Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva smaker belgisk smør?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-11, 18:11   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva smaker belgisk smør?

I morgen kommer det visst belgisk smør i butikkene. Spiller ingen rolle for meg, jeg har fem pakker smør fra Tine i kjøleskapet. Men jeg kom til å tenke på en ting: Smaker dette smøret det samme? Jeg spiser alltid smør i utlandet. Det smaker sjelden smør. Jeg elsker smaken av norsk meierismør. Dansk Lurpak ER kanskje smør, men det smaker ikke sånn. I beste fall smaker det margarin. Italiensk og gresk smør, samt mange andre, smaker ikke det jeg forbinder med smørsmak.

Er de laget på samme måte?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 18:28   #2
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Hva smaker belgisk smør?

Aner ikke? Lurer på det selv jeg.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 18:35   #3
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

I morgen kommer det visst belgisk smør i butikkene. Spiller ingen rolle for meg, jeg har fem pakker smør fra Tine i kjøleskapet. Men jeg kom til å tenke på en ting: Smaker dette smøret det samme? Jeg spiser alltid smør i utlandet. Det smaker sjelden smør. Jeg elsker smaken av norsk meierismør. Dansk Lurpak ER kanskje smør, men det smaker ikke sånn. I beste fall smaker det margarin. Italiensk og gresk smør, samt mange andre, smaker ikke det jeg forbinder med smørsmak.

Er de laget på samme måte?

De er laget på samme måte, men veldig mange land pasteuriserer melk på mye høyere temperaturer enn vi gjør her i norge. Da blir smaken annerledes.

Gammel 08-12-11, 18:38   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, er det det som gjør det?

Gammel 08-12-11, 18:41   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns Lurpak er så godt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 18:41   #6
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

De er laget på samme måte, men veldig mange land pasteuriserer melk på mye høyere temperaturer enn vi gjør her i norge. Da blir smaken annerledes.

Vet du om dette gjelder i Sverige? Har for første gang kjøpt svensk smør av type bake- og stekesmør, men har ikke fått prøvd det ut enda. Bordsmør har jeg kjøpt mye av i Sverige, og det smaker veldig godt.

Gammel 08-12-11, 18:44   #7
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Det er flere faktorer som virker inn på smaken. Selv liker jeg smøret i Tyskland og Frankriket minst like bra som det norske. Husker ikke helt det danske. Det beste smøret har jeg fått i Frankriket, til og med kjøpt med hjem. Noe smør er laget av ferskere fløte enn i Norge, altså ikke syrnet helt på samme måte som her, om i det hele tatt. Himmel, vi må da tåle litt forskjell før vi blir mistenksom Smør er ikke laget av ultrapasteurisert fløte uansett.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 18:44   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg syns Lurpak er så godt.

Nei, ordentlig gult setersmør er mye bedre!

Gammel 08-12-11, 18:47   #9
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Standard

Nei, ordentlig gult setersmør er mye bedre!

He, he, alt norsk smør med unntak av det økologiske Rørosmeieriets og Brimis (tror jeg) er farget med carotene. Falsk seter og engbeite.

Gammel 08-12-11, 18:47   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Det er flere faktorer som virker inn på smaken. Selv liker jeg smøret i Tyskland og Frankriket minst like bra som det norske. Husker ikke helt det danske. Det beste smøret har jeg fått i Frankriket, til og med kjøpt med hjem. Noe smør er laget av ferskere fløte enn i Norge, altså ikke syrnet helt på samme måte som her, om i det hele tatt. Himmel, vi må da tåle litt forskjell før vi blir mistenksom Smør er ikke laget av ultrapasteurisert fløte uansett.

Jeg tåler da forskjeller. Herlighet. Jeg liker bare smørsmak og den har jeg aldri funnet noen andre steder. Jeg lurte på hvorfor.

Jeg er svært lite kresen, faktisk.

Gammel 08-12-11, 18:49   #11
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Standard

Jeg tåler da forskjeller. Herlighet. Jeg liker bare smørsmak og den har jeg aldri funnet noen andre steder. Jeg lurte på hvorfor.

Jeg er svært lite kresen, faktisk.

Om vi er heldig blir det en velkommen variasjon ; )

Gammel 08-12-11, 18:51   #12
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Himmel, vi må da tåle litt forskjell før vi blir mistenksom Smør er ikke laget av ultrapasteurisert fløte uansett.

Mistenksom? At smør smaker forskjellig er vel ikke noe nytt, og at man har forskjellige smakspreferanser er vel heller ikke så rart? Husker at jeg prøvde å lage nøttemuffinsene vi bruker ofte her i huset med rørossmøret eller hva det nå var. Vi måtte kvitte oss med hele produksjonen, syntes det smakte helt grusomt.

Gammel 08-12-11, 18:52   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Joda men jeg har nå smør. Jeg har observert disse forskjellene lenge og lurt på hvorfor. Lurpak, for eksempel, er jo nesten hvitt i fargen. Hva kommer det av? Pasteuriseringen?

