Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sukkerfri marsipan

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-09, 22:23   #1
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sukkerfri marsipan

-Hvor får man kjøpt det ? Er den i såfall noe god ?
Hvis den er det, så burde det jo la seg gjøre å lage litt lavkarbo-godis med sukkerfri sjokolade og -marsipan til jul.
Sammen med f.eks. heistad gele.....

Sukkerfri nougat finnes vel ikke, eller ?

Har tenkt å følge lavkarbo kosthold også i jula, så da må jeg ha noen lovlige utskeielser

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 22:24   #2
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sukkerfri marsipan

Helsekosten har, tror merket er Cavalier. Har ikke smakt den, men har store planer om å prøve.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 22:28   #3
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har laget hjemmelaget marsipan ved å skolde mandler og skrelle dem, og så kjøre dem i foodprocessor med søtstoff (har brukt litt forskjellig) og litt eggehvite til jeg har fått ønsket konsistens.

Gammel 03-12-09, 22:31   #4
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Jeg prøvde det med sukrin, og det smakte i allefall helt forferdelig... (Jeg liker ikke den kalde smaken man får med sukrin)
Har du en oppskrift som er ok ??

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Jeg har laget hjemmelaget marsipan ved å skolde mandler og skrelle dem, og så kjøre dem i foodprocessor med søtstoff (har brukt litt forskjellig) og litt eggehvite til jeg har fått ønsket konsistens.

Gammel 03-12-09, 22:36   #5
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Mandler kjøres i foodprosessen, ha i splenda, tragant og eggehvite. Blir helt glimrende.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 22:47   #6
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Mandler kjøres i foodprosessen, ha i splenda, tragant og eggehvite. Blir helt glimrende.

Hva er tragant??

Gammel 03-12-09, 22:50   #7
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

Georgine- takk Har du en oppskrift med forhold mellom mandler og sukrin ?

Gammel 03-12-09, 22:55   #8
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja dette vil jeg og gjerne prøve. Elsker marsipan... men det kan jeg jo ikke spise i den form den fås på butikken. Og den i helsekosten, er den noe god?
Splenda, hvor får jeg kjøpt det..og påvirker det blodsukker...
Det fins forresten noe søtningsmiddel som i allefall ikke påvirker blodsukker å få kjøpt på apotek, har du prøvd det Gnuri?

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-09, 23:00   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk oppskrift fra lavkarbolegen min på blant annet kransekake, som jo er mye det samme som marsipan. Det var bare kraftig redusert sukkerinnhold og så fruktose i stedet for sukker - ikke veldig-lav-karbo, men heller ikke noe kunstig søtstoff, og fruktose skal gi langsommere blodsukkerstigning enn vanlig sukker, pluss at fettet og proteinene i mandlene er med på å begrense stigningen.

Gammel 03-12-09, 23:03   #10
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

takk for tips. Skal prøve det hvis jeg ikke får det til med Splenda

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg fikk oppskrift fra lavkarbolegen min på blant annet kransekake, som jo er mye det samme som marsipan. Det var bare kraftig redusert sukkerinnhold og så fruktose i stedet for sukker - ikke veldig-lav-karbo, men heller ikke noe kunstig søtstoff, og fruktose skal gi langsommere blodsukkerstigning enn vanlig sukker, pluss at fettet og proteinene i mandlene er med på å begrense stigningen.

Gammel 03-12-09, 23:05   #11
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamarazzi, her.

Hva er tragant??

Tragant fås på apoteket og gir marsipanen den seigheten den bør ha.

Jeg skal finne frem oppskrift i morgen om ingen andre lavkarboere har lagt den inn til da

Gammel 03-12-09, 23:07   #12
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Standard

flott- tusen takk

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Tragant fås på apoteket og gir marsipanen den seigheten den bør ha.

