Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

La være å handle i butikk på grunn av navnet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-12, 08:05   #1
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

La være å handle i butikk på grunn av navnet?

Noen av svarene i tråden til Mave overrasket meg litt. Jeg kan til en viss grad skjønne at man ikke handler hos billigkjeder fordi man er usikker på hva slags kvalitet man får. Men å la være å handle f.eks hos Økonomisko fordi navnet gir det en "annenrangs" følelse? Den skjønte jeg ikke helt.
Det høres nesten litt snobbete ut i mine ører, og er en veldig fremmed tankegang for meg, som alltid har vært nødt til å tenke økonomi først og fremst.
Er det gjengs holdning at man ikke handler hos billigkjedene fordi det er lavstatus?

Gammel 09-05-12, 08:06   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La være å handle i butikk på grunn av navnet?

Jeg gir totalt beng i hva butikken heter, bare de har god kvalitet på varene og jeg liker utvalget der.

Gammel 09-05-12, 08:08   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes sånne holdninger er forkastelige.

Gammel 09-05-12, 08:10   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg handler ikke noe særlig på Økonomisko. Grunnen er at jeg har kjøpt ting der før som gikk istykker med en gang, og da hjelper det ikke at det var billig. Dette er en grei innvending mot kjeden, ikke sant?

Men jeg er jo svært bevisst på penger, så jeg hadde ikke hatt problemer med å handle der hvis varene hadde holdt lenger.

Gammel 09-05-12, 08:11   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg lar ikke være å handle et sted, bare fordi det er billig. Det hender at jeg blir veldig positivt overrasket av billigprodukter, men det viser seg oftere at man får hva man betaler for. Og noe er jeg villig til å betale for å få kvalitet på, og andre ting synes jeg ikke er så nøye. Det kommer helt an på hva jeg skal kjøpe.

Gammel 09-05-12, 08:12   #6
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Er det gjengs holdning at man ikke handler hos billigkjedene fordi det er lavstatus?

Ja, Gud forby at jeg som er så fin skal handle på en : spytter ordet: billigkjede.

Jeg handler litt på økonomisko og litt andre steder også, men jeg må si at jeg ikke går på Europris og fyller opp vogna med alt fra vaskemidler til dopapir til overparfymert shampo. Ikke fordi det er lavstatus, men fordi jeg som regel handler det vi skal ha når vi trenger det og fordi jeg har brukt mye tid på å finne de produktene som passer oss. Hvis ikke det er snakk om ubehøvlet mye penger så holder jeg meg til det faste. Jeg er ingen hamstrer og da tror jeg at mitt behov for billigbutikker er ganske lite. Jeg handler ikke i Sverige heller selv om jeg bor 10 min. fra ferga.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-12, 08:12   #7
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Jeg antar Økonomisko ønsker å signalisere hvilken type bedrift de er gjennom navnet. For meg er kvalitet viktigere enn pris, så jeg handler ikke hos dem fordi de åpenbart fokuserer mye på pris. Jeg sier ikke det er umulig å få god kvalitet til lav pris, men jeg tror det er vanskeligere, og jeg gidder ikke bruke tid på den butikken når navnet sier meg at jeg ikke vil finne det jeg ønsker der. Jeg er ikke en som shopper for kos eller underholdning, men fordi jeg trenger nye sko, og da er det greit å gå rett på den butikken jeg tror det er mest sannsynlig at jeg vil finne noe som er aktuelt i. Kunne sikkert kjøpt flippflopper til stranda der, men ikke noe jeg skulle gått mye i. Om butikken har sendt meg feil signaler med sitt navnevalg velger jeg å la det gå på deres kappe og ikke min. Er jo ikke som om jeg skylder å gi dem en sjanse, det er mine penger.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-12, 08:14   #8
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

skal lese tråden til Mav etterpå - men må si at navnet betyr ingenting, men med f.eks økonomisko er det ikke fordi butikken heter økonomisko som er problemet, men det faktum at skoene ikke er i skinn - stort sett som er greia. ERgo. Jeg går ikke inn på en butikk fordi jeg vet jeg ikke finner noe der/forventer ikke å finne noe der.

