|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Breivik er tilregneligJeg ser at de nye sakkyndige mener at Breivik ikke var psykotisk, i motsetning til de første sakkyndige. Hva har dette å si for rettsaken? Kan de velge hvilken rapport de skal forholde seg til?
![]() |
#2 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Breivik er tilregneligJa. Tiltalen er tatt ut på bakgrunn av den gamle rapporten, men jeg mener å ha lest at f.eks. aktors forslag til straff kunne bli endret dersom den andre rapporten kom med andre konkusjoner enn den første. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Kald på føttene
|
![]() Sv: Breivik er tilregneligBegge rapporter skal vel legges fram for retten, og det er retten som tar stilling. Og psykiaterne kan vel endre mening under rettssaken også, etter det jeg har forstått. (Min juristmann kommer til å bli sur på meg fordi jeg skriver om ting jeg ikke har peiling på.
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Breivik er tilregneligDer kom det en artikkel som forklarte litt mer og den sier også dette:
Det er jo veldig interessant.
![]() |
#5 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Breivik er tilregneligJeg tenker at det i praksis sikkert ikke har så veldig stor betydning i og med at han havner bak lås og slå på den ene eller den andre måten. Og soningsforholdene hans blir vel heller aldri mulig å "normalisere".
![]() |
#6 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Breivik er tilregneligJeg mener det var slik at rapportene er svært forskjellige, i størrelse og innhold, og at begge blir lagt til grunn.
![]() |
#7 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Breivik er tilregneligMen, jeg tenker. Dette må vel si mer om psykriatrien som sådan enn Breivik? At det kan være så stort sprik i en konklusjon?
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Breivik er tilregneligJeg er ingen sakkyndig. Men jeg synes det høres mye mer logisk ut at en som klarer å gjennomføre noe så stort og omfattende er ved sine fulle fem. Ond og gal, ja. Men ikke utilregnelig.
![]() |
![]() |
#9 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Breivik er tilregneligJeg har tenkt på saken etter at han innrømte at denne tempelordenen var rent oppspinn, og ment som en mal på hvordan en slik orden bør være i framtiden. En kronisk psykotisk person ville vel ikke reagere med å moderere historier bevisst på den måten?
![]() |
#10 |
Passiv
|
![]() Sv: Breivik er tilregneligMora mi vet utmerket godt hva av hennes virkelighet som de psykotiske rundt henne (that would be the rest of the world) ikke bør høre henne si. Hennes diagnose er ikke ulik den abb fikk opprinnelig. Uten sammenligning forøvrig. |
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Breivik er tilregnelig
Joda, det vil de absolutt kunne. Om det viser seg at det kan gagne resten av "saken" deres så. Iallfall har det skjedd med den psykotiske jeg kjenner.
![]() |
#13 |
Ekvilist
|
Dette hadde det vært interessant å vite litt mer om. Noen her med kunnskap? For det passer liksom ikke med det inntrykket jeg har ifht. psykotiske jeg har møtt. Da er man enten i psykose (og har vrangforestillinger som man oppriktig tror på) eller så sitter man i ettertid og rister på hodet av det man en trodde var reelt da man var i psykose.
![]() |
#14 |
|
Sporer helt av:
![]() |
#15 |
Medlem siden: Jan 2012
Kan du fortelle mer om dette? Hva legger de til grunn for tilregnelighetsvurderingen i land som løser dette annerledes enn oss? (Eller mener du at man, i disse landene, krever at psykosen må være direkte årsak til handlingene man begår for å bli vurdert som utilregnelig?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Breivik er tilregneligMin mor har da paranoid psykose. Hun vet med all sikkerhet at hun overvåkes fra verdensrommet og et par andre litt merkelige greier. Men hun vet også at samfunnet er så infiltrert av spioner at om hun sier dette høyt så risikerer hun tvangsinnleggelse. Siden det var det som skjedde da hun faktisk sa høyt hva hun mente. Etter det lærte hun hva som er ok å si og hva man skal late som ikke er virkelig - men hun vet hva hun vet. See? |
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem siden: Jan 2012
Skjønner. Takk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Audacious
|
For debatten videre så synes jeg det gjør ganske stor forskjell om historien omtaler ham som "en klinisk gal enkeltperson" eller som "et produkt av en politisk virkelighet".
![]() |
#20 |
Ekvilist
|
Ja, det tenkte jeg også altså, selv om jeg ikke skrev det. Jeg prøvde å konstruere en tenkt parallell til Breivik sin greie, dette at han først farer med helt åpenbar galskap om et obskurt ikke-eksisterende nettverk, for deretter å si at dette var tøys - at det egentlig var ment som et tenkt eksempel. Hva han tenker inne i hodet sitt vet man forsåvidt ikke, og det er vel sikkert en utfordring rettspsykiatrisk også, kanskje.
![]() |
|
|