Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gir du fuglene mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-11, 11:56   #1
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Gir du fuglene mat?

Ja, jeg la dette under kosthold Det er jo FUGLEkosthold så da så.

Jeg lurer på om dere henger ut noe til fuglene? Jeg er veldig glad i spurv og andre småpippiper, og henger ut meiseboller og legger solsikkefrø på brettet.

Der vi bodde før var huseier temmelig småhysterisk på sånt, fordi hun var redd for "smitte". Jeg vet ikke hva slags smitte hun tenkte på, men hun sa iallefall at det var grunnen.
Vi fikk til nøds lov å henge ut litt meiseboller av og til, men hun likte det IKKE.

Hva med dere? Blir fuglene feta opp i deres nærhet?

Gammel 05-12-11, 11:59   #2
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du fuglene mat?

Ja, vi gir fuglene mat. Har et sånt rør som skjærer ikke kan få noe utav. Prøvde oss med meiseboller, men da var det bare skjærene som stakk av med maten (de greide å hakke i stykker tauet og stikke av med hele greia).

Vi har ikke lagt ut mat i røret enda i år, men i dag kom snøen, så da må vi nok ut og fylle opp.

Gammel 05-12-11, 12:00   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men når du sier det, så burde vi kanskje innføre noe slikt snart.

(Der vi bodde før, var det bare måse og kråker i nærheten, og de får definitivt ikke mat frivillig av meg.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 12:01   #4
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Her spiser småfuglene opp meisebollene så fort at det blir ikke noe igjen til skjæra.

Gammel 05-12-11, 12:02   #5
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Vi henger ut meisboller og solsikkefrø.
Her er det masse fugler og vi koser oss med å se på dem. Vi har fuglematen hengende i et tre like utenfor kjøkkenvinduet.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 12:02   #6
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Vi har meisboller og hjemmelaget småfuglknask hengende i trærne utenfor. Det er veldig hyggelig å se på de ulike småfuglene som forsyner seg. Mange ulike meistyper, noe som gjorde at lillebror insisterte på at fuglen vi spiste på nyttårsaften var en kjøttmeis.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 12:03   #7
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, vi har tre jaktglade katter, så det hadde bare endt opp som kattemater, og det vil vi ikke. Ellers hadde vi gjort det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 12:03   #8
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Nei, vi har hatt meiseboller før, men det er risikosport for småfuglene å spise i hagen vår, siden pus er ekstremt glad i fugl til middag. Så nå dropper vi det.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 12:06   #9
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Vi har meisboller og hjemmelaget småfuglknask hengende i trærne utenfor. Det er veldig hyggelig å se på de ulike småfuglene som forsyner seg. Mange ulike meistyper, noe som gjorde at lillebror insisterte på at fuglen vi spiste på nyttårsaften var en kjøttmeis.

Utrolig bra!! Tror muligens det kunne blitt en skral nyttårsmiddag med kun en kjøttmeis på menyen.

Dere med pusekatter: Høres ut som en veldig fuglevennlig bestemmelse å ikke henge opp mat. (og så småhumrer jeg for meg selv over fuglematstasjon som kattemater. )

Gammel 05-12-11, 12:11   #10
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Vi har nettop flyttet og har ikke funnet en åpenbar plass til å henge opp fuglemater ennå.
Vi har matet fuglene samtidig som vi har hatt katter i årevis, og det går fint. Det er bare å holde kattene inne når fuglene er på det mest aktive, samt henge materen på et sted hvor en snikende katt blir lett synlig for fugler.

Gammel 05-12-11, 12:13   #11
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Har ikke hengt ut noe ennå, men skal. Kjøpt havre til dem også, gleder meg til starte matingen. Vi har hund, da holder kattene seg unna. Og fuglene bryr seg ikke om hunden.

Gammel 05-12-11, 12:15   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Der vi bodde før var huseier temmelig småhysterisk på sånt, fordi hun var redd for "smitte". Jeg vet ikke hva slags smitte hun tenkte på, men hun sa iallefall at det var grunnen.
Vi fikk til nøds lov å henge ut litt meiseboller av og til, men hun likte det IKKE.

Hun tenker kanskje på at hvis det havner mat på bakken så tiltrekker det seg rotter? Jeg henger ikke opp ting som drysser her vi bor av den årsaken. De vinterne hvor det har vært så veldig kaldt har jeg hengt opp poser med peanøtter og de drysser lite. Meisebollene var så lite poppis at jeg endte opp med å smultre dem opp til endene i stedet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 12:16   #13
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Vi mater ja. Har to nek hengende i trærne her, og har tre fuglematere. Den ene er et slikt rør, og der har jeg frø. Men tror jeg må flytte den, den henger helt inntil huset der katta pleier å sitte. Trenger jeg å si at den materen ikke er særlig populær?

Og to slags spiraler jeg kan smette meiseboller inn i.
Mannen min er egentlig ikke så glad i frø og sånt, fordi det skaper en del rask som tiltrekker seg mus i følge noe han har hørt på radioen. Men vi mater nå lell.

Gammel 05-12-11, 12:18   #14
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hun tenker kanskje på at hvis det havner mat på bakken så tiltrekker det seg rotter? Jeg henger ikke opp ting som drysser her vi bor av den årsaken. De vinterne hvor det har vært så veldig kaldt har jeg hengt opp poser med peanøtter og de drysser lite. Meisebollene var så lite poppis at jeg endte opp med å smultre dem opp til endene i stedet.

Nei det sa hun aldri noe om. (for jeg tenkte også den tanken. Og DET hadde jeg forstått da.) Hun snakket hele tiden om "smitte". Og jeg vil ikke snakke om hvordan hun var når fugleinfluensaen gikk. Hun fikk hysterisk anfall bare hun så en fugl.

Gammel 05-12-11, 12:19   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må innrømme at jeg syns det er skikkelig ekkelt hvis det sitter fugler på verandaen vår, jeg tenker på fuglelopper og sånn.

Gammel 05-12-11, 12:19   #16
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva slags mat vil pøntehubroene ha? Cupcakes?

Gammel 05-12-11, 12:19   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Med meisebollekrem.

Gammel 05-12-11, 12:21   #18
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så klart.

Gammel 05-12-11, 12:24   #19
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lar Salhusvinskvetten svare for meg:

I fjor va dei på døre med julanek
Eg sa so da va at eg et ikkje slek
Da e'kje te deg, da e te fuglane vel
Skulle eg setja dei i takknemlighetsgjeld?

Ja. Jeg synes iallfall den er morsom.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 12:27   #20
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, vi henger meiseboller utenfor kjøkkenvinduet, har fuglebrett med brødsmuler på balkongrekkverket og julenek med rød sløyfe. :ja til jul for fugl:

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:43.