Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Telemark bunad/beltestakk - seriøse aktører og tips!?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-10, 14:02   #1
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Telemark bunad/beltestakk - seriøse aktører og tips!?

Jeg er litt usikker på hvor denne passer best, så en moderator må gjerne flytte diskusjonen til egnet underfora dersom dette blir helt feil ...

Nu vel, det har seg slik at jeg skal få meg en beltestakk. Jeg er åpen for å evt. kjøpe pent brukt, men i utg.pkt er jeg innstilt på å få en bunad sydd til meg og hvor jeg selv kan velge farger/mønster.

Det jeg lurer på er om noen her har erfaringer med å få sydd en beltestakk eller evt. annen bunad, og kan anbefale meg en seriøs aktør eller syerske, gjerne også "på privaten"?

Ser jo det er flere som annonserer at de syr etter norske tradisjoner på finn.no, men jeg er en anelse skeptisk av meg og synes det er litt tryggere dersom dere kjenner noen som syr, har fått sydd selv el.l.

Jeg bor på Sørlandet, men kan fint reise til sentrale strøk i Telemark eller Oslo for å komme i kontakt med den rette!

Forøvrig, noen anelse om hvor lang tid det kan ta å få en beltestakk/bunad ferdig sydd, sånn ca? Jeg vet at 17. mai er en real ønskedrøm med mindre jeg finner en pent brukt jeg faller for ila. de aller nærmeste dagene, men jeg skal i bryllup i juli og kunne tenkt meg å ha den klar da - en ønskedrøm det også kanskje?

Gammel 11-05-10, 14:05   #2
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Telemark bunad/beltestakk - seriøse aktører og tips!?

...og en ting til:

Jeg holder på med å gå ned i vekt. Er slingringsmonnet for å sy inn/ut veldig lite, eller kan det dreie seg om f.eks str. 40-46?

Gammel 11-05-10, 14:11   #3
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Hvis du skal ha den ferdig brodert og montert til juli så ville jeg tatt kontakt med husfliden. Det kan nok være litt kort tid.

Vi har akkurat fått en ny telemarksbunad i hus og har da hatt noen til å brodere privat. Det ble veldig bra, men hun har nok ikke mulighet til å gjøre det ferdig på 1-1,5 mnd slik at den også kan bli montert. Jeg vet ikke om hun borderer noe annet enn øst-telemark, tror ikke det.

Jeg vil anbefale deg å få tak i noen som kan montere nærme der du bor. Det må noen prøveturer til før den er ferdig montert og det blir fort kjedelig med lange bilturer hver gang.

Gammel 11-05-10, 17:59   #4
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Disse brukte vi når Snuppa skulle ha seg telemarksbunad for et par år siden: http://www.almankas.no/ De var veldig raske, og seriøse.

Gammel 11-05-10, 18:05   #5
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har brukt disse: http://www.bunadrosen.no/ Hjemmesiden er ikke så fancy, men butikken og servicen er topp. Det er en mor og en datter som driver butikken. De holder til i Drøbak. Forøvrig la jeg inn bestilling første uka i januar og den var ferdig til prøving i påsken. Det synes jeg var en helt grei tid for en beltestakk.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 22:44   #6
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Takk dere! Kom gjerne med mer, greit å ha noen strenger å spille på.

Har lagt merke til at det er folk som har mye ferdig brodert og klart til prøving/montering, så det er vel en mulighet dersom jeg skal rekke bryllupet.

Jeg må definitivt undersøke litt, men hadde ikke tenkt til å bruke altfor lang tid på det heller - nå vil jeg i mål, har ventet så lenge!

Gammel 12-05-10, 15:29   #7
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Svigermor mekker diverse telemarksbunader, og inntrykket jeg har fått av henne er at to måneder fra bestilling til ferdig produkt er en ganske ambisiøs plan.

Gammel 12-05-10, 17:47   #8
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Ja, det vet jeg også altså - derfor hadde jeg håpet å komme i kontakt med noen som kanskje hadde en bunad liggende ferdig brodert, klar for montering. Det er jo en del damer der ute som driver med dette litt på hobbybasis også, og som ikke nødvendigvis har direkte bestilling på alt de produserer ...

Jeg venter til neste 17. mai hvis det ikke er noe å oppdrive selvsagt og tar det hele fra scratch av, men det er jo lov til å drømme!

Gammel 12-05-10, 18:01   #9
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Almankas er regnet som de mest solide og seriøse på telemarksbunader. Da jeg jobbet på Husfliden i Oslo og vi sto fast var det dit vi ringte.

Gammel 12-05-10, 18:06   #10
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Almankas er regnet som de mest solide og seriøse på telemarksbunader. Da jeg jobbet på Husfliden i Oslo og vi sto fast var det dit vi ringte.

De jeg har kjøpt hos kjøper feks jakka til Telemarksbunaden for herrer hos Almankas. Men jeg har faktisk hørt om at de ikke alltid er så bra. Det kommer nok ann på sydama, men det er det vel over alt.

Forresten er vel ikke som annonserer på Finn.no ikke akkurat kjent som seriøse i bransjen. Har jeg hørt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 12:33   #11
tjoho
Passiv

Standard

Almankås!! De vet hva de holder på med. De kan historikken, og gjør godt håndtverk. Hvis du har mulighet så få tak i et belte som er vevd av en mann. Disse holder fasongen bedre. Hold deg unna http://www.bunadrosen.no/. De har for lange og brede liv og stakker som subber. Hold deg og laaaang unna dette: http://bunader.com/bunader/detailed.php?ID=890 Beltestakken skal ikke være ton i ton i en farge.

Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 13:04   #12
Nuppa
Superduperaktiv

Nuppa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Almankås eller Husfliden!

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 22:21   #13
fimba
Superaktiv

fimba sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
Hvor: I bakvendtland
fimba er litt kulfimba er litt kul
Standard

Almankås!

fimba er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:58.