Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Laster dere ned lovlig eller ulovlig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-11, 09:22   #1
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Laster dere ned lovlig eller ulovlig?

Jeg kjøper ting på nett og laster ned, mens Sambo laster ned på div piratsteder.
Jeg legger til grunn at "hvis de som hatt råd betaler for det de skal ha, så kan de som ikke ha råd laste ned gratis" (og jeg mener dette gjelder alle saker i verden.)

Sambo fnyser av meg og kaller meg lilladame.
Men nå har han begynt å laste ned serier til meg, som han vet jeg liker. Og jeg syns det er litt dårlig gjort, rett og slett.

Men alle jeg snakker med laster ned ulovlig. Når "alle" gjør det er det kanskje en vinkling der jeg ikke har plukket opp?

Laster du ned uten å betale?
Føles det uproblematisk?
Hvorfor er det greit å piratkopier? (for det blir det samme, sant?)
Er det det samme om det er en nyetablert artist du laster ned musikk fra, eller om det er et stort hollywoodselskap som tjener milliarder i året du laster ned serier fra?
Hvis du/barnet ditt/ venninnen din hadde gitt ut en cd, hadde holdningene vært lik da?

Eller er det slik at de fleste er imot det, men gjør det likevel. For jeg forstår den bedre, tror jeg.
Opplys meg. Jeg trenger å forstå hvordan og hvorfor en hel generasjon ser ut til å mene at dette er ok.

Gammel 12-11-11, 09:26   #2
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?

Jeg syns ikke det er ok i det hele tatt, og blir ledd av og latterliggjort av de fleste jeg kjenner for det. Jeg lurer mao på det samme som deg.

Jeg syns ingen burde laste ned piratkopier, jeg mener det svekker mangfoldet av åndsverk, iom at det blir vanskeligere å etablere seg når næringsgrunnlaget blir svekket. Jeg liker ikke at folk deler strikkemønster kjøpt på ravelry og sånn heller.

Gammel 12-11-11, 09:33   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Én vinkling er vel at mange laster ned ting som ikke kan kjøpes ennå – det tar evigheter før tv-serier kommer på DVD, og det finnes ikke mulighet til å betale for nedlastingene.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 09:35   #4
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bruker Spotify (betalversjonen) til musikk, og laster ikke ned serier. Skulle jeg gjort det hadde jeg betalt.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 09:35   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ulovlig. Men det er snakk om tv-serier som uansett skal vises meg uten at jeg betaler for det gjennom annet enn reklametitting. Og som den elendige forbrukeren jeg er så påvirkes jeg så lite av den reklamen likevel. :fossror:

Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 09:37   #6
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Laster ned lovlig. Gift med lovens lange arm, så tør ikke annet.

Gammel 12-11-11, 09:39   #7
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg laster ikke ned musikk ulovlig, bruker spotify eller kjøper i butikken.

TV-serier er et annet kapittel...

Gammel 12-11-11, 09:41   #8
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Laster ikke ned ulovlig, streamer noe.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 09:43   #9
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg velger å forholde meg til lovene, og å respektere at åndsverk skal betales for.
Jeg kjøper derfor musikk som lastes ned, bruker Wimp og har betalingsversjonen av Spotify.
Jeg registrerer at enkelte artister legger ut egen musikk til gratis nedlastning, og da har jeg lastet ned.
Serier og filmer laster jeg ikke ned.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 09:44   #10
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Filmer venter jeg gjerne på. Tvserier hadde jeg mer enn gjerne betalt for om muligheten var der. Det er den ikke. Jeg ble supersur da jeg fant mange av favorittseriene mine på amazon, men bare tilgjengelig for dem som bor i USA. Jeg kan altså ikke vente på tvserier.

Gammel 12-11-11, 09:48   #11
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi har betalversjonen av spotify og laster ikke ned filmer/serier. Hva er forskjellen på å laste ned og streame?

