Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Flis eller laminat i gang?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-11, 11:43   #1
Høns
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Flis eller laminat i gang?

Nå ser det ut til at vi endelig begynner å pusse opp gangen

Vi skal legge nytt gulv i gangen i 1 etg. Har vurdert flere alternativer.

• Flislegge
  • Laminat (flismønster)
  • Vinylbelegg (flismønster)
Hva bør vi velge? Gode grunner til å velge det ene eller det andre? Og gode grunner til å ikke velge et av alternativene?

Har dette noe å si på inntrykket når man kommer inn? Og på eventuell gjenslagsverdi?

Finnes det laminat som tåler to unger og vått vær?

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 11:46   #2
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flis eller laminat i gang?

Hvis dere skal ha fliser, må dere ha varmekabler også. Så eneste motargumentet mot det som jeg kan se, er prisen. Flis er praktisk, tåler mye og varmekablene gjør at vannsøl fra våte støvler og yttertøy tørker fort.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 11:46   #3
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Fliser er mer slitesterkt, og påvirkes ikke i like stor grad av vannsøl og sand som det laminat gjør. Vi har fliser i gangen, og er kjempefornøyde. I huset vi har kjøpt, er gangen nyoppusset med laminat, dessverre, men det er foreløpig bebodd av en dame i femtiårene som ikke trenger å forholde seg til bikkjer og unger og vannsøl.

Mitt forslag er ergo å fliselegge. Og varmekabler.

Gammel 28-09-11, 11:47   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gikk fra vinyl til fliser. Min erfaring så langt er at flisene er lettere å holde rene, de holder også bedrepå varmen fra ovnen, og man greier ikke å tråkke fast steiner på samme måte som i belegget.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 11:49   #5
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Flis er penest og mest slitesterkt, men krever nesten at man har varmekabler under.

Det finnes gode kvaliteter i steinimiterende laminat, men dersom jeg skulle valgt vinyl ville jeg gått for en fargesterk variant som ikke utgir seg for å være stein. Den imitasjonen er sjelden veldig godt. Vinyl er mykt å gå på og kan også være veldig slitesterkt.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 11:51   #6
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har og har hatt laminat i gangen og det går bra enn så lenge. Har hatt det i snart 4 år og har 3 barn. Vi har et sånt sisalteppe ved inngangsdøra og prøver å få barna til å stå der til de har tatt av sko etc. (Alloc laminat).

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 11:52   #7
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

La laminat der jeg bodde før - brukte høykvalitetslaminat og det ble lagt av anerkjent snekker. men man skal altså passe på å tørke opp etter støvler med vann og snø som smelter, ellers får du fort disse oppsvulmingene i skjøt. Det fikk jeg, enda da hadde jeg ikke barn engang... Nå har jeg flis med varme, og er fornøyd. Hadde gjerne brukt vinyl også - går for vinyl på kjøkken med varme under nå. Men hadde nok ikke brukt vinyl med tekstil bakside, den er lun og myk å gå på, men er nok for myk for utesko med mulighet for småstein i sålen o.l.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 11:54   #8
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hatt laminat i gangen i 6 år nå, og den må snart byttets ut. Den tåler ikke alle våte sko gjennom vinteren. Vi kommer til å bytte til flis etter hvert.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 11:55   #9
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Tja. I huset mitt har det ligget laminat i minst 10 år (var der da vi kjøpte). Den ser like "fin" ut i skøtene nå, tror jeg, selv om vi tramper inn med våte sko, søler fra katteskåler, paraplyer etc. Jeg er ikke så god til å tørke opp med en gang alltid heller.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 11:58   #10
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Hvis dere skal bo der en stund vil jeg anbefale flis + varmekabler. Da vi kjøpte var det fliser uten varmekabler i gangen, men nå har vi gjort om, og det er så mye lunere og hyggeligere. Hvis gangen er stor, er det mulig å legge flis nærmest dør og garderobe og parkett resten?

Gammel 28-09-11, 12:00   #11
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Jeg syntes skifer var gørkjedelig og varmekabler sløsing i gangen, men nå som vi har det, ville jeg ikke byttet.

Gammel 28-09-11, 12:03   #12
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Hva er eksisterende underlag og hvor mange kvm er det snakk om? Dersom det er vannfast spon rett på bjelkelaget kreves det jo litt av underlaget når man skal legge fliser. Og skal man da begynne å avrette, legge varmekabler osv. så er det en litt annen arbeidsmengde og pris enn å legge laminat.

Gammel 28-09-11, 12:42   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke varmekabler, kun en panelovn. Det funker brillefint det altså. Varmen fra ovnen sitter godt i gulvet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 13:52   #14
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde flislaminat med fuktsperre i skjøtene der vi bodde før, og hadde aldri noe problemer, selv om vi tampet inn med sølete sko. Jeg syns skitten synes mye bedre på flisene med varmekabler vi har nå. Begge deler er gode løsninger, syns jeg.

Gammel 28-09-11, 13:56   #15
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Vi har varmekabler og vinylbelegg i vår gang. Nå er huset 10 år gammelt og gulvet er ikke pent, fullt av hakk etter at skohornet har falt ned på gulvet (av alle ting ). Hadde vi hatt penger dengang vi kjøpte huset hadde vi lagt flis. Våte sko har ikke satt noen spor derimot.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 14:00   #16
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ønsker meg vinylflis selv - og tror gang uten varme blir iiiiskaldt på vinterestid om den har kabler.

Selv har vi parkett - ikke lagt av oss. Det anbefales ikke.

Gammel 29-09-11, 13:12   #17
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Har laminat og varmekabler. Neste gang blir det fliser.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 13:36   #18
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg henger meg med i koret. Fliser med varmekabler er tingen. (Vi har vannbåren varme + panelovn i yttergang, det fungerer greit, men jeg savner muligheten til å guffe på litt varme når man skal tørke våte sko, og så skru ned igjen etterpå.)

Hva slags hus man bor i vil jo også ha litt å si - om man har utgang rett ut og ikke i en oppgang, så er golvvarme litt ekstra deilig, synes jeg.

Gammel 29-09-11, 13:37   #19
indie

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har laminat i gangen, fra ikea så vidt jeg vet (altså en veldig billig laminat). Vi tråkker inn med regnvåte klær og sko, og det er ikke alltid det blir tørket opp med en gang. Den ser like fin ut, ikke noe svulming i skjøten eller noe. Hadde jeg hatt mulighet for det hadde jeg allikevel valgt fliser med varmekabler, pga at jeg synes det virker mest komfortabelt og lettest å holde rent.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 13:41   #20
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vi har ikke varmekabler, kun en panelovn. Det funker brillefint det altså. Varmen fra ovnen sitter godt i gulvet.

Dere bor i leilighet eller?
Tenker at det er en avgjørende forskjell om man bor i første etasje eller eget hus, eller har noen under seg og gjerne en oppgang eller felles trapp i tillegg.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:44.