|
Autofil Bilsnakk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Aircondition i bil som lukter høggJa, det lukter rett og slett død grevling når jeg setter på AC'n i bilen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Svada
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Aircondition i bil som lukter høggDra innom verkstedet og få det renset.
![]() |
#3 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Aircondition i bil som lukter høggBytte filter? Det hjalp hos meg da det luktet død og fordervelse.
![]() |
#5 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Aircondition i bil som lukter høggDra innom Biltema, kjøp en boks med AC-rens og et pollenfilter og gjør det selv. Enkelt.
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work. Sist redigert av Mauser : 05-07-12 kl 12:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ferdig!
![]() Sv: Aircondition i bil som lukter høgg
Enkelt |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Frafallen
![]() Sv: Aircondition i bil som lukter høggFinn kupefilteret (sitter typisk i motorrommet oppe ved vindusviskermotoren, evt sjekk instruksjonsboken) og ta det ut. Sett AC på full guffe. Tøm sprayboksen inn i filterhuset, slik at renseskummet som kommer ut blir dratt med inn i klimaanlegget. Stopp motoren, la det virke noen timer, ferdig. Husk å sette inn det nye kupefilteret.
![]() |
#8 |
Ferdig!
![]() Sv: Aircondition i bil som lukter høggTror verksted er best kanskje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Aircondition i bil som lukter høggSvendsens eksosservice reklamerer med AC-rens nå at de gjør det også. Billigere enn bilverksteder i alle fall. Det greieste er å få fyllt ny væske på ac-anlegget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Frafallen
![]() Sv: Aircondition i bil som lukter høggRoomster er enkel. Filteret sitter under hanskerommet på passasjersiden, inn mot midten. Ta ned filt-eller isopormatten som er klemt opp under hanskerommet, klem sammen de to låsehåndtakene som kommer til syne, trekk ut kupefilteret. Klimaanlegg på full guffe, spray renseskum inn i åpningen der filteret satt (nøyaktig bruksanvisning står på boksen), sett inn nytt filter. 10 min arbeid, maks. Ikke noe verktøy som trengs, bortsett fra kanskje en lommelykt. Koster 750-1200 kroner på verksted.
![]() |
#11 |
Frafallen
Væsken er inni systemet, og har ingenting med lukten å gjøre. Den kommer av bakterievekst utenpå kjøleanlegget, inni luftkanalene.
![]() |
#12 |
Står på egne ben
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Frafallen
Ingen bilklimaanlegg er heeelt tette. Etterhvert som væsken (gassen) lekker ut, i løpet av 3-10 år, vil kjøleeffekten bli gradvis dårligere og så helt borte. Da må det etterfylles væske. For at det skal bli helt nøyaktig blir den gamle væsken tappet ut og resirkulert, og nøyaktig mengde tilpasset den enkelte bilmodell fylt på. Det er typisk 650-1300 gram totalt, så det er ikke så mye å gå på før effekten blir dårlig eller borte. En refill koster fort 1500 kroner eller mer.
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work. Sist redigert av Mauser : 05-07-12 kl 13:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Står på egne ben
![]() Sv: Aircondition i bil som lukter høggDet stemmer det. Det er når mitt anlegg ikke har funket ordentlig med kjøling jeg har hatt den inne på verkstedet og byttet væske, men da har jo lukta og filter blitt ordnet samtidig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Aktiv
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() |
![]() Sv: Aircondition i bil som lukter høggDette problemet fikk vi også for noen uker siden på vår Volvo V70. Lukta kom etter at vi hadde bilen til manuell vask og polering hos et lokalt firma. Kan det tenkes at de kan ha spruta vann inn i AC-anlegget/filteret i forbindelse med vasken? og at det er forklaringen på lukta? Vi har ikke fiksa det enda. Mon tro om vi kan gå for Biltema-løsningen på Volvoen også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Frafallen
![]() Sv: Aircondition i bil som lukter høggNyere enn 2000 mod? Sitter på samme sted, under hanskerommet. Plata med fotlyset må ut (2 skruer, Torx 25), deksel som kommer til syne må ut (4 skruer, Torx 20 eller 25), trekk filter rett ut. Det finnes ulike filtre til denne, best er med kullfilter. Biltema, Mekonomen, BilXtra har til halve prisen av Volvo. Ta med bilnummer inn i butikken, så får du riktig. Alle sammen har Torx-skrutrekkere og -bits også, hvis du ikke har i verktøykassa.
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work. Sist redigert av Mauser : 05-07-12 kl 14:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Aktiv
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() |
![]() Sv: Aircondition i bil som lukter høggJa, vi har 2009-modell. Regner med vi har de nødvendige bits. Tusen takk for svar! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Aircondition i bil som lukter høggHolder ofte å skifte filter uten å rense ellers etter min erfaring. Har serviceintervall på 2 år på bilen, men filteret må gjerne tas hvert år.
![]() |
#19 |
Ferdig!
![]() Sv: Aircondition i bil som lukter høggI går kjøpte jeg rense spray og skal forsøke få gjort det i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Aktiv
Medlem siden: Jun 2007
![]() |
![]() Sv: Aircondition i bil som lukter høggI min bil, en skoda octavia 06 mod er det en merkelig lukt når jeg starter opp bilen hvis den har stått i solsteiken. Og når jeg da tar på ac så er det ekkelt.. Litt sånn våt ekkel lukt..
![]() |
|
|