Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Barnas sikkerhet i bil

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-11, 22:29   #1
Lommelun
Superduperaktiv

Medlem siden: Mar 2010
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Barnas sikkerhet i bil

I går ble jeg irritert da jeg skulle hente dattera mi i barnehagen...
Da ble nemlig en ca 4 år gammel unge plassert inn i baksetet på en bil, uten pute/sete og med beltet under armen!
Angrer på at jeg ikke gikk bort og pent informerte om konsekvensene av en kræsj i 30km/t....

Jeg blir skremt over hvor mange som neglisjerer våre barns sikkerhet i bil.
Skulle ønske UP, trygg trafikk og andre kunne hatt noen skikkelig kampanjer med veiledning. Folk må læres opp i hvorfor det er så farlig å sitte med beltet under armen for barn.
Evt. så må straffen for å neglisjere dette strammes kraftig inn.

Det skal en så ekstremt liten smell til før våre kjære blir unødvendig alvorlig skada i en trafikkulykke.

Jeg bestemte meg ivertfall akkurat nå for at jeg skal ta et initiativ med dette via jobben min i vårt område.

Noen relevante artikler:
"barn dør og skades av feil beltebruk" - http://www.aftenposten.no/forbruker/...cle3128490.ece

http://www.adressetidende.no/article...ETER/110829997
http://www.h-avis.no/nyheter/sann-tr...ksen-1.4759248

Sist redigert av Lommelun : 18-10-11 kl 22:45. Årsak: skriveleif
Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 22:35   #2
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barnas sikkerhet i bil...

Skjønner godt at du reagerte, dette er selvfølgelig langt fra akseptabelt. Jeg ville nok faktisk bemerket dette, selv om jeg vanligvis er mer den som rister på hodet i (nogenlunde) stillhet.

(Men jeg kjenner at jeg lurer litt på hvordan de fikk det til, Junior kunne i alle fall ikke sitte når han var så liten, og ville ikke kunne holdt seg oppreist selv med belte på...? )

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 22:44   #3
Lommelun
Superduperaktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Skjønner godt at du reagerte, dette er selvfølgelig langt fra akseptabelt. Jeg ville nok faktisk bemerket dette, selv om jeg vanligvis er mer den som rister på hodet i (nogenlunde) stillhet.

(Men jeg kjenner at jeg lurer litt på hvordan de fikk det til, Junior kunne i alle fall ikke sitte når han var så liten, og ville ikke kunne holdt seg oppreist selv med belte på...? )

Kunne han ikke sitte når han var 4 år?!

Gammel 18-10-11, 22:55   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har sluttet overraske meg både hvor lite folk faktisk både vet, og er villig til å gjøre ift bilsikring.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 22:56   #5
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lommelun, her.

Jeg kjenner jeg blir irritert på dine vegne altså. Barn og sikkerhet i bil har jeg messet mye om ja. Både privat og da jeg jobbet i bhg.
Jeg aksepterer ikke at pompen ikke sitter skikkelig sikret, og som deg reagerer jeg når jeg ser at andre ikke sikrer ungene sine godt nok.

Men jeg har aldri fått meg til å si noe, ei heller å melde ifra til rette instanser.
Jeg skal jammen skjerpe meg. Jeg mener man bør si ifra. På vegne av de forsvarsløse barna som ikke har noen forutsetninger for å vite bedre enn hva de voksne sier er greit.

Gammel 18-10-11, 23:03   #6
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Leste nok litt kjapt, mente det sto 4 måneder, derfor jeg stusset litt...

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Gammel 18-10-11, 23:10   #7
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg skjønner at du blir oppgitt, men jeg skjønner ikke helt hva du får igjen for å rope ut om det her. Enten så må man nesten tråkke bort og si i fra til menneskene, eller så må man nesten bare puste med magen og la det forbigå. Selvfølgelig er det idioti, selvfølgelig er det galskap. Og vi kan alle rålle med øynene over idiot-foreldrene. Men det hjelper jo ikke. Om det opprørte deg så skrekkelig, så burde du sagt i fra til den det gjalt, ikke rope om det her etterpå.

