Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Har du en favorittlyriker? Eller flere?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-12, 17:24   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du en favorittlyriker? Eller flere?

Jeg leser for lite dikt. Men jeg liker å lese gode dikt. Kanskje er jeg for utålmodig til å pløye meg gjennom diktsamlinger for å finne de diktene som virkelig treffer?

Det kunne vært interessant å høre om favorittlyrikere på FP - og gjerne også noen ord om hvorfor diktene treffer.

Selv har jeg ingen favorittlyriker, men kjenner det er på tide å få en.

Gammel 04-03-12, 17:57   #2
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du en favorittlyriker? Eller flere?

Jeg er utrolig glad i Olav H. Hauges dikt. Ellers liker jeg Haldis Moren Vesaas, Gunvor Hofmo, Henrik Wergeland, Lars Saabye Christensen m.fl.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 18:14   #3
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Inger Hagerup
Haldis Moren Vesaas
Dorothy Parker
Robert Frost

Gammel 04-03-12, 19:01   #4
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Olav H. Hauge. The one and only.

Gammel 04-03-12, 19:06   #5
tante Veronica
Superduperaktiv

tante Veronica sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Kolbein Falkeid og Stein Mehren har mye fint.

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 19:42   #6
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Rudolf Nilsen og Rolf Jacobsen.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 19:45   #7
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Haldis Moren Vesaas.

Favoritter: Ung son, ord over grind

Gammel 04-03-12, 19:45   #8
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jan Erik Vold

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 04:12   #9
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Herbjørg Wassmo
Halldis Moren Wesaas
Inger Hagerup
Arne Garborg
Rober Priest

...og en haug med ukjente blogglyrikere fra det dypeste internett-intet.

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 09:50   #10
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det må nok være Inger Hagerup - på grunn av skjønnhetene i ordene og den høye gjenkjennelsesfaktoren.

Jeg er også glad i Trysil-dikteren Einar Skjæraasen.

Gammel 05-03-12, 10:29   #11
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Inger Hagerup
Haldis Moren Vesaas

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 12:19   #12
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I tillegg til allerede nevnte så er jeg veldig glad i André Bjerke.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 12:22   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mange lyrikere jeg setter pris på. Mange av de mest opplagte er nevnt - Vold, Hagerup, Bjerke, Vesaas, Saabye Christensen - og så er jeg fryktelig glad i mange av diktene til Tor Jonsson, Jens Bjørneboe og Ernst Orvil. Nobelprisvinner Tomas Tranströmer er veldig fin om man liker Rolf Jacobsen, og amerikanske Billy Collins har også en del til felles med begge disse.

Gammel 05-03-12, 12:24   #14
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jóanes Nielsen. Færøyene. Les han før du dør.

Gammel 05-03-12, 13:58   #15
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Edith Södergran

Gammel 05-03-12, 20:16   #16
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av tante Veronica, her.

Kolbein Falkeid og Stein Mehren har mye fint.

Disse er mine favoritter også, spesielt Kolbein Falkeid. Han treffer meg ofte midt i magen og får meg også til å smile gjenkjennende. At jeg kommer fra samme sted og har et sterkt forhold til havet, har nok noe å si, men mest av alt liker jeg hans unike blanding av varhet og råskap.

Gammel 05-03-12, 20:20   #17
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Karin Boyes Ja visst gör det ondt. Olav H Hauge; har du lest "Gamal diktar prøver seg som modernist"? Det er et fantastisk morsomt og selvironisk dikt. Og Rolf Jacobsen, for han har denne fascinasjonen samtidig med skepsis overfor det moderne.

Gammel 05-03-12, 20:34   #18
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Mange av mine favoritter er allerede nevnt (Inger Hagerup, Karin Boye, Olav H. Hauge), men jeg vil også trekke frem to andre: Gene Dalby, som har tidvis humoristiske, tidvis harde, tidvis såre dikt. Og Bertrand Besigye, som ofte har en helt deilig flyt i språket. Særlig diktet "Og du dør så langsomt at du tror du lever".

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-12, 00:37   #19
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Edith Södergran, Olav H. Hauge, Rolf Jacobsen og Karin Boye står høgt i kurs hos meg. Men ingen når opp til Gunnar Ekelöf. (Ja, eg eg glad i modernismen).

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-12, 07:35   #20
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil ikke si jeg har en favorittlyriker, jeg har bare favorittdikt. Jeg har rett og slett lest for lite lyrikk til at jeg har fått meg en favoritt. Jeg er feks veldig glad i: Hvis av Kipling (oversatt av Bjerne - eller rettere sagt: gjendiktet. Lyrikk kan ikke oversettes). Jeg er også veldig glad i tekstene av Bob Dylan og Leonard Cohen. Også i gjendiktet form, feks liker jeg godt "Damer i regn" som er Dylan oversatt av Jan Erik Vold. (Jeg liker også "Fredløs" som er Dylan oversatt til norsk og sunget av Åge Aleksandersen og plata "Hadde månen en søster" som er Cohen på norsk. Husker spesielt godt strofen. "I et hav av blod og ild er det ingen riktig vei å gå" fra den siste.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:55.