Jeg tror ikke det er snakk om navnet, men heller erfaringer man har gjort med butikkene. (nå er det faktisk bare økonomisko jeg kommer på)

Nå skal det sies at fjorårets skofavoritt når det kom til sommersko var fantastisk behagelige ballerinasko kjøpt på sparkjøp for 39 kroner

Gammel 09-05-12, 08:16   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg handler ikke på Økonomisko, fordi jeg synes skoene deres jevnt over er av dårlig kvalitet og varer for kort. Navnet signaliser jo at de prioriterer pris fremfor kvalitet, så slik sett er jo ikke navnet uvesentlig i markedsføringen, men jeg hadde ikke hatt noe i mot sko fra Økonomisko hvis jeg hadde erfart at de varte like lenge og hadde like god komfort som skoene fra en dyrere kjede.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-12, 08:19   #10
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså. nå har jeg lest tråden - og synes ikke akkurat at Økonomisko får gjennomgå der altså.

Gammel 09-05-12, 08:20   #11
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg handler på økonomisko, menst pensko til ungene og tøysko. Jeg har opplevd ymse når det gjelder kvalitet, hæler som knekker eller er skeive, "uggs" som mister sålen osv. Jeg har alltid fått nye sko mot kvittering, men etter å ha fått nye sko med samme resultat har jeg altså lagt med på at enkelte sko kjøper jeg andre steder.
Jeg kjøper heller ikke "fotballdrakter" på HM, rett og slett fordi fotballsnobbene i vår familie skal ha orginalvarer fra rette laget. Ellers kjøper jeg mye fra billigkjeder, jeg tilhører bruk og kast-gjengen og i mitt kleskap holder billigklær og sko akkurat lenge nok til at jeg blir lei av dem.

Vaskemiddel (som Omo) og Palmolive-dusjsåpe fra Europris handler jeg også. Billigere, og samme merke som jeg ellers kjøper på butikken.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-12, 08:22   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt ok å unngå et sted pga. mangel på kvalitet. Men pga. navnet? Jeg kjenner to stykker (forhenværende venninne av meg og av min mor) som tok med seg egne handleposer (type Meny, Helgø) om de måtte inn på en Remabutikk, så ingen skulle se at de hadde handlet på Rema. Det var lavstatus å gå der.
Hun ene var med familien sin på ferie til Danmark en sommer og da de fant ut at en butikk de intetanende hadde vandret inn i, var en bruktbutikk, løp de ut igjen og håpet ingen så at de gikk inn der. Hun samme ville ikke bli sett med meg da jeg gikk med en Fretexpose.

Jeg handler heller ikke billigmerker av sjampo og vaskemidler osv, bare tannkremen min koster jo 60 kr. Men der ligger det etiske åsaker bak, ikke økonomi eller snobberi.

Gammel 09-05-12, 08:23   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sko fra økonomisko passer ikke føttene mine, ellers hadde jeg glatt handlet der.

Jeg er bloddryppende gnien av natur så å handle billig er jeg kjempeglad i og veldig fornøyd med. Jeg kan godt finne på å øse ut penger på et eller annet også, men jeg blir veldig blid av å finne noe billig som jeg liker altså.

Svar med sitat
Gammel 09-05-12, 08:25   #14
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Ja, Gud forby at jeg som er så fin skal handle på en : spytter ordet: billigkjede.

Jeg handler litt på økonomisko og litt andre steder også, men jeg må si at jeg ikke går på Europris og fyller opp vogna med alt fra vaskemidler til dopapir til overparfymert shampo. Ikke fordi det er lavstatus, men fordi jeg som regel handler det vi skal ha når vi trenger det og fordi jeg har brukt mye tid på å finne de produktene som passer oss. Hvis ikke det er snakk om ubehøvlet mye penger så holder jeg meg til det faste. Jeg er ingen hamstrer og da tror jeg at mitt behov for billigbutikker er ganske lite. Jeg handler ikke i Sverige heller selv om jeg bor 10 min. fra ferga.

Der er jeg også. Sånn alt-på-en-gang-handling funker dårlig hos oss, vi har lite lagringsplass og har et lavere forbruk når vi har full oversikt. Driver jeg med sånn handling, så hopper det ekstra ting ned i handlevogna. Det føles helt riktig, for jeg har jo så mye oppi fra før lissom.

Økonomisko bruker vi ikke, vi er skoslitere hele gjengen og har brede pailabber med høy vrist. Vi trenger hjelp i skobutikker, og det har vi fått så lite av på Økonomisko at jeg gidder ikke å sløse vekk tid (tid er OGSÅ penger) på å prøve engang.

