Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Støydempende tiltak

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-12, 21:24   #1
Lilla
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2012
Lilla har et hav av muligheter foran seg
Standard

Støydempende tiltak

Hei alle sammen,
Jeg har et spørsmål til dere med barnehagebarn på stor avdeling eller som jobber med små barn. Vår barnehage har nettopp innført støyreduserende tiltak på avdelingen og ett av dem er at barna nå ikke har lov til å løpe innendørs. Min første tanke er at dette er for strengt for så små barn. De trenger masse fysisk aktivitet! Er dette noe man ønsker av 3-6 åringer? Hjelper det? Straffen er "time out". Er det andre som har erfaring med dette eller har forbud mot løping i sin barnehage? Jeg skal snakke med bhg på mandag og vil gjerne foreslå andre tiltak.

Lilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 21:34   #2
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Støydempende tiltak

Slik jeg ser det er det bedre å innrede bhg slik at det ikke inviterer til løping, enn å innføre regler mot løping. Mulig det fungerer på de over 3 år, men for de som er mindre strider det i mot alt å ha et slikt forbud syns jeg. Små barn løper gjerne uansett hvor de skal om det er mulighet for det. Men om man innreder slik at det ikke blir "løpebaner" her og der i bhg, så unngår man automatisk mye av dette. Slik har vi gjort det. Hyller som stikker ut i rommet fra veggen feks. Som danner "rom" og kroker, og gjør at det ikke er åpen strekning fra en ende av rommet til den andre.

Innviklet forklart kanskje?

Gammel 07-01-12, 21:38   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mulig jeg er sær, men jeg synes ikke at å kreve at 3-6-åringer ikke skal løpe innendørs trenger å være strengt eller bitchy, men derimot innenfor hva man kan forvente. Med helt små barn er det annerledes.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 21:50   #4
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at ungene fint kan gå innendørs og bruke uteområdene til løping.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 22:06   #5
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Et moment med løping innendørs er at det gjerne har smitteeffekt, og en konsekvens av mange barn som løper inne, er at de kræsjer i hverandre/inventaret og slikt kan det bli skader av, så å begrense løping er også ett skadeforebyggende tiltak. Små barn klarer helt fint å tilpasse seg at løping er en uteaktivitet. Selv de minste barna. Behovet for fysisk aktivitet må dekkes på andre måter enn at ungene tillates å løpe rundt inne, for eksempel med dans, turnaktiviteter, eller liknende.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 22:07   #6
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns ikke 3-5åringer trenger å løpe inne, men time out som straff syns jeg er unødvendig. Når jeg har jobbet på storavdeling, så har vi ikke straffet de som har løpt, men minnet dem på at de skal gå inne. Om det blir mye løping så er det enten på tide å gå ut sånn at de får løpt i fra seg, eller så får man finne på noen aktiviteter med løpebarna. Men om et barn glemmer seg og springer fra a til b, så er det ikke alltid jeg sier noe om det.

Gammel 07-01-12, 22:17   #7
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Enig med de andre her. Jobbet i både små- og storbarnsavdeling, og når det løpes inne blir det riktignok moro en liten stund, men fort kaos, kræsj og gråt!

Vi går inne, og løpe kan vi gjøre ute. Vi stopper dem rolig, og minner dem på det, gjentatte ganger.
Der jeg jobber nå, i en gammel sveitservilla med storbarnsavdeling i 2. etasje og parkett - og 28 barn - er det dessverre mye støy.
Men time-out som straff er ikke nødvendig, dersom det ikke skjer igjen og igjen hos samme barn. (en 3-5 åring lærer fort)

Så forbud mot å løpe inne er et viktig støyforebyggende tiltak av hensyn til både små og store. Ønsker meg nesten vegg-til-vegg-teppe på jobb...

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 22:19   #8
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Vi stopper dem rolig, og minner dem på det, gjentatte ganger.

Slik er det hos oss også. Det er aldri snakk om noen straff. Jeg ville aldri reagert på at en barnehage velger å ha løpeforbud inne, men jeg hadde nok ikke godtatt time-out som straff, eller noen annen type straff for den del. Ikke for løping. Det er små unger vi snakker om, og det er fort gjort å glemme seg bort.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 23:09   #9
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Time-out er jeg strengt i mot (nesten uansett), men løping inne er ikke noe man trenger å få lov til.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 23:17   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker heller ikke time-out.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 23:17   #11
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ikke lov å løpe hos oss, synes ikke det er noe galt i det. Time-out derimot, kan det nok med fordel taes en pedagogisk diskusjon på.

