Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hvor mye pes er det med benkeplate i oljet eik?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-12, 22:53   #1
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvor mye pes er det med benkeplate i oljet eik?

Mannen er skeptisk, men sier han gir seg dersom det virkelig er det jeg vil ha.

Men hvor mye oljing og pes er det? Jeg vet jo at laminatplater er bortimot vedlikeholdsfrie, så det argumentet har han, men jeg liker ingen av de aktuelle kandidatene.

Gammel 15-01-12, 22:54   #2
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye pes er det med benkeplate i oljet eik?

Vi hadde det da vi bodde i hus. Ikke mye pes synes jeg (og vi er som kjent smålate av oss). Vi tok en runde en gang i året, lot det tørke over natten og det var det. Bare å pensle på olje og det rakk inn. Flere lag rundt vask og der det vqar mye sollys.

Gammel 15-01-12, 22:55   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har det. Ikke pes overhodet. Vi oljer sjelden. For sjelden. Men den er helt fin og vi er ikke noe sølete av oss heller.

Den gulner fort. Det irriterer meg. Men man kan sikkert slipe og olje med noe hvitpigmentert eller noe.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 22:58   #4
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ikke mer pes enn man gjør det til. Vi oljer den selvsagt alt for sjeldent, men det ser ikke ille ut åkke som.

Gammel 15-01-12, 22:59   #5
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke mye pes sammenlignet med hvor mye pes det ville være å se på en laminatbenkeplate dag ut og dag inn.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 22:59   #6
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvitpigmentert olje er notert, i hvertfall.

Den gamle benkeplaten er også i eik, og den har noen sprekker i nærheten av oppvaskkummen, men jeg vet ikke alderen på den (mistenker 1980-tallet?), og vet ingenting om hvordan den har vært behandlet.

Hmm, vi bør helst bestemme oss i morgen.

Gammel 15-01-12, 22:59   #7
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Ikke stress i det hele tatt. Vær litt grundig før dere tar den i bruk, olje den, slip med veldig fint sandpapir (220), olje på nytt. Bruk.

Vi har hatt oljet eik i 4 år uten å reolje.

Anbefaler benkeplatene fra Bauhaus dersom dere ikke bestiller fra leverandør. De har gode priser og godt oljede benker.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 23:01   #8
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Ikke mye pes sammenlignet med hvor mye pes det ville være å se på en stygg laminatbenkeplate dag ut og dag inn.

Akkurat den kan jeg relatere meg til. I den forrige boligen hadde vi en høyglans benkeplate i laminat, og jeg holdt på å bli smårar av at den hele tiden så skjoldete ut uansett hvor nøye jeg var med pussingen.

Gammel 15-01-12, 23:01   #9
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For stort i mine øyne ... Må ikke la vann stå på platen rundt vasken...

Gammel 15-01-12, 23:06   #10
*TB*
Superduperaktiv

*TB* sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
*TB* er populær*TB* er populær*TB* er populær
Standard

Vi har det, og syns ikke det er noe pes i det hele tatt. Vi satte den godt inn med olje da vi monterte kjøkkenet, og nå oljer vi en gang i blandt (sikkert for sjeldent). Det ble en stygg ring av en hermetikkboks en gang, men da pusset vi vekk ringen med fint sandpapir, og oljet på nytt. Og vips, så var den som ny igjen.

Gammel 15-01-12, 23:08   #11
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Jeg fatter og begriper ikke hva vi gjør med vår benkeplate, for den er kjempestygg! Den er fra Bauhaus, vi oljer 3-4 ganger i året, og er ikke veldig sølete. Men den blir liksom aldri ordentlig mettet, ser det ut som. Den har fettflekker, og får sorte ringer og merker etter metallting som har stått rett på benken. Jeg skal aldri mer ha heltre benkeplate.

Gammel 15-01-12, 23:13   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Hvitpigmentert olje er notert, i hvertfall.

.

Ja jeg vet ikke jeg, det var bRe en antakelse. Har ikke prøvd.

Gammel 15-01-12, 23:15   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

For stort i mine øyne ... Må ikke la vann stå på platen rundt vasken...

Det har skjedd oss flere gsnger. Jeg er sjokkert over at benken er like fin.

Gammel 15-01-12, 23:18   #14
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Ikke mye pes, det blir en vane å passe på synes jeg. Vi har stål ved vasken da.

Gammel 15-01-12, 23:19   #15
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Det er ikke noe pes, fordi jeg ikke gidder å gjøre noe med at den blir stygg og gir en lang marsj i hele benkeplata. Dog er det utrolig teit med benkeplater i tre på kjøkken . Det er ueffent å bake på (deigen klistrer seg ekstra godt fast i strukturen på treet, og jada det finnes bakematter men det er ikke like fikst å lage stooore deiger på), det tåler ikke høy varme uten at det blir merker, det tåler ikke vann, det tåler ikke å bli skjært i og det bør vedlikeholdes sånn noen lunde med oljing osv.

Nei, jeg skal ha benkeplate i granitt eller ett komposittmateriale som tåler alt neste gang.

Sist redigert av Vianne Rocher : 16-01-12 kl 00:03.
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-12, 23:31   #16
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Me bygde om kjøkkenet for litt over eit år sidan. Og vår store drøm om benkeplate i heiltre blei oppfylt. I morgon skal me på jakt etter ny. Me olja den og alt, men etter nokre månader så sprakk to av benkeplatene. Innmari surt, og me fekk dessverre ikkje noko igjen av leverandør heller. Så no må me nok finna noko som ingen av oss er nøgd med.

Gammel 16-01-12, 00:00   #17
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har hatt benkeplate i oljet tre tidligere og vil aldri ha det igjen. Godt mulig at forrige eier hadde vært sløv med oljing, og at de par gangene vi tok det med en gang vi flyttet inn ikke var nok, men vi fikk flekker av både vann og hermetikkbokser.

Gammel 16-01-12, 00:40   #18
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Vi valgte laminat nå, selv om vi egentlig skulle ha hvitoljet eikeplater. Arbeidet og at den blir fort stygg med merker etc skremte oss fra det. Jeg er ikke så nøye av meg, så en kaffekopp eller rødvinsglass med søl under ville sannsynligvis laget ringer første uka...

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 01:11   #19
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Man må gjørr det skikkelig første gangen.
Slipe og olje godt.
Vil heller slipe og olje et par ganger i året enn å ha laminat igjen.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 08:16   #20
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg slipte og oljet vår skikkelig i flere omganger da vi flyttet inn for over fire år siden. Og det er jammen ikke mye pes med den nå altså. Egentlig har jeg neglisjert den over lengre tid og behandlet mindre enn jeg burde, men den er likevel slett ikke verst å se på. Stygg laminat blir man sur av. Hvis jeg skulle hatt noe annet måtte det ha blitt granitt, men det var jo ..steindyrt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:54.