeg kjøper nytt sete kjenner jeg. Samtidig er det dumt å kassere et sete som er brukbart, man bør jo tenke litt miljø og forbruk også med tanke på bilsikring.
![]() |
#12 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Bilstoler for babyer - hvor mye tåler de før de bør byttes?Skal du ha barn, katta? *trekker ut essensen* |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Bilstoler for babyer - hvor mye tåler de før de bør byttes?Jeg hadde brukt det. Du skal vel ikke bruke det mer enn ett år?
![]() |
#14 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Bilstoler for babyer - hvor mye tåler de før de bør byttes?Jeg hadde brukt det.
Og så er jeg veldig nysgjerrig på hvordan det skal være verre for et bilsete å stå lagret i en garasje enn å stå montert i en bil som stort sett står i en garasje? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Lett rørt
|
![]() Sv: Bilstoler for babyer - hvor mye tåler de før de bør byttes?
Kommer vel ann på garasjen, om det er fuktig og rått der, hvordan plast og isopor kan ha blitt påvirket av det. Ikke vet jeg.
![]() |
#17 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Bilstoler for babyer - hvor mye tåler de før de bør byttes?Det kommer selvsagt an på garasjen. Men generelt sett ville jeg tenkt at garasjelagring var mindre ideelt enn lagring i hus. Og babyseter står stort sett ikke fastmontert i bil.
![]() |
![]() |
#18 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Bilstoler for babyer - hvor mye tåler de før de bør byttes?
Babyseter er vel laget i de samme materialene som bilstoler for større barn. Jeg kan ikke skjønne at at et sete skal ha noe verre av å stå lagret på en hylle i en garasje enn på en hylle i en bod inne i et hus eller enn å stå montert i en bil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Bilstoler for babyer - hvor mye tåler de før de bør byttes?Max brukstid for babyseter er kortere enn for setene i klassene over. Jeg antar da at materialene i setet også er tiltenkt kortere brukstid.
![]() |
![]() |
#20 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Bilstoler for babyer - hvor mye tåler de før de bør byttes?Noen forsikringsfolk vi kjenner vil kjøpe vårt 4 år gamle HTS sete, fordi de vet at det ikke er utsatt for støt, og basert på TryggTrafikk sine anbefalinger.
![]() |
|
|