Gammel 07-01-12, 23:19   #12
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Helt greit med forbud mot løping, det tror jeg er ganske vanlig i barnehager.Time-out derimot er jeg sterkt i mot så det ville jeg tatt opp.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 23:29   #13
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

I vår barnehage er det ikke lov å løpe inne. De løper nok litt, men herjing og løping frem og tilbake er ikke lov. De har et rom de kan herje på hvis de ønsker det når de er inne.

Gammel 07-01-12, 23:38   #14
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Vi opplever svært sjeldent løping på vår avdeling, og trenger derfor ikke mase om og om igjen om løping nettop fordi vi har innredet slik at det ikke inviteres til løping. Derfor trenger vi ingen regel heller, men sier heller i fra om det skulle bli en del herjing og uro. Vi hadde en fyr inne i bhg som ga tips om barns lekemiljø, og fikk da dette som tips. Løping oppstår vel også gjerne når det er dødtid mellom rolige aktiviteter, og å innrede slik jeg nevnte inviterer til mer rolig lek, rollelek, og lek i mindre grupper.

Gammel 07-01-12, 23:41   #15
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Standard

Vi har også et eget rom for slik lek. Tomlerommet kalles det, og det er selvfølgelig et populært og veldig bråkete rom. på fredag var det diskotek der da jeg kom på jobb. Med discolys og det hele.

Gammel 10-01-12, 10:00   #16
Lilla
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2012
Lilla har et hav av muligheter foran seg
Standard

Takk for svar,
Ser ut til at de fleste synes det er greit med regel mot løping, så lenge barna har mulighet for mye aktivitet gjennom dans, sprell og utelek. Vi har byttet fra en harmonisk bhg uten strenge regler til en som har en helt annen kultur; mye støy og nå følger strenge regler. Vi får se hvordan det går. Jeg skal støtte personalet i å få til det de prøver på, men hvis det ikke har noen virkning får vi prøve noe nytt.

Lilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 10:12   #17
mammami
Så stor, den lille lykken

mammami sin avatar

Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I "vår" barnehage har det aldri vært forbud mot løping, og løping har heller aldri vært noe problem. Og ja; det finnes arealer som inviterer til løping. Jeg har inntrykk av at de voksne sier fra til barna når støynivået blir for høyt, eller de setter dem i gang med en annen aktivitet.

"Time-out" eller andre straffereaksjoner mot uønsket adferd har aldri forekommet. Men store mengder ros for ønsket og positiv adferd deles ut i rause porsjoner.

Gammel 10-01-12, 10:20   #18
mammami
Så stor, den lille lykken

mammami sin avatar

Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Til spørsmålet til hi:
Barnehagen må kunne innføre regler, men for småbarn (0-3) skjønner jeg ikke hvordan det skal fungere. De løper jo mer enn de går når de først får dreisen på det, og løpeforbud vil bli vanskelig å håndtere. "Time-out" er tull, og vil heller ikke ha noen effekt på de minste barna.

Sønnen min er 4, og han løper fortsatt mer enn han går - det virker som om det er den farten han beveger seg med. Men det at han løper gjør ikke at han bråker, hvis dere skjønner hva jeg mener.

Den støyen de skal redusere, er det først og fremst hyling og herjing som følger med løpingen, eller er det trinnlyden? HVis det er det første, er det kanskje hyling og skriking de bør "forby"?

Gammel 10-01-12, 10:33   #19
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Inneløping kan de godt ha regler imot.
Men da er det viktig at de legger til rette for annen energileking. mere ute, eller avgrensede rom der herjing er lov og slikt.

Time out er jeg imot i barnehage/skolesettinger.

Gammel 10-01-12, 10:41   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I vår gamle barnehage hadde de ingen uttalt regel mot løping inne, men nettopp på grunn av mye støy og kræsjing så fikk de beskjed om å slutte, og ble avledet til å gjøre noe annet. Jeg syns det er helt bak mål å skulle ha straffer for slike ting, som kan løses så mye enklere på annet vis. Jeg hadde blitt kjempesur og mest sannsylig tatt det opp på foreldremøte om de hadde innført straff på den måten i vår barnehage.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:13.