Gammel 09-05-12, 08:26   #15
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Det er vel heller erfaringer med komfort og kvalitet som gjør at man styrer unna en del type varer eller merker/kjeder. Jeg foretrekker skinnsko og har heller tre par sko som er ordentlig gode i stedet for ti par. Det er ikke alltid det samsvarer mellom pris og kvalitet da. Det går begge veier, men shopper ikke så mye og vil gjerne slippe mange bomkjøp. Og så er det en del ting jeg er mer nøye på enn andre ting. Sko er en av de tingene. Samme med yttertøy til junior. Vanlige bomullsklær som skal brukes i bhg kjøper jeg gjerne så billig som mulig om de ser noenlunde ok ut. Gjerne brukt.Til meg selv så synes jeg ofte ikke klærne i billigkjedene sitter like fint når man må opp i str 42/44.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-12, 08:26   #16
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg synes det er helt ok å unngå et sted pga. mangel på kvalitet. Men pga. navnet?

Ja, er ikke det greit da? De signaliserer jo ganske mye med det navnet, så man trenger jo ikke akkurat bruke tid og penger på å teste ut butikken for å selv erfare at de har dårlig kvalitet. De sier jo ganske godt i fra med navnevalget sitt synes jeg? Eller hele markedsføringsprofilen sin for den saks skyld.

Gammel 09-05-12, 08:31   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg kjøpte forresten vinterstøvletter på Skopunkten i 2009, de kostet 300 kr og varte til i november i fjor, altså nesten 3 år, og da var det et lite hull på undersiden som gjorde at de måtte kasseres. Jeg kjøpte nye i Polen (billige) og de er helt supre.
Ungene får ofte sko fra Skopunkten da vi får det 3. paret gratis. Greit med ekstrapar til SFO, barnehage osv.

Gammel 09-05-12, 08:32   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Ja, er ikke det greit da? De signaliserer jo ganske mye med det navnet, så man trenger jo ikke akkurat bruke tid og penger på å teste ut butikken for å selv erfare at de har dårlig kvalitet. De sier jo ganske godt i fra med navnevalget sitt synes jeg? Eller hele markedsføringsprofilen sin for den saks skyld.

Men de har jo ikke utelukkende dårlig kvalitet. Jeg har god erfaring derfra.

Gammel 09-05-12, 08:37   #19
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Standard

Men de har jo ikke utelukkende dårlig kvalitet. Jeg har god erfaring derfra.

Ja, men da må man jo handle der for å finne det ut. Mitt poeng er bare at butikken signaliserer sin profil gjennom navnet, og at det har noe å si (i alle fall for meg) for om jeg gidder bruke tid og penger hos dem. Om du har tre butikker, en som heter "Økonomisko", en som heter "Dyre jålesko" og en som heter "Fornuftige kvalitetssko" så ville jeg helt klart gått inn i den siste, fordi det er den typen sko jeg ser etter. Jeg kan ikke forstå at det er så underlig?

Gammel 09-05-12, 08:38   #20
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg har handlet endel sko til barna på Økonomisko. Aldri opplevd at det har vært dårlig kvalitet på de.

Europris og Nille er to butikker jeg sliter litt med. Ikke pga navn og status, men fordi de fremstår som litt "skrot og skrammel". Bare tull egentlig, for Europris selger jo mengder av varer jeg ellers kjøper i butikken. Burde strengt tatt vært flinkere til å handle der, for å spare noe kroner.

Ellers så handler jeg stort sett der jeg måtte finne noe jeg liker eller trenger. Navn og status spiller ingen som helst rolle for meg.

Jeg synes det er helt ok å unngå et sted pga. mangel på kvalitet. Men pga. navnet? Jeg kjenner to stykker (forhenværende venninne av meg og av min mor) som tok med seg egne handleposer (type Meny, Helgø) om de måtte inn på en Remabutikk, så ingen skulle se at de hadde handlet på Rema. Det var lavstatus å gå der.
Hun ene var med familien sin på ferie til Danmark en sommer og da de fant ut at en butikk de intetanende hadde vandret inn i, var en bruktbutikk, løp de ut igjen og håpet ingen så at de gikk inn der. Hun samme ville ikke bli sett med meg da jeg gikk med en Fretexpose.

Da jeg jobbet hos HM så opplevde vi innimellom at det var kunder som hadde med seg poser, for de skulle da så visst ikke bli sett med en HM-pose i hendene. Det fikk da være grenser liksom...

Da hadde jeg lyst til å spørre om hvorfor i huleste de handlet der altså

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:51.