|
Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Flis eller laminat i gang?Nå ser det ut til at vi endelig begynner å pusse opp gangen
Har dette noe å si på inntrykket når man kommer inn? Og på eventuell gjenslagsverdi? Finnes det laminat som tåler to unger og vått vær? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flis eller laminat i gang?Hvis dere skal ha fliser, må dere ha varmekabler også. Så eneste motargumentet mot det som jeg kan se, er prisen. Flis er praktisk, tåler mye og varmekablene gjør at vannsøl fra våte støvler og yttertøy tørker fort.
![]() |
#3 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() Sv: Flis eller laminat i gang?Fliser er mer slitesterkt, og påvirkes ikke i like stor grad av vannsøl og sand som det laminat gjør. Vi har fliser i gangen, og er kjempefornøyde. I huset vi har kjøpt, er gangen nyoppusset med laminat, dessverre, men det er foreløpig bebodd av en dame i femtiårene som ikke trenger å forholde seg til bikkjer og unger og vannsøl.
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Flis eller laminat i gang?Vi gikk fra vinyl til fliser. Min erfaring så langt er at flisene er lettere å holde rene, de holder også bedrepå varmen fra ovnen, og man greier ikke å tråkke fast steiner på samme måte som i belegget.
![]() |
#5 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Flis eller laminat i gang?Flis er penest og mest slitesterkt, men krever nesten at man har varmekabler under.
![]() |
#6 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Flis eller laminat i gang?Vi har og har hatt laminat i gangen og det går bra enn så lenge. Har hatt det i snart 4 år og har 3 barn. Vi har et sånt sisalteppe ved inngangsdøra og prøver å få barna til å stå der til de har tatt av sko etc. (Alloc laminat).
![]() |
#7 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Flis eller laminat i gang?La laminat der jeg bodde før - brukte høykvalitetslaminat og det ble lagt av anerkjent snekker. men man skal altså passe på å tørke opp etter støvler med vann og snø som smelter, ellers får du fort disse oppsvulmingene i skjøt. Det fikk jeg, enda da hadde jeg ikke barn engang... Nå har jeg flis med varme, og er fornøyd. Hadde gjerne brukt vinyl også - går for vinyl på kjøkken med varme under nå. Men hadde nok ikke brukt vinyl med tekstil bakside, den er lun og myk å gå på, men er nok for myk for utesko med mulighet for småstein i sålen o.l. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Flis eller laminat i gang?Vi har hatt laminat i gangen i 6 år nå, og den må snart byttets ut. Den tåler ikke alle våte sko gjennom vinteren. Vi kommer til å bytte til flis etter hvert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Vaklende
|
![]() Sv: Flis eller laminat i gang?Tja. I huset mitt har det ligget laminat i minst 10 år (var der da vi kjøpte). Den ser like "fin" ut i skøtene nå, tror jeg, selv om vi tramper inn med våte sko, søler fra katteskåler, paraplyer etc. Jeg er ikke så god til å tørke opp med en gang alltid heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Flis eller laminat i gang?Hvis dere skal bo der en stund vil jeg anbefale flis + varmekabler. Da vi kjøpte var det fliser uten varmekabler i gangen, men nå har vi gjort om, og det er så mye lunere og hyggeligere. Hvis gangen er stor, er det mulig å legge flis nærmest dør og garderobe og parkett resten?
![]() |
#12 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Flis eller laminat i gang?Hva er eksisterende underlag og hvor mange kvm er det snakk om? Dersom det er vannfast spon rett på bjelkelaget kreves det jo litt av underlaget når man skal legge fliser. Og skal man da begynne å avrette, legge varmekabler osv. så er det en litt annen arbeidsmengde og pris enn å legge laminat.
![]() |
#14 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Flis eller laminat i gang?Vi hadde flislaminat med fuktsperre i skjøtene der vi bodde før, og hadde aldri noe problemer, selv om vi tampet inn med sølete sko. Jeg syns skitten synes mye bedre på flisene med varmekabler vi har nå. Begge deler er gode løsninger, syns jeg.
![]() |
#15 |
med tunga på styret
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Flis eller laminat i gang?Vi har varmekabler og vinylbelegg i vår gang. Nå er huset 10 år gammelt og gulvet er ikke pent, fullt av hakk etter at skohornet har falt ned på gulvet (av alle ting |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Flis eller laminat i gang?Jeg ønsker meg vinylflis selv - og tror gang uten varme blir iiiiskaldt på vinterestid om den har kabler.
![]() |
#17 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Flis eller laminat i gang?Har laminat og varmekabler. Neste gang blir det fliser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Flis eller laminat i gang?Jeg henger meg med i koret. Fliser med varmekabler er tingen. (Vi har vannbåren varme + panelovn i yttergang, det fungerer greit, men jeg savner muligheten til å guffe på litt varme når man skal tørke våte sko, og så skru ned igjen etterpå.)
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flis eller laminat i gang?Vi har laminat i gangen, fra ikea så vidt jeg vet (altså en veldig billig laminat). Vi tråkker inn med regnvåte klær og sko, og det er ikke alltid det blir tørket opp med en gang. Den ser like fin ut, ikke noe svulming i skjøten eller noe. Hadde jeg hatt mulighet for det hadde jeg allikevel valgt fliser med varmekabler, pga at jeg synes det virker mest komfortabelt og lettest å holde rent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Flis eller laminat i gang?
Dere bor i leilighet eller?
![]() |
|
|