|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Curlingkone
|
![]() [Hage] Kjøkkenhagen 2012Har du kjøkkenhage?
![]() |
#2 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: [Hage] Kjøkkenhagen 2012Jeg har en pallekarmkasse.
![]() |
#3 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: [Hage] Kjøkkenhagen 2012Jeg hadde en pallekarm i fjor hvor jeg satte ned i basilikum, bladpersille og korianderplanter og det var helt sjennialt! Det skal jeg gjøre i år igjen.
![]() |
#4 |
Curlingkone
|
![]() Sv: [Hage] Kjøkkenhagen 2012Sår du på stedet, eller sår du inne og setter ut?
![]() |
#5 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: [Hage] Kjøkkenhagen 2012Urteplanter kjøper jeg ferdig og er litt nøye med å gjødsle de første ukene og så gror de som uvær.
![]() |
#6 |
Curlingkone
|
![]() Sv: [Hage] Kjøkkenhagen 2012Urter må helt klart på lista. Har noen som vokser rundt om i hagen her, men det er jo fint å ha de samlet på ett sted.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Hage] Kjøkkenhagen 2012Jeg hadde i fjor tomat og paprika i bøtter på verandaen. Paprikaen ble ikke moden før høsten tok den, men vi fikk en håndfull tomater. En stakkars liten jordbærplante laget et eneste jordbær som nesten rakk å bli modent før den druknet ei natt det regna altfor mye. Også hadde vi sukkererter i ei verandakasse, det var vel den største suksessen. Vi sådde gulrot i melkekartonger også, men de døde i påska, da pappa, som hadde vanningsansvaret, ikke hadde fått med seg at de fantes. (Jada, vi hadde med oss "kjøkkenhagen" på påskeferie vi)
![]() |
#8 |
Curlingkone
|
![]() Sv: [Hage] Kjøkkenhagen 2012Jeg gleder meg masse til å ha min egen kjøkkenhage.
![]() |
#9 |
![]() Sv: [Hage] Kjøkkenhagen 2012Hage på fire mål, selv inkludert hus og gårdsplass, er stort.
![]() |
#10 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: [Hage] Kjøkkenhagen 2012Jeg er sikker på at det fortsatt er gulrøtter igjen i pallekarmen fra i fjor. I forfjor dro jeg opp en bunt i november.
![]() |
#11 |
![]() Sv: [Hage] Kjøkkenhagen 2012Vårt frimerke er forresten i mose. Ja, med løvetann da. Men gress er der ikke, vi har ikke klippet gresset en eneste gang på de årene vi har bodd her. Lurte på å legge terasse på hele greia, inntil vi fikk hunden. Så vi kuttet ned hekken, sånn at det kommer inn i alle fall litt lys, sånn at det muligens er mulig å få til noe gress der. Om vi altså fjerner mosen da, og skaffer gress. Først må snøen bort, i alle fall.
![]() |
#12 |
Curlingkone
|
![]() Sv: [Hage] Kjøkkenhagen 2012Det er stort ja. Men det er mye plen, og mye trær. Og så er det den svære kjøkkenhagen, samt et område bak garasjen der det bare er villniss. Der har jeg en plan om å ha høner etterhvert.
![]() |
#13 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: [Hage] Kjøkkenhagen 2012Jeg har to store doble pallekarmer med urter og tomater og jordskokk og bønner og sukkererter og ulike sorter salat. I tillegg har jeg mange potter med jordbær og bærbusker litt her og der. Og en ganske liten hage. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() Sv: [Hage] Kjøkkenhagen 2012Vi er i full gang med å planlegge årets kjøkkenhage. De fleste frøene er allerede bestilt fra www.zimtrade.no. Det blir vanlige gulrøtter, lilla gulrøtter, sukkererter, vårløk, salat, tomat, mais, hvitløk, og urter. Hvitløken satt jeg i jorda da jeg ryddet opp i kjøkkenhagen i høst. Vårløk og salat har jeg kjøpt som 5 meters frøbånd. Det ser jo veldig lettvindt ut. Tenkte jeg skulle prøve å legge inn en link, men siden er visst nede i øyeblikket, dessverre.
![]() |
![]() |
#15 |
Unik
|
![]() Sv: [Hage] Kjøkkenhagen 2012Me har ei to mål stor tomt som me heile tida prøver å finne ut av. Eg drøymer om å ha frukthagen og bærbuskene plassert på ein litt annan plass enn kva det er no. Og få spadd opp att potetåkeren. Og skråningen bak huset vil eg gjerne ha som ei blomstereng. Og rundt huset skal det vera alle mulige urter. Jada, drøyma kan eg i all fall. Urteplantar pleier me å ha masse av. Dei som me planta i fjor, står faktisk fint ute enno.
![]() |
#16 |
![]() Sv: [Hage] Kjøkkenhagen 2012Jeg har som nevt ikke hage. Men det hindrer meg ikke!
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
![]() Sv: [Hage] Kjøkkenhagen 2012Jeg har en på 40 kvadrat. Jeg har noe fast; en liten urtehage, rabarbra, jordbær, bjørnebær, rips, bringebær, asparges og litt plukkblomster.
![]() |
#18 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Hage] Kjøkkenhagen 2012Vi hadde første sesong i kolonihage fjor, har to pallekarmer, en med jordbær og en med urter og grønnsaker, men denne ble gravd opp av grevlingen, så jeg tenkte kanskje å fylle denne også med jordbær, vi får se. I tillegg er det rabarbra og en solbærhekk, og eple- plomme og kirsebærtre. Satte ned litt jordskokk i høst, spent på å se hva som kommer opp. Ellers så har jeg planer om å dyrke litt mindre skvallerkål i år enn i fjor |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Hage] Kjøkkenhagen 2012Og her er en slik tråd allerede. Jeg som akkurat laget en hagetråd for 2012. Søkte i forumet først, for å se om noen hadde laget det allerde, men fant det ikke.
Det står en gressløkplante i hagen her, som kommer tidlig. Det er barndom, ja. Vasket, klippet og frøs restene i fjor sommer, og har hatt gressløk til omelettene hele vinteren. Sist redigert av tante Veronica : 22-02-12 kl 15:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|