Gammel 18-10-11, 23:15   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med å hive 2-3 unger inn i forsetet, ingen sikring? Ikke uvanlig det heller. De skal jo ikke så langt og ungene blir ikke enige om hvem sin tur det er.

Gammel 18-10-11, 23:16   #9
Lommelun
Superduperaktiv

Spørsmål

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg skjønner at du blir oppgitt, men jeg skjønner ikke helt hva du får igjen for å rope ut om det her. Enten så må man nesten tråkke bort og si i fra til menneskene, eller så må man nesten bare puste med magen og la det forbigå. Selvfølgelig er det idioti, selvfølgelig er det galskap. Og vi kan alle rålle med øynene over idiot-foreldrene. Men det hjelper jo ikke. Om det opprørte deg så skrekkelig, så burde du sagt i fra til den det gjalt, ikke rope om det her etterpå.

Som jeg sa så angrer jeg skikkelig på at jeg ikke sa noe...
Det er et tema som jeg synes er viktig, og det er sikkert noen av medlemmene på FP som også har godt av en påminnelse.
Om man ikke skal kunne skrive om ting man tenker/reagerer på i hverdagen så skjønner jeg ikke helt hva jeg skal få lov til å skrive om`?

Gammel 18-10-11, 23:17   #10
Lommelun
Superduperaktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hva med å hive 2-3 unger inn i forsetet, ingen sikring? Ikke uvanlig det heller. De skal jo ikke så langt og ungene blir ikke enige om hvem sin tur det er.

Dette så jeg også i en bil som passerte meg her om dagen.

Gammel 18-10-11, 23:31   #11
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er et tema som jeg synes er viktig, og det er sikkert noen av medlemmene på FP som også har godt av en påminnelse.
Om man ikke skal kunne skrive om ting man tenker/reagerer på i hverdagen så skjønner jeg ikke helt hva jeg skal få lov til å skrive om`?

Joda, selvfølgelig. Jeg er bare grinete i dag og det gikk litt ut over deg. Jeg tror ikke FP er plassen - her sikres ungene i alle himmelretninger og er det noe folk her kan så er det bilsikring og mat. Et kjapt søk så er du med.

Gammel 18-10-11, 23:35   #12
Lommelun
Superduperaktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Joda, selvfølgelig. Jeg er bare grinete i dag og det gikk litt ut over deg. Jeg tror ikke FP er plassen - her sikres ungene i alle himmelretninger og er det noe folk her kan så er det bilsikring og mat. Et kjapt søk så er du med.

Det har jeg forsåvidt skjønt...

Gammel 18-10-11, 23:44   #13
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Standard

På Veslas skole har politiet jevnlig kontroller der hvor barna går inn til skolen/foreldre stanser og slipper av barn. Kontrollene er så grundige at de ber om å få se inne i bilen før ungene rekker å ta seg løs, og da kjenner de på seler osv. Folk som ikke sikrer = varierende grad av reaksjon, fra bot til streng reprimande - folk som sikrer = ros og smil til ungene som får en bedre forståelse av hvor viktig det er og hvor alvorlig politiet tar dette. Det er påminnelse, det... Kanskje kan politiet i ditt område tipses om at det kan være greit å ta noen stikkprøver innimellom også på barnehagene?

Gammel 19-10-11, 06:36   #14
Lommelun
Superduperaktiv

Standard

Kanskje kan politiet i ditt område tipses om at det kan være greit å ta noen stikkprøver innimellom også på barnehagene?

Det var en veldig god ide...
Skal ta en telefon ned på kammeret og høre litt med dem.

Gammel 19-10-11, 06:44   #15
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her inne er det jo sånn at folk sitter bakovervendt til de er gamle nok til å kjøre selv, så dette er en befriende plass å være når det kommer til kunnskap og bevissthet rundt regler og sikkerhet.

