|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg sitter og ser på tv her, fra feiringen av 17.Mai rundt om, og her er det blant annet et intervju med Abid Raja og familien hans. Mye av det de snakker om er dette med det multikulturelle her i landet, og da spesielt på en dag som denne.
![]() |
#2 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra... Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg synes det må være greit å spørre om. For meg er det en naturlig del av det å bli kjent at man spør litt om bakgrunn; det være seg hvor i Norge man er født, eller i hvilket land man er født. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Helt greit. Man blir jo stilt spørsmålet om man bor et sted i landet, men har dialekt fra et annet sted også. No big deal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Å bli spurt hvor man kommer fra er noe man må regne med. Det er noe som gjøres i de alle land jeg har besøkt og det vitner stort sett om et ønske om å bli kjent og å vie den andre oppmerksomhet. Det som ikke er bra er dersom man spør på nytt om man ikke er fornøyd med svaret (underforstått "du kan aldri i livet komme fra Voss så mørk i huden som du er") basert på at vedkommende har en annen hudfarge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Om det er noen som snakker helt korrekt norsk sånn at det er klart at de er oppvokst i Norge, så er det vel mer korrekt å spørre hvor familien opprinnelig er fra synes jeg. Ungene til Raja kommer jo opprinnelig fra Norge, men familien/slekta kommer opprinnelig fra Pakistan.
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg blir også nysgjerrig, men jeg spør sjelden, nettopp fordi jeg tenker at det må være møkk irriterende å bli spurt hvor man kommer fra (og kanskje med oppfølgeren "ja, men hvor kommer du EGENTLIG fra!", hvis de svarer "Bergen") gang etter gang etter gang etter gang. Jeg er også nysgjerrig på kulturer, men tenker at den praten får komme når vi blir bedre kjent og det faller seg naturlig.
![]() |
#7 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg vil ikke si det er ugreit å spørre om. Men min erfaring er at de som er genuint interesserte i meg som person, sjelden spør om det. Mens de som bare er ute etter smalltalk, og/eller er nysgjerrige, og/eller tror det har noe å si for hvem jeg er, de spør. . Jeg må innrømme at jeg, for min del, gjerne mister interessen for vedkommende, der.
![]() |
![]() |
#8 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg er forsiktig med det, og venter som regel med emnet til personen evt. begynner å snakke om relaterte ting selv. Jeg synes det er normal høflighet, nettopp av de grunnene Polyanna nevner. (Unntaket er hvis jeg skjønner at de har et rasende interessant morsmål, men da håper jeg de tilgir meg i min nerdelykke.)
![]() |
#9 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?
Jeg spør jo om folk kommer fra Bergen eller Stavanger også. Så hvorfor skal det å spørre om hvor folk kommer seg fra ikke være noe jeg spør om bare fordi de jeg snakker med har en annen hudfarge?
![]() |
![]() |
#10 |
Personlig pessimist
|
Eh, jo du må gjerne spør om de kommer fra Bergen eller Stavanger? Men om du vet at en etnisk norsk er fra Stavanger, insisterer du på å få vite om de likevel egentlig er fra Bergen? Om de er født der? Antagelig ikke, for det er i grunn lite interessant?
![]() |
![]() |
#11 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg er også forsiktig med det etter å ha hørt flere ganger at det kan føles ubehagelig for den som spørres.
![]() |
#12 |
Halloen!
I de tilfellene der jeg spør om sånt, er det jo nettopp smalltalk. Nå er jo ikke smalltalk noe jeg er "ute etter," egentlig er det jo litt kjedelig/småkleint å være nødt til å småsnakke med et menneske man aldri har møtt før. Samtidig er det jo en del mennesker jeg har blitt god venn med som jeg første gang traff i en small-talk situasjon, og jeg synes det er rart om de skulle avskrive meg fullstendig bare fordi jeg spurte hvor de opprinnelig kom fra. Jeg har bodd flere steder i landet og har aldri følt det ubehagelig hvis noen har stilt meg det spørsmålet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Forskjellen er:
![]() |
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg spør hvor folk kommer fra. Det er en del av greia med å bli kjent. Noen ganger er svaret Bergen og andre ganger er svaret "foreldrene mine kommer fra Pakistan". Og jeg synes det er interessant å vite begge deler.
![]() |
![]() |
#15 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Som sagt; jeg synes ikke spørsmålet er ugreit, og det kan godt hende noen har genuin interesse for folks fødested. Jeg sier bare at spørsmålet ikke nødvendigvis oppleves som god oppmerksomhet for den som spørres. Jeg synes det er befriende med folk som ikke spør.
![]() |
![]() |
#16 |
Halloen!
Man kan jo snu på det: Hvorfor i all verden er det så om å gjøre å ikke fortelle noen hvor man er født? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Det er ikke om å gjøre. Men i en god, naturlig samtale, så kommer det gjerne frem uansett. Hvorfor det skal være spørsmål nummer to på listen, det skjønner ikke jeg. Om man virkelig ønsker å bli kjent med vedkommende, så må det da finnes mer interessante ting å få vite. Og hvis man ikke ønsker å bli kjent, så er det da vel samme hvor de ble født?
![]() |
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Men hvis svaret er "Foreldrene mine er i fra Pakistan" så er jo ikke vedkommende derifra. Hudfarge sier lite om hvor en person er i fra i dag. Verken Abid Raja eller ungene hans er fra Pakistan, de er fra Oslo.
![]() |
#19 |
Personlig pessimist
|
Nettopp. Og jeg kan forstå at det kan føles sårt at "Oslo" ikke er et godt nok svar, da.
![]() |
![]() |
#20 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Jeg har hørt lignende ting som det Niobe forteller fra andre som ikke ser etnisk norske ut og kan levende tenke meg at det er irriterende i lengden. Jeg er ikke fra Jæren, selv om oldefaren min var født der.
![]() |
|
|