Gammel 12-11-11, 09:51   #12
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg betaler for musikk fordi det er enkelt og brukervennlig. Tidligere brukte jeg Itunes og nå abonnerer jeg på Spotify. Serier derimot laster vi ned ulovlig, rett og slett fordi det er mest praktisk. Mange av de som formidler tvserier formidler kun i USA og det er også begrenset hvor mye jeg er villig til å betale for en episode. En stor årsak er også det Toffskji sier, hvis vi skal laste ned lovlig må vi vente i månedsvis.

Hvis det fantes en tjeneste der jeg kunne betale en hvis sum og deretter "låne" serier så hadde jeg gledelig gjort det. Jeg er veldig positiv til sånn utlånsgreie med filmer som get. Det virker genialt, men vi leier bare leilighet og har rikstv inkludert i leia. Så foreløpig kjøper vi dvder på cdon. Billig og rask levering. Hyllene begynner å bli fulle da :P

Så oppsummert. Vi må ha brukervennlig og rimelige løsninger, altså å ikke måtte gi mer enn det smaker. Jeg synes egentlig det var ganske dyrt på Itunes i sin tid. 80,- for en cd som man egentlig ikke får rettighetene til. Det om gjorde at jeg brukte det alilkevel var at musikken var lett tilgjengelig og jeg slapp å leite så veldig.

Gammel 12-11-11, 10:11   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er av mine kjepphester.

Jeg laster ikke ned ulovlig. :steng:

Noen argumenterer for at det bare finnes tilgjengelig ulovlig. Vel, da er det ikke tilgjengelig for meg. Heldigvis for meg er mannen helt enig med meg.

Gammel 12-11-11, 10:11   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har omtrent all musikk i verden, og jeg har ikke lastet den ned. Jeg betaler for Wimp, og jeg kjøper musikk av yndlingsartistene mine - f.eks. Tom Waits' siste album.

Når det kommer gode, rimelige og enkle lovlige streamingmuligheter for film og serier også, kommer jeg til å betale for dem. Jeg synes folk skal få tjene penger på levebrødet sitt. Men jeg har en begrenset betalingsvillighet for filmer jeg bare skal se én gang, og jeg vil ikke vente til distributøren har tjent nok penger på kino til at de er villige til å slippe den på DVD. Og jeg synes big corporate TV business-modellen suger, som forsinker distribusjonen av gode serier utenfor US.

Så jeg er moderat moralsk, og forsvarer meg med kvasisivil ulydighet.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 10:11   #15
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Jeg laster ikke ned. :enkel:

Også enkel

Kjøper musikken jeg skal ha på iTunes. Serier lastes ikke ned, rett og slett fordi jeg ikke har tid til å se på tv likevel.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 10:13   #16
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Jeg laster ikke ned. :enkel:

Samme her.

Gammel 12-11-11, 10:23   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg vil legge til at jeg er villig til å betale for seriene mine dersom de kommer til en fornuftig pris og med tilgjengelighet like raskt som ved nedlasting.

Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 10:33   #18
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg laster ned mindre ulovlig nå enn for 10-15 år siden.

Jeg kjøper dersom jeg kan, men serier laster jeg ned når de kommer. Jeg orker ikke vente halvannet år på at de skal komme til Norge og i salg.

Gammel 12-11-11, 10:41   #19
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Musikk hører jeg på lovlig via Spotify, men noen få serier laster jeg ned, men bare en sjelden gang. Jeg lastet også ned mye mer for 10 år siden, slik Ru skriver.Men nå er detfaktisk ei god stund siden jeg har hatt behov for å laste ned noen serier.

Hadde det vært mulig å betale for seriene jeg en sjelden gang laster ned så hadde jeg betalt. Jeg betaler for TV2 Sumo, for å se episoder av Grey's bl.a. ei uke før de sendes på TV. Og andre programmer / serier som er tilgjengelig på Sumo. Koster jo litt, men jeg synes det er helt ok å betale litt.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-11, 10:54   #20
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg bruker betalversjonen av Spotify til musikk, og ellers ser vi endel på nett-TV (NRK, TV3), samt at mannen har abonnement på Sumo. Jeg laster ikke ned noe som helst, men han laster ned litt serier når det passer seg sånn. Jeg lastet ned mer tidligere, men orker ikke mer så lenge det er blitt lettere å få tak i ting på lovlig vis. Jeg Spotify.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:24.