Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Mac vs. Pc

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-12, 20:19   #1
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Spørsmål

Mac vs. Pc

Poden skal kjøpe seg ny bærbar datamaskin. Han har lyst til å kjøpe Mac, men kan ikke egentlig redegjøre for hvorfor han vil ha det istedenfor pc. Kan noen opplyse meg om hva den store forskjellen er? Og hva er argumenter for eller i mot?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 23:36   #2
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mac vs. Pc

Argument i mot: prisen.

Argumenter for: alt annet!

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-12, 08:10   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor gammel er han? Jeg anbefaler jo mac, men jeg tror ikke jeg hadde kostet det på et barn/en tenåring som skal ha den i sekken slengende til og fra skolen. Den store forskjellen er ikke så stor. Det er ganske likt å bruke. Macen er noe mer stabil, den er penere å se på og den funker sammen på et vis. PC er lettere å installere alskens dritt på, enklere å gjøre ting med selv, men mer ustabil og virker skjørere i konstruksjonen ofte.

Gammel 28-02-12, 08:24   #4
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Spørsmålet er litt som å spørre om hva som er best av en Peugeot og en bil. Da blir svaret selvfølgelig at det kommer an på hvilken bil og til hvilket bruk.

Det samme gjelder her. Det er viktig å tenke på hvilke programmer han bruker og hvilke han ønsker å bruke i fremtiden. Det kommer an på hva dere har i resten av familien og hva de han skal få hjelp av (skolen, kjente, dere foreldre?) har peiling på. Det kommer an på hvilken pris som er aktuelt og hvilken fleksibilitet man ønsker. Start med å finne ut hvilke behov gutten har (og ikke har), og ta det videre derifra, i stede for å starte med å ha bestemt seg for en bestemt merkevare uten å engang vite hvorfor.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-12, 08:28   #5
Anne C

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har både Mac (stasjonær) og PC. Jeg bruker Macen til daglig, men det er bare fordi PC er gammel og treg. Egentlig liker jeg faktisk PCn bedre. Jeg har alltid trodd at jeg ville ha Mac, men den er ikke så fancy og flott som jeg trodde. Jeg har hatt den i noen måneder nå, men er fremdeles ikke frelst. Vet ikke helt hva det er.

Uansett så synes jeg Mac er veldig dyr, jeg er ikke sikker på om jeg synes den er verdt pengene.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-02-12, 08:53   #6
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Argument i mot: prisen.

Argumenter for: alt annet!

Enig i denne.

En Mac, forutsatt at han klarer å behandle den rimelig bra, får han også solgt igjen om noen år. Brukte Mac'er er overpriset på grensen til det latterlige. Jeg ble nettopp tilbudt 2000,- for min MacBook fra 2008.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-12, 08:56   #7
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Enig i denne.

En Mac, forutsatt at han klarer å behandle den rimelig bra, får han også solgt igjen om noen år. Brukte Mac'er er overpriset på grensen til det latterlige. Jeg ble nettopp tilbudt 2000,- for min MacBook fra 2008.

Jeg er også helt enig.. etter å ha begynte meg mac for 7 år siden og har ingen planer om å skifte tilbake!

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-12, 09:19   #8
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Min erfaring er at en Mac varer lenger enn en PC, hvertfall de vi har hatt i hus. Min gamle MacBook alu (som nå heter Pro) er still going strong etter 3 år og 4 mnds intenst bruk. Så lenge har ingen andre laptoper vart her i huset. Og den ser faktisk helt strøken ut fortsatt. Filosofen har overtatt den og er veldig fornøyd.

Ellers er den mer stabil og enklere i bruk. Men smaken er jo som baken, og det er ingen billig fornøyelse akkurat.

Tja. Vi har en 5 år gammel HP i bruk. siste året har den riktignok kun vært brukt til yngste ungen. videre har vi en snart 4,5 år gammel Lenovo Thinkpad i bruk. I over 4 år dro den med meg daglig på jobb og bruk på toget og jobb, bruk hjemme, på reiser osv.

Mye kan handle om segment av pc. Viktig å sammeligne med maskiner i samme klasse som f.eks. Macbook Pro prismessig. Skal man ha en pc som er solid, er min anbefaling å gå for en pc som er tiltenkt bedriftsbrukere.

Inkludert i prisen på mine Lenovo-er har det vært tre år "på-stedet-neste-arbeidsdag"-service. Har benyttet meg av det en gang - ringte inn og forklarte at jeg hadde fått pikselfeil på skjermen. Dagen etter kom de - og da kom de også hjem til meg i stedet for på kontoret, siden jeg hadde hjemmekontor - det etter eget forslag. Hos Apple kan du betale noen tusen ekstra for AppleCare Plan, som gir dårligere service enn hva de fleste pc-produsentene har.

For mange er nok Mac-ene de beste maskinene de har hatt. Samtidig også de dyreste, og uten at det ved tidligere kjøp nødvendigvis har vært tenkt så mye igjennom kjøpet eller undersøkt.

Med mindre man ikke er ute etter f.eks. ekstra god spillytelse e.l. ville jeg absolutt kjøpt en bedrifts-pc framfor en konsument-pc.

Hvis det er Macbook Air som er aktuell, så anbefaler jeg virkelig at man i stedet ser på Asus Zenbook UX31E. På en rekke områder en bedre pc.

Når det ellers gjelder OS X vs. Windows er det i stor grad en smakssak. Jeg er både Windows- og Mac-bruker, og har vært Mac-bruker siden 1993 - riktignok med noen avbrudd. Jeg har en Macbook Pro og jobber ellers i et miljø med en blanding av Mac og Windows. Men jeg foretrekker i henhold til mitt bruk Windows - er rett og slett mer effektivt, bedre ytelse og jeg får bedre pc-er til samme pris.

Gammel 28-02-12, 09:21   #9
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Hva forventer poden å bruke maskinen til? Ser man på f.eks. bruk til spill er utvalget av spill gjerne langt bedre på pc og man finner maskiner som er mer egnet til å spille med.

Gammel 28-02-12, 15:39   #10
Lommelun
Superduperaktiv

Medlem siden: Mar 2010
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Mac er jo blitt litt mer poppis etter Iphone og Ipad....

Jeg tror nok at mac er ypperlig for sine brukergrupper, men de aller fleste databrukere idag klarer seg jo milevis med de rimelige maskinene fra Elkjøp o.l.

Men brukes maskina endel til spill og mer "avanserte" funksjoner enn facebook og gmail så bør man jo se nærmere på HVA man skal bruke den til også velge utrifra det.
Husk at bilderedigering også fungerer bra på en PC og en mac kan man også spille på....
Så det er ikke enten eller.

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 19:06   #11
Libra

Libra sin avatar

Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Tusen takk for gode svar. Jeg har forsøkt å få han til å forstå at han må definere behov og bruksområder før han bestemmer seg. Det har ikke hatt så stor innvirkning før han nå ser at andre faktisk sier det samme.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 19:18   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor gammel er han og skal han bruke den i skolesammenheng? I såfall må dere sjekke at alle programmene finnes for begge. Jeg bruker f.eks et prosjektlederprogram som ikke finnes til Mac. Jeg opplever også stadig at macbrukere ikke vet hvordan de lager en PowerPoint som også funker på PC, og de kløner til når de skal sende bilder slik at man ikke får tatt de ut av mailen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:04.