Jeg skal finne frem oppskrift i morgen om ingen andre lavkarboere har lagt den inn til da

Gammel 04-12-09, 08:17   #13
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Standard

Lavkarbomarsipan:

125 g mandelmel
drøyt 1 dl splenda
1/2 ts tragant
1 liten eggehvite
2 ss grand marnier (frivillig)

50 g mørk sjokolade (minimum 70%)
1/2 ts cocosa

Splendaen kjøres i blender så den får meliskonsistens. Bland mandelmel, tragant og splenda. Visp eggehviten litt og rør inn melblandingen sammen med grand marnier.

Sjokoladetrekk: smelt sjokoladen i varmebad sammen med cocosa. Dypp marsipanen opp i og sett kaldt så det stivner.

Og her er en godbit til:

100 gram mørk sjokolade
50 eller deromkring gram cocosa
Splenda etter smak
vaniljedråper

Smeltes over vannbad. Finn frem et brett for frysing av isterninger og legg mandler eller valnøtter nedi. Hell over sjokoladeblandingen og sett kaldt så det stivner.

Gammel 04-12-09, 09:58   #14
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har brukt splenda og hvitt steviapulver av helt sukkerfritt, og så har jeg kjørt fruktose til melis i kjøkkenmikseren, og brukt det sammen med mandler også. Alt det har vært godt.

Jeg er forresten heller ikke noe glad i den kalde smaken av sukrin.

Gammel 04-12-09, 11:44   #15
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg lurer også på det med påvirkningen på blodsukkeret.

Har lyst på marsipan til jul jeg og

Gammel 04-12-09, 11:50   #16
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg lurer også på det med påvirkningen på blodsukkeret.

Hva var det du lurte på da?

Gammel 04-12-09, 11:57   #17
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg lager marsipan - dvs, jeg lager cashipan (cashewnøtter) siden jeg ikke tåler mandler - som jeg søter utelukkende med hjemmelaget eplemos.

Marsipan / cashipan

200 g skrelte mandler (heter det det? Oppskriften min er på dansk, smuttede)
2 spk eplemos

Blend mandler eller nøtter til et fint "mel" i kjøkkenmaskin e.l., blend inn eplemosen, ferdig!

Eplemosen lager jeg selv ved å koke biter av skrelte epler lenge og vel sammen med litt usøtet eplemos/juice og evt. blende den også så den blir helt glatt. Det går også an å bruke sukkerfri eplemos, men der er det søtningsstoffer i.

Dette er i hvert fall rørende enkelt, og kjempegodt. Til jul i fjor spiste hele familien (mest voksne riktignok) denne med stor glede! En kan også bruke den sammen med dadler, tørkede aprikoser og evt trekke dem med sukkerfri sjokolade (Cavallier har 80% mørk sjokolade uten sukker og med "ikke-så-slemme"-søtningsstoffer)

Mjau, jeg sitter på en del sukkerfrie / sukkerreduserte juleoppskrifter hvis du vil ha, bare si fra.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 12:00   #18
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Hva var det du lurte på da?

Det med hvilke søtstøffer som ikke påvirker blodsukkeret.

Gammel 04-12-09, 12:02   #19
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Mjau, jeg sitter på en del sukkerfrie / sukkerreduserte juleoppskrifter hvis du vil ha, bare si fra.

Åh, det hadde vært kjempesupert!

Kanskje vi kunne laget en egen tråd der vi kan legge inn slike ting?

Er jo mange her inne som streber etter et kosthold med mindre sukker.

Gammel 04-12-09, 12:08   #20
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Ja, det går an! Jeg bruker litt Sukrin da, ser at en del ikke liker det, men det påvirker i hvert fall ikke blodsukkeret. Jeg må jobbe litt nå, men kan godt slenge ut litt oppskrifter etterhvert! Har ikke testet alle sjøl da, men det går jo likevel. Har også litt på bloggen min, jeg har levd så og si helt sukkerfritt i over ett år nå, så det er ikke mye der som har sukker i seg, gitt.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:09.