|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Søt og rar
|
![]() Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Jeg har tenkt over dette (også før solhattråden) en stund, for jeg synes det er ganske fortvilende når eldstejenta får sin 8. håndveske eller 4. smykkeskrin (og hun bruker ingen av delene), eller en mengde andre fine søte ting som noen bare måtte kjøpe fordi det var så fint eller søtt. Jeg får dårlig samvittighet av å gjemme det bort, gi det bort eller noe sånt, særlig om det kommer fra besteforeldre som barna mine er så heldige å ha to par av.
![]() |
#2 |
I mål
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Jeg er helt enig, og det var jo også jeg som startet den sagnomsuste solhatt-tråden |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
kamerat
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Vi har fått besteforeldrene til å spleise på et par reiseprosjekter i bursdagsgave i år, og tidligere har storesøster fått tegnetimer i gave. Sånt synes jeg er fint. Opplevelsesgaver finnes jo i alle størrelsesordener. Teater med besteforeldrene synes ungene er fantastisk, og i Secundas bursdagsselskap i går var den aller mest populære gaven et kinogavekort.
![]() |
#4 |
Borte
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Vi sa ganske enkelt fra da Vesla var baby at vi ikke ønsket at de kjøpte noe særlig til henne utenom jul og bursdag. Det har tatt av for den strømmen av leker og ræl som jeg ser andre sliter med. Selvsagt hender det at noen kommer med noe likevel, men da er det oftest klær eller ting de bruker og trenger. Samtidig er det rom for at de gir ungene noe de selv gjerne vil at ungene skal få.
![]() |
#5 |
This is normal!
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Vi har gitt beskjed til besteforeldre at ungene har det de trenger av det meste av klær og ting, og at de derfor ikke trenger sånne smågaver. De har hørt ganske godt etter, så det blir lite "dillegaver". Vi har også brukt miljøargumentet - barn kan lære at de ikke trenger overflod av alt, og plastikkræl som går i stykker etter 5 minutter vil vi helst ikke ha. Arveklær og -leker tar vi gjerne imot, og det får vi mye av.
![]() |
![]() |
#6 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Mine foreldre er minste like oppgitte over alle tingene som ungene har som vi er, så de vil helst kjøpe klær eller sportsutstyr til ungene. De trenger jo alltid nye ski, sykler eller lignende. Men det betyr jo ikke at ikke huset flyter over av ting. Barnebursdager er en sikkert kilde til masse rot og ting som er fine først blir ofte til søppel til slutt. Det "verste" likevel er nesten all legoen og playmoen som eldste alltid har ønsket seg, støttet av sine foreldre som synes at det er kjekt med varige leker. For når ting aldri blir ødelagt går det jo heller aldri an å kaste, og nå har vi uendelig mye lego. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Vi arver masse leker og klær fra venner og familie. Det er fantastisk! Da sorterer mannen og jeg ut masse gamle leker og gir til loppis. På den måten vokser ikke berget sååå mye.... men må innrømme at det kommer nok mer inn enn ut.....
![]() |
#8 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Vi har vel sagt fra til våre foreldre, noe som har medført at de prioriterer å gjøre ting med ungene, f.eks badeland og teater, overnattinger og matlaging. Så dette problemet har vi faktisk ikke. Kan dere ikke snakke med de da?
![]() |
#9 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Jeg tror at de aller fleste barn som har mer enn de trenger har fått de fleste greiene fra foreldrene sine. Den beste måten å hindre at de får for mange ting er kanskje å droppe en del av innkjøpene man gjør selv, heller enn å hindre folk i å gi gaver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?
Jeg har ubevisst vært en sånn forelder. Jeg har tenkt at de kan få noen få små ting innimellom, og tenkt at da blir det ikke så mye tilsammen. Men jeg har sett at det blir mye uansett. Fordi både jeg og andre gir. Jeg har derfor begynt å heller kjøpe større og færre ting. Men de har uansett mye de ikke bruker. Det er ikke alltid så lett å vite hva som faller i smak når de er små.
![]() |
#11 |
kamerat
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Det tror jeg ikke nødvendigvis stemmer, Darth. Min erfaring er at rukkel som ikke blir brukt, ofte kommer fra folk som ikke kjenner barna så veldig godt. Barnebursdagsgaver og gaver fra slektninger som ikke har jevn kontakt med ungene. Folk som kjøper ting av plikt med en generalisert sjuåring i tankene.
![]() |
#12 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Våre får i grunnen ikke så skrekkelig mye, utenom jul og bursdag. Mine foreldre spør alltid om hva vi trenger. Svigers kommer innimellom med noen votter eller en liten ting, fordi fetteren trengte og de vil gjøre likt. Det hender likevel at vi får ting vi ikke kan bruke, og jeg har bestemt meg for at jeg ikke gidder å ha dårlig samvittighet for det. Vi takker pent og bytter om vi kan, gir det bort eller kaster det. Jeg har ei egen hylle med små plagg vi fikk i barselgave, som alle har lappen på. Håpløst med plagg som ikke kan byttes, og som er for små når man får dem. Og så bruker jeg ikke klær med fast hette på babyer og småbarn, men det er det sikkert andre som gjør, så da får andre bruke dem. Fretex er fint. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Her er jenta så heldig at hun har sju besteforeldre og seks av dem respekterer at vi ikke ønsker leker i tide og utide. Den sjuende mener derimot at det er hennes rett som bestemor å skjemme bort barnebarnet. De ses jo sååå sjelden (annenhver måned og en uke i slengen). Jeg vet ikke annen råd enn at både mannen og jeg gjentar at vi ønsker klær, bøker og sånt, IKKE mer dill. Kanskje det går inn før eller siden?
![]() |
#14 |
Borte
|
Det er min erfaring også. Mesteparten av den ubrukelige plasten vi har er resultat av barnebursdager. Det ser jeg godt nå som jeg driver å pakker frem ting til Lillesøster som Vesla hadde da hun var liten.
![]() |
#15 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Jeg er jo sånn jeg også, jeg mente ikke å være moraliserende. Ungene mine mangler ingenting, og minsten har for lengst skjønt at det er lurt å bli med på butikken, for da vanker det et blad f.eks. (Det tok han veldig kort tid å finne ut at mamma heller kjøper blader enn godteri, og det utnytter han maks. Og de bladene har jo utrolig mye ræl i seg, og ikke er det så mye å lese i dem heller.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Jeg kom meg visst aldri til å svare på spørsmålet.
![]() |
![]() |
#17 |
kamerat
|
![]() |
#18 |
Leser
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Personlig opplever jeg at dette endrer seg etterhvert som barna blir eldre og mer "spesialiserte". Feks har yngste vært så heldig å få ridesko hos besteforeldrene, og de er såpass dyre at det automatisk blir mindre.
![]() |
#19 |
Borte
|
Kutte ut barnebursdagene, ja.
![]() |
#20 |
kamerat
|
![]() Sv: Spinoff: Hvordan kan man hindre at barna får for mange ting?Unnskyld, nå er jeg ferdig med å le.
![]() |
|
|