Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-11, 21:48   #1
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?

Vi hadde en miljøtråd for et par år siden, der vi skrev om vår egen innsats for miljøet. Kan ikke finne den igjen, så jeg hoster opp en ny tråd:

Hva gjør DU for miljøet?

- Hva ønsker du å bli bedre til?
- Gjorde du noe før for miljøet, som du har sluttet med?
- Hva tror du vi sammen kan klare?

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 21:55   #2
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: 2011-2012: Hva gjør DU for miljøet?

Jeg mener vi gjør ganske mye:

• kildesorterer
  • varmkompost til matavfall
  • transporteres mest ved kollektivtransport eller føttene/sykkelen
  • reparerer ødelagte gjenstander og klær
  • lav innetemperatur
  • dusjer mask 2-3 ganger pr uke
  • skriver ut lite på papir, når jeg først må, er det alltid tosidig, og a og til to sider på hver arkside
  • sikkert mer jeg ikke kommer på
Jeg ønsker å bli bedre til miljøvennlig ferie, hytta vår er 185 mil vekke, så vi bruker ikke akkurat tog, men fly (eller bil) når vi drar dit.

Akkurat nå kan jeg ikke komme på at jeg har gjort noe tidligere og som jeg har sluttet med.

Sammen kan vi flytte fjell.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 22:03   #3
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Kildesorterer (matavfall, plast, papir, glass og bokser)

• Reparerer ødelagte gjenstander og klær når det lar seg gjøre
  • Oppvarming i hus via fjernvarme (brenner avfall, innbiller meg at det er relativt miljøvennlig)
  • Yngste sin garderobe er 90% arv
  • Gir vekk eldste sine klær til venninners barn
  • Kjøper lite i forhold til mange andre. Vi har ikke ipad, ipod el. og kun en helt enkel jobb mobil. Forsøker å kjøpe kvalitet når jeg kan.
  • Reiser lite med fly
  • Forsøker å vaske fulle vaskemaskiner, ikke halvfulle.
  • Slår av lys i rom vi ikke oppholder oss i
  • Gir vekk klær og leker til innsamling/UFF/Fretex

Sist redigert av millact : 13-12-11 kl 22:37.
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 22:07   #4
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette er hva jeg gjør - som jeg kommer på:

- Jeg resirkulerer mat, plast, søppel og papir. Metall og glass innimellom, men har ikke noen egen avfallsdunk for dette. Noe å tenke på å ha i boden...
- flyr sjeldnere enn 1g/år
- mottar og gir vekk arvetøy
- sender klær og leker til østeuropa eller UFF/Fretex
- prøver å kjøpe kortreist mat & klær
- lager mat fra bunnen av
- vurderer å bytte ut den gamle dieselbilen med en med lavere Co2-utslipp en 150 g (dessuten tenker jeg på NoX-også)
- handler litt julegaver på nett - også brukt.
- miljøvennlig vaskemidler (rengjøring, klesvask)
- økologisk hudpleieprodukter, shampo
- dropper kremer med parabener osv
- forsøker å kjøpe mest mulig økologisk mat
- foretrekker små nisjebutikker/kafeer når det er mulig
- bruker sjelden engangsgriller om sommeren

Dette gjør jeg som ikke er så miljøvennlig:
- kjører en 2002-diesel stasjonsvogn som har mye utslipp... Men står så og si ALDRI på tomgang (da stinker det eksos overalt...)
- kjøper nye klær og leker iblant
- handlet ikke så mange alternative julegaver som jeg hadde planlagt
- brenner mye stearinlys, hver kveld i vinterhalvåret... Prøver å bruke ren stearin (er ikke de de beste?)
- slår aldri ALLE lys av (vurdere å legge opp en sånn universalbryter ved inngangsdøra + soverommet)
- lot være å bruke de gamle julestjernene til vinduet fordi jeg ønsket meg sånne hvite av papir fordi de passet bedre inn i det nye hjemmet vårt
- kunne vært flinkere å gå til jobben (kjører bil for å spare tid, pga barna...)
- glemmer å bruke handlenettene av stoff.....som jeg kjøpte etter FB-inspirasjon for et par år siden. Hm! Må legge dem frem!
- vurderte, men brukte ikke tøybleier på barna

Dette var det jeg kom på i farta.
Før var jeg flinkere til å bruke stoffhandleposene! Må skjerpe meg.
Jeg og mannen dusjer en gang per dag, men bruker håndleet 3-4 ganger.
Barna dusjer et par ganger i uka.

Alle monner drar, det handler om å være bevisst.

Gammel 13-12-11, 22:08   #5
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke bil.

Ben "I win" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 22:10   #6
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Så må jeg bli flinkere til å reparere klær, f.eks ullplagg.

Gammel 13-12-11, 22:12   #7
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Kildesorterer
Bruker videokonferanse når jeg kan (jobben har heldigvis sett nytten av dette)
Arver bort klær , og mottar arvegods
Støtter det nære når jeg kan, kortreist mat osv.

Men har to biler.
Ben Murphy vinner..

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 22:23   #8
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Vi har sluttet med å bruke tøybleier, men det er fordi ungen er bleiefri nå! Brukte kun en eneste pakke med kjøpebleier til henne, og den var kjøpt på ferie i Tyskland. Ganske stolt av det, men aller mest fornøyd fordi det var så praktisk og enkelt.

