|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Å rakke ned på egen matlaging, hva ER det der for noe, egentlig?Jeg sitter og ser på Firestjerners middag. I dag er de hos Trude Mostue. Jeg skrudde på tv-en for sent til å se på selve matlagingen hennes, men jeg fikk med meg serveringen. Det var en voldsom nedrakking på maten, ja, fra Trude selv altså. Toppen Bech kommenterte også flere gsnger at hun gjorde dette. Klaget på sin egen mat, det var ikke måte på hvor mislykket og forferdelig den sikkert var. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
maler
|
![]() Sv: Å rakke ned på egen matlaging, hva ER det der for noe, egentlig?I min mors familie gjør man det. Det er utrolig lite hyggelig, og min mor får beskjed om å holde kjeft hvis hun begynner med det. Greia er vel at man må si noe negativt selv, så unngår man i hvertfall at de andre sier det, evt at de da sier at "så galt var det da ikke". Matjantelov kanskje.
![]() |
#3 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Å rakke ned på egen matlaging, hva ER det der for noe, egentlig?Fisking etter komplimenter? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Å rakke ned på egen matlaging, hva ER det der for noe, egentlig?Jeg tror det er komplimentfisking av typen "see så stygt jeg tegner!".
![]() |
#5 |
Borte
|
![]() Sv: Å rakke ned på egen matlaging, hva ER det der for noe, egentlig?Hun laget nesten ikke noe av maten selv og ødela og klønet voldsomt med det lille hun faktisk gjorde av matlaging. Kanskje hun bare var flau?
![]() |
#6 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Å rakke ned på egen matlaging, hva ER det der for noe, egentlig?Aner ikke hvorfor Trude Mostue gjør dette, mrn jeg tenkte vel egentlig mer generelt da jeg startet tråden. Jeg vet nemlig at mange mennesker driver med dette. Og ja, de er alle sammen damer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Å rakke ned på egen matlaging, hva ER det der for noe, egentlig?
I verste fall gjør du de andre oppmerksomme på at det ikke ligner og det er jo dumt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
heimføing
|
![]() Sv: Å rakke ned på egen matlaging, hva ER det der for noe, egentlig?Jeg har ikke sett på tv, men dette er da ganske universelt omtrent uansett tema, er det ikke? Som du sier, damer rakker ned på seg selv. Streber hele tiden etter å være bedre. Har for små pupper, er for feit, lager for dårlig mat, you name it. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Å rakke ned på egen matlaging, hva ER det der for noe, egentlig?Muligens en tillært sosial greie, på lik linje med hvordan takle komplimenter? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Å rakke ned på egen matlaging, hva ER det der for noe, egentlig?Der har du et jysla godt poeng, Ea! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
By the Sea
|
![]() Sv: Å rakke ned på egen matlaging, hva ER det der for noe, egentlig?Når min mor gjør dette, får hun beskjed om å slutte å være en martyrhusmor.
![]() |
#13 |
Whatever, never mind
|
Derfor kommenterer jeg ikke kroppen og utseendet mitt negativt til mannen min. Tenk om han da for første gang faktisk legger merke til det jeg kommenterer og er enig! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Kontrollfrik
Ja, det er sikkert det samme, men jeg trodde nesten at det i var opplest og vedtatt at sånn gjør man ikke lenger, og at det er forferdelig usjarmerende. Jeg trodde de fleste av dagens kvinner til en viss grad hadde lært å ta imot et kompliment. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å rakke ned på egen matlaging, hva ER det der for noe, egentlig?Jeg kommenterer som regel alltid maten jeg selv lager, enten det er hverdagsmat eller et festmåltid med mange retter. Men i motsetning til det som beskrives her kommentere jeg både positivt og negativt. Jeg gjør det fordi jeg er oppriktig interessert i matlaging, og alltid analysere hva som må forbedres, hvilke oppskrifter som skal forkastes og hvilke som skal beholdes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Det er jeg helt overbevist om. Jeg tenker litt sånn selv av og til. I og med at jeg er "kjent" for å lage god mat og ofte invitere til middagsselskaper og sånt, føler jeg forventningene ofte ligger litt høyt hos folk (de gjør ikke det egentlig, jeg bare tenker sånne teite tanker) og da frister det av og til å jekke dem ned litt i tilfelle det ikke ble så Fantastisk som de kanskje forventet. Men jeg gjør det egentlig ikke, altså, selv om jeg av og til har ymtet frempå at "eh, denne kaken ble stekt litt lenge" eller "ostsausen hadde ikke nok salt" osv. Men jeg prøver å være bevisst på det, for det er jo bare teit.
![]() |
#17 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Å rakke ned på egen matlaging, hva ER det der for noe, egentlig?Jeg skjønner den, Fakse. Jeg gjør også det. Mrn jeg smaker ikke om dette, jeg snakker om de som uansett og alltid er negative og selvkritiske. Til og med før maten er fortært. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Å rakke ned på egen matlaging, hva ER det der for noe, egentlig?Har ikke sett episoden.
![]() |
#19 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Nei, det virker tvert imot som om svært få mennesker kan ta imot komplimenter, og da spesielt kvinner ja. Hver gang jeg sier noe pent til en annen kvinne, feks. "så fin du er på håret", er det ikke takk, men "neei, dette bustehåret her?" Alltid! Selv har jeg lært meg å si takk og aldri tråkke på komplimentet. For det er jo det det er.
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å rakke ned på egen matlaging, hva ER det der for noe, egentlig?Jeg har nok litt lett for å gjøre det fordi jeg sliter med dårlig selvtillitt og er kjempe redd for at det ikke er bra nok, godt nok osv... Jeg gjør det ikke for å fiske etter komlimenter men trenger det helt klart samtidig som jeg ønsker ærlige tilbakemeldinger. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|