Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikke picotkant - hjelp!

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-12, 21:47   #1
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Strikke picotkant - hjelp!

For jeg gjør åpenbart noe feil

"legg opp 3, fell av 5, repeter" står det så fint i oppskriften.

Jeg gjør det prikk likt som både oppskrift og forklaring på youtube, og med tykkere garn og tilsvarende felling får jeg så fin picotkant atte. Men her blir det jo bare surr. Jeg tryller med det når jeg blokker så det blir bra til slutt, men det slår meg rett og slett at jeg gjør noe galt??? Hvorfor (i #$%$%&) får jeg ikke den "knopp-effekten" men mer sånn "skjellaktig" kant?

Bilde fra oppskriften

Mitt sjal

Sist redigert av m^2 : 21-02-18 kl 18:12.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 11:28   #2
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikke picotkant - hjelp!

ingen?

Gammel 29-06-12, 11:29   #3
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Prøv å legg ut spørsmålet på strikkeverden.

Gammel 29-06-12, 11:30   #4
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har ikke engang prøvd meg på noe sånt. Jeg er imponert og synes det du har strikket ser kjempefint ut altså.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 11:32   #5
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 312
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Hm, dette ligner på en picot-kant jeg har strikket. Jeg la opp maskene med en tråd i hånda, snudde, løftet av den siste masken jeg hadde lagt opp og felte så av slik det sto ved å strikke den andre masken som var lagt opp, dra den siste masken over, strikke den første masken, dra over forrige osv. Da ble picot´en sånn som på bildet ditt.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 11:50   #6
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Hm, ja der sier du noe, Heilo
Min måte å legge opp"masker på før jeg feller dem igjen gjør at jeg får maskene på venstre pinne, og strikker dem/feller dem derfra. Det du beskriver er jo på en måte omvendt/vrengt på et vis ift det jeg gjør. Hm. Må prøve!

Gammel 29-06-12, 12:04   #7
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sånn som jeg gjorde det snudde jeg på en måte strikketøyet to ganger for hver picot. Først snudde jeg meg bort fra sjalet og la opp nye masker, og så snudde jeg tilbake mot sjalkanten og felte.

Gammel 29-06-12, 12:06   #8
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Jeg lurer på om du på en måte "vrir" de maskene som legges opp og feller av en gang rundt seg selv så de blir en tupp, mens i midt tilfelle blir maskene bare liggende flatt utover strikketøyet på en måte

Skal prøve når jeg har strikketøyet i hendene!

Gammel 29-06-12, 12:08   #9
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Standard

Det er vanvittig vanskelig å beskrive med ord hva man gjør med strikketøy, eller se for seg hvordan skriftlige beskrivelser blir i praksis uten strikketøy.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:52.