Jeg er sammen med en fyr som ikke bare lar sønnen vår sitte foran, men som attpåtil ber ungen om å ikke si det til meg. Stas.
(Det kan hende han har sluttet med det etter forrige, midre pedagogiske utbrudd fra min side, men i og med at han ber guttungen om å ikke fortelle slikt til meg så vet jeg jo ikke. )

Gammel 19-10-11, 06:49   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen folk vet ikke bedre. Vi har et par naboer som plasserte ungene sine (3 år) på pute og med beltet under armen. Disse folka kjenner jeg godt, så da informerte jeg faktisk litt om hvor farlig det var. De var bare middels mottakelige, men nå har vi hvert fall ungene deres beltestoler. Det er bedre, men fremdeles ikke bra.

Men de gjør noen rare valg da. Det var helt greit at jeg kjørte deres barn på fritidsaktivitet uten barnesikring. Men de er fryktelig flinke til å fortelle meg hvor farlig det er at jeg noen ganger lar snuppa (6 år) sitte foran; i beltestol og med avslått airbag.

Jeg tror mange bare rett og slett setter på et filter av hva de velger å ta til seg av informasjon.

Gammel 19-10-11, 07:20   #17
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror jeg kan toppe den der. Jeg så en far kjøre ut fra barnehagen, med datteren på fanget.
(Jeg sa ikke fra nei, måtte ha løpt etter og har heller aldri sett fyren før.)

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 08:14   #18
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser det hele tiden i barnehagen. Burde nok gått bort mange ganger, men synes det er vanskelig. En gang jeg hentet i barnehagen var det bare 2 biler rundt meg når jeg hentet. Begge bilene kjørte med 4åringer uten bilsete.

Jeg har og sett barnehagen kjøre med 3åringene i sånne klappseter i bagasjerommet på en caravelle. Så ikke ut som de hadde bilseter nei.

Jeg ble stoppet av politiet for bilsikkringskontroll bare 100m fra barnehagen for noen uker siden. Jeg er ikke så vant til å bli stoppet i kontroll så viste frem det jeg skulle og kjørte videre. Men angret som en hund etterpå at jeg ikke ba de flytte seg litt ned i veien ved barnehagen(de sto ved skolen). De hadde ganske god kontroll og stoppet biler i begge rettninger, men de sto like vel sånn at de stoppet barnehageforeldrene på vei UT av barnehagen på morgenen. Hadde de stått litt nede i bakken på ettermiddagen hadde de fått mye fra vår barnehage.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 09:28   #19
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnas sikkerhet i bil

Jeg ser slikt ofte, men sier ingenting. Det er særlig ved henting i barnahagen at noen får sitte i forsetet, andre ganger skal mange være med hjem og da er det ofte uten sikring.

Jeg erger meg også over mange som kjører fort i 30 sonen, og at mange kjører med mobilen i hånden. Mitt problem er at jeg går med to barn på de smale veiene.

Jeg erger meg over det offentlige tilbudet av barnesikring, spesielt når jeg skal reise med tog, og får buss uten sikring som erstatning for.

Gammel 19-10-11, 10:24   #20
lilium3
Aktiv

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Asker
lilium3 er litt kul
Standard

På Veslas skole har politiet jevnlig kontroller der hvor barna går inn til skolen/foreldre stanser og slipper av barn. Kontrollene er så grundige at de ber om å få se inne i bilen før ungene rekker å ta seg løs, og da kjenner de på seler osv. Folk som ikke sikrer = varierende grad av reaksjon, fra bot til streng reprimande - folk som sikrer = ros og smil til ungene som får en bedre forståelse av hvor viktig det er og hvor alvorlig politiet tar dette. Det er påminnelse, det... Kanskje kan politiet i ditt område tipses om at det kan være greit å ta noen stikkprøver innimellom også på barnehagene?

Må si dere da er heldig som har politi som kan og vil prioritere dette. I vårt distrikt er det hverken penger eller vilje. Eller, det er vel mest pengene det går på... Omtrent aldri kontroller, ikke engang ved skolestart! Veldig synd for det trengs

lilium3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:46.