Gammel 08-12-11, 18:52   #14
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener belgisk smør er noe mindre salt enn norsk? Jeg synes hvertfall smaken er litt flatere, men god likevel.

Gammel 08-12-11, 18:57   #15
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Standard

Joda men jeg har nå smør. Jeg har observert disse forskjellene lenge og lurt på hvorfor. Lurpak, for eksempel, er jo nesten hvitt i fargen. Hva kommer det av? Pasteuriseringen?

Nei, ikke pasteuriseringen, fargen kommer fra foret.
Engbeite gir gulere smør, og ulike beiter som høyfjell gir enda gulere. Kraftfor gir skikkelig bleikt smør, og Tine bøter på med å tilsette karoten. Derfor sa jeg "falsk engbeite", og vintersmør er bleikere enn sommersmør.

Irma, ja ikke sant, godt det ikke er bare jeg som synes Rørossmøret er litt sært.

Gammel 09-12-11, 09:28   #16
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Smaken er så forskjellig. Jeg har brukt å blande meierismør med margarin i kakebakst, fordi jeg syns bare meierismør blir litt for særpreget. Altså, hvis oppskriften sier 200 g smør, tar jeg bare 100 gram + 100 g melange. Det er nå sånn jeg liker det.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 09:39   #17
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, ikke pasteuriseringen, fargen kommer fra foret.
Engbeite gir gulere smør, og ulike beiter som høyfjell gir enda gulere. Kraftfor gir skikkelig bleikt smør, og Tine bøter på med å tilsette karoten. Derfor sa jeg "falsk engbeite", og vintersmør er bleikere enn sommersmør.

Irma, ja ikke sant, godt det ikke er bare jeg som synes Rørossmøret er litt sært.

Det var en usedvanlig artig påstand, kan du dokumentere det altså?
(ikke karoten biten, for det er jeg klar over)

:høytfjellsbudeie med lyst smør:

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 10:08   #18
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Rørossmør er det beste.

Ellers er jeg enig i at det er mindre futt i Lurpak, men har aldri reflektert over det, sånn egentlig. Stort sett er jeg bare glad jeg får tak i smør i stedet for margarin når jeg er i utlandet.

Gammel 09-12-11, 10:22   #19
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Det er i alle fall mulig å si at ulikt beite gir ulik næringssammensetning i melka, og dette vil igjen påvirke smaken på smøret, tror jeg. Jeg fant noe:

Opprinnelig lagt inn av Vae, Anne Holter (2009) Effekt av botanisk sammensetning i beite på oksidativ stabilitet i kumelk.

Økologisk melk produsert på rødkløvergrasbeite (RB) eller botanisk allsidig beite (AB) ble analysert for fettsyresammensetning, vitamininnhold og oksidativ stabilitet. Hypotesen i forsøket var at melk produsert på RB har et høyere innhold av flerumettede fettsyrer og at melkefettet dermed er mer utsatt for oksidasjon enn melk produsert på AB. Det var også forventet å finne et høyere innhold av vitaminer i melk produsert på RB enn på AB som kan hemme oksidasjonsprosessen. I et kontinuerlig produksjonsforsøk gikk to grupper à åtte kyr (Norsk Rødt Fe) i tre perioder à tre uker på henholdsvis RB (28 % rødkløver, 19 % timotei, 33 % engsvingel, 17 % andre urter) eller AB (21 % hvitkløver, 19 % engrapp, 17 % timotei, 15 % engsvingel, 3 % rødkløver, 9 % andre urter). Forsøket gikk fra juni til september i 2008 på Ås. Begge gruppene fikk tildelt 2,67 kg ts byggkraftfôr per dag tilsatt anbefalte mengder av mineraler inkludert organisk selen. Melk fra kyrne ble samlet den siste uka i hver periode og fryst ned til -20 °C til analyse. Beitetype påvirket ikke beiteopptaket og melkeytelsen i særlig grad. RB hadde et høyere innhold av flerumettede fettsyrer enn AB, men dette hadde ingen effekt på fettsyresammensetningen i melka. Innholdet av α-tokoferol (vitamin E) var høyere i RB enn AB. Dette gav også et signifikant høyere innhold av α- okoferol i melka fra RB enn fra AB.

Kuer i andre land spiser annen mat enn norske kuer, det gir ulikt smør. I tillegg er det ulik tradisjon for salting og pasteurisering, det gir ulikt sluttprodukt.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 10:23   #20
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Det er i alle fall mulig å si at ulikt beite gir ulik næringssammensetning i melka, og dette vil igjen påvirke smaken på smøret, tror jeg. Jeg fant noe:

Kuer i andre land spiser annen mat enn norske kuer, det gir ulikt smør. I tillegg er det ulik tradisjon for salting og pasteurisering, det gir ulikt sluttprodukt.

Ja, dette er jeg klar over, det er fargebiten jeg lurer på

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:25.