|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
maler
|
![]() Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Jeg lager ny tråd for ikke å spore av den streiketråden enda mer. "Utdanning skal lønne seg" hører man ofte, og kanskje spesielt når offentlig ansatte streiker. Det gjelder lærere, men også andre yrkesgrupper med høye studielån. For det er vel slik at utdanning ikke nødvendigvis lønner seg hvis man tenker på lengden. Riktig utdanning derimot lønner seg. Å satse på et fag man vet gir god avkastning uavhengig av antall år på skolebenken.
![]() |
#2 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Nei, utdanning kan ikke alltid lønne seg. Det blir jo litt rart å studere kunsthistorie i seks år og kreve en million i lønn for å jobbe som museumsguide. F.eks. Men: Når vi nærmest har en krise i landet i forhold til lærer- og sykepleiermangel (og en del andre yrker velferdsstaten trenger) sier det seg selv at utdanningen til disse yrkene bør lønne seg mer enn den gjør i dag iallfall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Lik lønn for likt arbeid av lik verdi. I en perfekt verden.
![]() |
#6 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Ja i utgangspunktet mener vel de fleste at utdanning skal lønne seg.
![]() |
#7 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Utdanning i det offentlige trenger ikke å lønne seg, men det er fint om det ikke blir et kjempestort tapsprosjekt. Livslønna bør bli omtrent det samme som for dem uten noen utdanning slik at man ikke må være forberedt på å tjene mindre i løpet av livet enn en som ikke utdanner seg overhodet.
![]() |
#8 |
godtemonster
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?
Hvilke tenker du på da?
![]() |
#9 |
godtemonster
Når man har lang utdanning, har man kortere tid å tjene pensjonspoeng på. Nesten ingen av de jeg kjenner, meg selv inkludert, som har min utdanning klarer å få full opptjening. Dette bør vel også med i regnestykket.
![]() |
#10 |
Halloen!
Tenker du på den jobbtelefonen og firmabilen min nå? Eller det julebordet og den sterkt sponsede kantina? Hjemmekontoret mitt, kanskje? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
heimføing
|
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Frynsegoder i det offentlige er bl.a. pensjonsordning. Det har jeg aldri hatt i det private, ikke før de aller siste årene når det er blitt lovpålagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Er frisk!
|
Det er også en del av regnestykket ja.
![]() |
#13 |
Kleintje I + II
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Nei jeg tenker på pensjonsordninger som er mye bedre , da det i privat sektor er forbudt med lov med pensjon over en viss sum, tilsvarende lovbegrensning finnes ikke i det offentlige.
![]() |
#14 |
Halloen!
Tja, jeg kunne jo tenke meg firmabil når jeg jeg må kjøre elever til legevakten, eller elever med knekt fot på kino. Og gjett om jeg kunne tenke meg jobbmobil, spesielt i dag. :svart på 20 meldinger bare i dag på min private mobil- "rine- kommer du på skolen i morgen, eller streiker du?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Protonterapeut
|
Det er ikke alle i det offentlige som er tilknyttet statens pensjonskasse.
![]() |
#16 |
Kleintje I + II
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Og ikke minst, billige lån....hvis jeg hadde betalt renten i statens pensjonkasse på mitt boliglån kunne jeg gått ned mye i lønn uten å få dårligere lønn.
![]() |
#18 |
heimføing
|
Men hvorfor bruker du din private bil eller private telefon til dette da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?Som kommunalt ansatt har jeg ingen mulighet til å få lån i Statens Pensjonskasse, ei heller i Kommunenes pensjonskasse (min kommune har nemlig sin egen pensjonskasse). Når det gjelder pensjon, så regner jeg med at svært mye vil skje med pensjonsordningene innen jeg blir pensjonist om en 35 års tid. Ja, jeg har en temmelig trygg jobb nå som jeg har blitt fast ansatt etter 8 års vikariater. Det er jo betryggende. Men tenk på alle de uegnede kollegaene jeg kan risikere å jobbe med fordi oppsigelsesvernet står så sterkt.
![]() |
#20 |
Librocubicularist
|
Vi har ein telefon som står plassert på eit rom i kvar etage. Når ein må ringe legevakta, kan ein ikkje bruke tid på å gå til telefonen, stå i kø, vente på tur og så ringe. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|