|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Oppsigelse av depositumskontoHvordan gjøres dette? Har bankene egne skjema som både leietaker og utleier signerer ved leieforholdets slutt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppsigelse av depositumskontoDet varierer veldig. Vi har avtale med banken om at vi som utleier varsler når kontoen skal frigis. Kontoeier kan da gjøre som de vil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Oppsigelse av depositumskontoJeg hadde Fokus bank når jeg leide ut ei leilighet og da kunne jeg gå inn via nettbanken min og frigi pengene. Deretter kunne leietaker gjøre som h*n ville med de pengene, men jeg tror vedkommende måtte møte opp i banken.
![]() |
#4 |
En anelse distre
![]() Sv: Oppsigelse av depositumskontoTakk for svar. Får ringe de på mandag da å høre hvordan det skal gjøres. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Oppsigelse av depositumskontoBare pass på at leietager får renter også.
![]() |
#7 |
Einsam
|
![]() Sv: Oppsigelse av depositumskontoMange godtar fullmakt fra utleier, samt kopi av hans legitimasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
nerdedame
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppsigelse av depositumskontoI følge Husleielovens §3-5: "Hver av partene kan kreve utbetaling av det deponerte beløpet i samsvar med den annen parts skriftlige samtykke, rettskraftig dom eller annen avgjørelse som har virkning som rettskraftig dom. Krever leieren utbetaling av depositum ut over opptjente renter, skal finansinstitusjonen varsle utleieren skriftlig om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til leieren hvis utleieren ikke innen fem uker etter at varselet ble sendt, fremmer krav etter bestemmelsene i fjerde ledd eller dokumenterer å ha reist søksmål. Mottar ikke finansinstitusjonen slikt krav eller dokumentasjon innen fristen, og leieren ikke har trukket kravet tilbake, skal finansinstitusjonen med frigjørende virkning utbetale beløpet til leieren." |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
En anelse distre
![]() Sv: Oppsigelse av depositumskonto5-6 uker?? Nei, det har jeg da vitterlig ikke tid til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Oppsigelse av depositumskontoVi møtte opp med leietaker, de fikk renter og begge signerte. Avtalte ikke tid på forhånd.
![]() |
#11 |
Einsam
|
![]() Sv: Oppsigelse av depositumskonto
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
nerdedame
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppsigelse av depositumskonto
Møter du opp med utleigar så går det nok på minuttet. Sjekk kva krav banken stiller til fullmakt og slikt også, evt kan du jo snakke med utleigar slik at vedkomande melder frå om at det er ok straks banken tek kontakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Oppsigelse av depositumskontoVi har depositumkonto i DnB, her må leietaker og mannen eller jeg, som utleier, stille i banken og signere oppsigelsen av kontoen. Depositumkontoen er selvfølgelig rentebærende. Det holdt ikke med fullmakt fra utleier.
![]() |
#14 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Oppsigelse av depositumskontoMan må stille både utleier og leier for å avslutte en depositumskonto, og pengen får man med en gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|