Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du husholdningsbudsjett?
Ja, og synes det er veldig praktisk 31 31,00%
Ja, men ser ikke egentlig poenget 0 0%
Nei, men kunne ha trengt det 26 26,00%
Nei, det vil bare være merarbeid uten oppside 43 43,00%
Deltakere: 100. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-11, 08:07   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?

Spinnoff fra tråden om ting som gjør hverdagen enklere.

Jeg ser at mange lovpriser det å ha budsjett. Jeg kan ikke se at det skal gjøre hverdagen min enklere. Det blir jo bare mer jobb, og jeg savner ikke økonomisk oversikt pr i dag.

Vi har to greie inntekter og en balansert livsstil når det kommer til pengeforbruk.

I pollen spør jeg bare om du har eller ikke har budsjett, men det er fullt lov å utdype i tråden hvorfor man velger som man gjør.

Gammel 28-10-11, 08:13   #2
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?

Ikke nå, men har planer om å ta en mnd hvor jeg skriver ned absolutt alt som blir kjøpt i dagligvare/kiosk/bensinstasjon, helt ned til den minste tyggispakke. Bare for å se hvor mye som går til ræl.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 08:14   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva inneholder et husholdningsbudsjett?

Vi har månedsbudsjetter hvor alt inn og alt ut (huslån, bhg, forsikringer, strøm, mat osv.) er skrevet på, med fordeling på hvem som betaler hva og hva vi sitter igjen med. Det vi sitter igjen med skal dekke klær og utstyr.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 08:14   #4
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, er det bare for mat? Da har vi ikke. Vi har bare en ca. sum som er satt av til det.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 08:15   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Ikke nå, men har planer om å ta en mnd hvor jeg skriver ned absolutt alt som blir kjøpt i dagligvare/kiosk/bensinstasjon, helt ned til den minste tyggispakke. Bare for å se hvor mye som går til ræl.

Det kan nok gi en aldri så liten vekker, ja. Jeg har tenkt at vi pr i dag har råd til det forbruket vi har, og at vi derfor ikke trenger å gi oss selv dårlig samvittighet.

Gammel 28-10-11, 08:19   #6
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det kan nok gi en aldri så liten vekker, ja. Jeg har tenkt at vi pr i dag har råd til det forbruket vi har, og at vi derfor ikke trenger å gi oss selv dårlig samvittighet.

Det er sant, vi har også råd til forbruket, men det er greit å bli litt bevisst på hva ting faktisk koster.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 08:21   #7
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 08:22   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har aldri hatt det. Kjøper den maten vi vil ha, og strammer litt inn når det trengs.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 08:23   #9
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men jeg vet ca. hva jeg bruker i matbutikken hver uke.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 08:23   #10
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Ja, det har jeg.

Og på grunn av det er jeg aldri fri for penger. Jeg går aldri uten en krone de siste dagene før lønning. Der er alltid penger til både gaver, julegaver, klær og sparing. Alt på forskjellige kontoer. Jeg har 1000 kr i lommeboken ved starten på hver uke. Og det er det jeg har til rådighet den uka. Ferdig med det. Altså til mat, frisør, en lunsj på kafe.. sånne ting. Klær går fra en annen konto.

Og det er så kjekt!

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 08:45   #11
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker rundt 10000 mindre i måneden enn vi tjener, helt uten budsjett. Vi bare kjøper det vi trenger, og det som blir igjen går til sparing. Begge er sparsommelige av natur, så vi trenger ikke å bruke tid på å sette opp budsjett.

Gammel 28-10-11, 08:45   #12
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Ja, vi har det. Begynte da vi kjøpte leilighet og økonomien var trang og har fortsatt med det. Nå er økonomien litt trang igjen og da er det gull verdt å vite hva vi må bruke og hva vi kan spare hver måned.

Gammel 28-10-11, 08:48   #13
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, selvfølgelig. (er jo økonom ). Lagde for noen år siden og oppdateres ca årlig. Skjønner derfor ikke hvordan noen kan stemme siste alternativ.

Gammel 28-10-11, 08:49   #14
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Har ikke.
Har en god lønn, og handler ikke mat og husholdningsartikler over måte.
Har nok, nå når jeg er alene med de to yngste i huset, et veldig fornuftig pengebruk på mat.

Gammel 28-10-11, 08:49   #15
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Nei.
Men jeg tror jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger vi har vært fullstendig tomme på lønnskonto før lønning de siste 15 årene.
Og det er utelukkende ved plutselige utgifter som bil på verksted = 16 000,- og sånt. Så jeg føler vi har grei kontroll uten budsjett egentlig.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 08:50   #16
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Å, er det bare for mat? Da har vi ikke. Vi har bare en ca. sum som er satt av til det.

Vårt budsjett inkluderer alt annet i husholdet, ikke mat.

Gammel 28-10-11, 08:55   #17
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Husfruen, her.

Ja, det har jeg.

Og på grunn av det er jeg aldri fri for penger. Jeg går aldri uten en krone de siste dagene før lønning. Der er alltid penger til både gaver, julegaver, klær og sparing. Alt på forskjellige kontoer. Jeg har 1000 kr i lommeboken ved starten på hver uke. Og det er det jeg har til rådighet den uka. Ferdig med det. Altså til mat, frisør, en lunsj på kafe.. sånne ting. Klær går fra en annen konto.

Og det er så kjekt!

Legger til at jeg er alene med barn og veldig liten inntekt

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 08:59   #18
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke helt hva man legger i budsjett i denne forbindelse. Vi har ikke poster for klær og toalettsaker og reiser og sånn, men jeg har laget en ca. oversikt som er grunnlaget for hvor mye vi trekker til regningskontoen hver måned. Vi har fast månedlig trekk basert på samlede utgifter over året. Alle faste regninger og banklånet betales fra denne kontoen og resten er til disposisjon. Uventede regninger betales da fra pengene som er til disposisjon. Jeg synes ikke vi trenger mer oversikt enn dette, så da stemmer jeg vel nei, det ser jeg ikke hensikten med.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 09:01   #19
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Nei, ikke budsjett, men en gang i blant forsøker vi å føre regnskap for å se hvor mye penger som egentlig går ut.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 09:05   #20
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Vi har et husholdningsbudsjett, bruker Excel og der skriver inn alt som kommer og alt som går ut.
Men,det er kun for de største utgiftene,huslån,billån,strøm,barnehage etc.

Det vi sitter igjen med er til mat og diverse.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:18.