Ellers gjør vi:
Varmkomposterer alt matavfall.
Går/sykler/busser mye
Bruker motorvarmer om vinteren og kjører så lite som mulig generelt.
Tenker gjennom før vi kjøper - og lar ofte være å kjøpe.
Kjøper økologisk og kortreist mat.
Spiser mye vilt og lam når vi spiser kjøtt.
Bruker handlenett av tøy nesten alltid.
Har etterisolert huset.
Bruker hovedsaklig arveklær til barnet.
Bruker egne klær til de er utslitte.
Kildesorterer.
Reparerer.
Kutter abbonementer vi ikke leser, har ikke avisabbonement.
Bruker tidsbrytere på mye av varmen i huset.
Bruker lite kosmetikk. Parabenfri, økologisk og parfymefri når det er mulig.
Kjøper ikke regnskogtømmer, hverken godkjente eller ikke godkjente plantasjer.

Vil bli flinkere til å:
Streame film i stede for å kjøpe.
Enda flinkere til ikke å kjøpe ting.
Reise mindre med fly.
Kjøre enda mindre - og vår neste bil skal være en el-bil eller hybrid-bil håper jeg!
Bli flinkere til å begrense oss på gaver til hverandre.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 22:23   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg har ikke bil.

Ben "I win" Murphy

Jeg irriterer meg grønn i alle miljødiskusjoner over at jeg ikke kan si det lenger. Det er faktisk et argument langt opp på på listen over "grunner til å selge bilen igjen".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 22:26   #10
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg irriterer meg grønn i alle miljødiskusjoner over at jeg ikke kan si det lenger. Det er faktisk et argument langt opp på på listen over "grunner til å selge bilen igjen".

Kommer jo litt an på hvor man bor.

Vi er forresten kløppere i Norgesferier!

Gammel 13-12-11, 22:29   #11
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Vi har vært ganske gode på det de siste årene vi også. Men jeg er litt usikker på om det egentlig er så mye mer miljøvennlig å kjøre/ta hurtigruta/ta fly gjennom halve landet til hytta, enn å reise utenlands. Hjemme-ferie er ikke aktuelt om vi ønsker litt sommervarme, men vi har prøvd det som en del av ferien og trives godt selv om det ikke er shorts-vær.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 22:44   #12
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Ja, håper vi iallefall neste sommer har en hybrid eller mer miljøvennlig bil å feriere med. Togferie er koselig da.

Men er det noen som husker den forrige store miljødiskusjonen, for et par år siden, hvor kan den ha blitt av? Hadde vært gøy å se hva vi sa da. Men husker det var vanlig med disse handlenettene - bruker dere fortsatt dem, eller er de dypt nedi en skuff?

Gammel 13-12-11, 22:46   #13
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis man vil være miljøvennlig bosetter man seg slik at man ikke behøver å eie bil. Spredt bebyggelse uten mulighet for godt kollektivtilbud er ekstremt miljøfiendtlig. Jeg er klar over at å ikke ha egen bil ikke nødvendigvis lar seg kombinere med å ha flere barn og jobber i en husholdning, men å ha bil lar seg ikke kombinere med å være miljøvennlig. De samfunnsmessige kostnadene ved at så mange holder og bruker privatbil er enorme (det er to millioner privatbiler i Norge), og ikke bare for miljøet. Og kostnaden er enorm, selv om man bruker den lite (eller ikke i det hele tatt).

Ben "gadget freak, still ahead" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 22:47   #14
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har et barn, bor i liten leilighet og eier ikke bil. Så i det store bilde mener jeg at jeg bidrar ganske mye for miljøet. Små hverdagslige "grønne" sysler blir peanuts i forhold.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 22:52   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har bil og oljefyr og vedovn. Og bruker det også. Skyld søren ikke på meg for at det er kalde vintere og mangler palmer på Jæren. Jeg gjør så godt jeg kan jeg.

Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 22:57   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mente at det var et argument for meg.

Sitat:

På hvilken måte er det et pluss for miljøet? (Med mindre du mener "hjemmeferie" eller "ferie i den nærmeste nærhet")

Gammel 13-12-11, 23:00   #17
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hundre kuer som fiser og raper. Jeg har tapt i denne diskusjonen

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 23:06   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg har hundre kuer som fiser og raper. Jeg har tapt i denne diskusjonen

Men har du smør til salgs?

Gammel 13-12-11, 23:13   #19
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

- kildesorterer
- har kjøpt panelovner med nattsenking av temperatur
- tar mye buss til jobb, når det blir lyst igjen, og det er farbart til fots skal jeg gå.
- jeg har gitt bort ting jeg ikke trenger selv til fretex, eller solgt brukt.
- jeg kjøper en del brukt
- jeg forsøker etter beste evne å holde det personlige forbruket nede, og kjøper ikke ofte ting jeg har lyst på men som ikke egentlig er nødvendige.
- jeg forsøker å spare strøm, vann og andre ressurser på jobb ved å være bevisst på energibruken.
- jeg bruker mye tøyposer når jeg handler
- jeg velger oftest svanemerkede dagligvarebutikker
- jeg handler refiller når jeg kan

Gammel 13-12-11, 23:17   #20
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg jobber med fornybar energi.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:12.