|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor høyt hagegjerde har man lov til å ha?Er det 1,4 m, mon tro?
![]() |
#3 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hvor høyt hagegjerde har man lov til å ha?
![]() |
#4 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor høyt hagegjerde har man lov til å ha?Eller 1,2 m? Se på denne: http://www.byggesak.com/kbok/webdocs/0220/72-0567.doc
![]() |
#7 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hvor høyt hagegjerde har man lov til å ha?Det er lov med opp til 1,5 m så lenge det ikke hindrer sikt i frisonen mot veien.
![]() |
#8 |
Søt og rar
|
Okei, lovgreier er ikke helt min greie.
![]() |
#9 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Hvor høyt hagegjerde har man lov til å ha?Fri sikt mot veien er jo hele poenget. Hindre fri sikt fra veien og inn i min hage. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hvor høyt hagegjerde har man lov til å ha?Det er ment hvis du har gjerde mot et gatehjørne f.eks. og bilder skal svinge ut der. Om du bare har gjerde langs en rett vei hindrer det ikke sikt. Er det veldig mye kurve kan det bli et issue.
![]() |
#12 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Hvor høyt hagegjerde har man lov til å ha?Teller innkjørsel som vei, tro? Jeg vil bytte gjerdet vårt, helst i et høyere og litt tettere enn det vi har. Det er bare bakhagen som er inngjerdet, men nabohuset rett bak oss har innkjørsel fra veien på forsiden av vårt hus og langs hele kortenden av vår tomt. De må jo ha litt sikt bortover der. Jaja, vi må vel uansett høre med dem, men det hadde vært kjekt å slippe mest mulig papirarbeid.
![]() |
![]() |
#13 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Hvor høyt hagegjerde har man lov til å ha?Skal du sette opp gjerde mot avkjørsel må du nok søke kommunen. Det finne kommunale veinormer som regulerer siktsoner. Kravet om lengden på fri sik er høyere, jo høyere fartsgrensen på veien er. Og man kan ikke ha 1:20 gjerde i siktsoner.
![]() |
#15 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Hvor høyt hagegjerde har man lov til å ha?Ikke om du setter opp gjerde på 1:20 i siktsoner, nei. Alt etter type vei (kommunal-, fylkes-, riksvei og fartsgrense skal det være en sintsone det man går x meter inn og ser fritt x meter i begge retninger. Dette gjelder også om man feks har en hjørnetomt man ønsker å gjerde inn - da skal man ha sikt på x gange x meter rundt svingen.
![]() |
#17 |
Shake it out!
|
Jeg ville likevel tatt en telefon til kommunen og bedt om vurdering. Det er himla kjipt om man ende opp med å måtte rive gjerdet fordi man bygget det feil.
![]() |
#18 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Hvor høyt hagegjerde har man lov til å ha?Jeg tviler på at de kommer innom her for å si det sånn. Og i såfall har de nok andre større ting på andre tomter og henge seg opp i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Dig for victory!
|
Dette var vel mest svar til meg, så jeg sier takk.
![]() |
![]() |
|
|