Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fettprosent i melk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-12, 15:20   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fettprosent i melk?

Her inne er det så mange som kan så mangt

Så da lurer jeg på følgende.
Fett% i melka vår er synkende og det er et dårlig tegn. Det koster penger, vi blir trukket for hver 0,10 vi er under 4% og nå er vi nede på 3,57%.
Proteinet er skyhøyt på 3,73. Dessuten så blir vomma i ubalanse og dette påvirker kuas helse negativt og fruktbarheten blir nedsatt.

Det er ferskt beitegress som er hovedårsaken til den lave fettposenten, så vi har gitt pelletert betför sammen med kraftföret for å øke fiberanndelen i rasjonen. Det funker på proteinet med tydligvis ikke nok på fettet.

Har DU noen gode tips til hvordan vi kan få opp fiberandelen i förrasjonen til kua vår?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 16:19   #2
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fett % i melk?

Ikke ment som kritikk, men finnes det ikke jordbruksorganisasjoner dere kan kontakte som kan dette, eller folk med kompetanse på dette i kommunen?

Gammel 06-07-12, 16:31   #3
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fettprosent i melk?

Det gjør de nok også, Ine. Men Floksa hadde overraskende god respons på en "hjelp-melka-vår-er-ikke-bra"-tråd her på FP, så jeg forstår hvorfor hun legger inn innlegg.

Gammel 06-07-12, 16:55   #4
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde dette var en ammetråd først.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 16:56   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fett % i melk?

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Ikke ment som kritikk, men finnes det ikke jordbruksorganisasjoner dere kan kontakte som kan dette, eller folk med kompetanse på dette i kommunen?

Tror du jeg ikke er helt på nett eller?

Et samlet rådgiverkorps jobber med saken. Det er en national problemstilling som bla var en medvirkende årsak til smørmangelen.
Når det er sakt er det mange her inne med mye "rar" kunnskap og nye øyne til å se på et problem er aldri feil.

Gammel 06-07-12, 20:07   #6
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Jeg trodde du lurte på hvorfor melken (melken i butikken ja, the only kind I know of) nå har lavere fettprosent enn før, og ilte inn for å si at det er pga smørsituasjonen. Jaja, nå vet dere det også ihvertfall.

Kan du ikke gi kua en real fettkur da? Litt seterrømme på kveldsgrøten? :rema1000:

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 20:16   #7
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan det ha sammenheng med hvilke beiter de går på?
Om det er mye mark også drives slott på og dermed aktivt blir gjødslet hyppig. Noe som igjen gir hurtig vekst, men kanskje ikke så kraftig og frodig?
Kanskje kulturbeitene inneholder større variasjon og mangfold?
Trenger de kanskje mer av urter, småblomster, busker og kratt i kostholdet?

Evt tenker jeg litt kraftfor, har sammensettingen på foret forandret seg de siste årene? Ikke nødvendigvis fra deres del, men fra produsentenes side?

Og gjelder den generelle nedgangen av fettprosent alle raser? Er det noen raser som kanskje burde ha blitt blandet inn igjen i hvilke nå fe som er dominant i norsk melkeproduksjon?

Gammel 06-07-12, 20:20   #8
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg blei veldig nysgjerrig på kva denne tråden handla om, men innser at eg ikkje har peiling. Reknar ikkje med at olivenolje eller anna dressing på høyet har ønska effekt? :byjente:

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-12, 21:33   #9
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Har ikke kalde og våte somre fått skylda for dårlig beite og lite fett? Svigerfar er nøye med sammensetningen av vekster til biene, er det ikke tilsvarende råd for kyr?

Gammel 06-07-12, 21:56   #10
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Rapsolje i foret? Eventuelt olivenolje eller maisolje?

(Jeg aner ikke altså men det funker veldig bra på folk og bikkjer i alle fall)

Gammel 06-07-12, 22:07   #11
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Kan dere gi kli?
Hestene på "min" stall fikk det, mener det er fetende. Men tror det er ganske sterkt for magen, det inneholder endel, tja, dette er mange år siden altså, kan det være fosfor? Men vi kokte opp linfrø i vann som stod hele dagen å kokte og ga dette ved siden av. Det ble helt oljete da, mente vi ga det for å nøytralisere klien litt? Nå gjaldt dette hest altså, men du kan jo evt sjekke det ut?

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-12, 13:55   #12
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Rapsolje i foret? Eventuelt olivenolje eller maisolje?

(Jeg aner ikke altså men det funker veldig bra på folk og bikkjer i alle fall)

Jeg trodde jeg skulle fikse det med ojle i foret, men kuer er dumme og kan ikke fordøye olje visstnok

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Kan dere gi kli?
Hestene på "min" stall fikk det, mener det er fetende. Men tror det er ganske sterkt for magen, det inneholder endel, tja, dette er mange år siden altså, kan det være fosfor? Men vi kokte opp linfrø i vann som stod hele dagen å kokte og ga dette ved siden av. Det ble helt oljete da, mente vi ga det for å nøytralisere klien litt? Nå gjaldt dette hest altså, men du kan jo evt sjekke det ut?

Kli er en god ide. Jeg skulle bare hatt det i noget større kvanta enn 500g esker. Minimum 25 kg i slengen liksom
Vet du om det finnes i sekk?

Gammel 07-07-12, 15:29   #13
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg kan ikke noe om dette, men synes det er spennende og lærerikt å lese denne type tråder.

:kommende sauebonde:

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-12, 16:06   #14
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Hurra, en nerdete tråd om et emne jeg ikke kan noe om. Derfor digger jeg FP.

Hvorfor kan ikke kuer fordøye olje? Hvordan lager de melka til å bli feit ellers da, av gress? Kanskje de kan spise avocado?

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-12, 16:20   #15
LittLemen

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Kli er en god ide. Jeg skulle bare hatt det i noget større kvanta enn 500g esker. Minimum 25 kg i slengen liksom
Vet du om det finnes i sekk?

Jeg er ganske sikker på at vi kjøpte kli i sekker fra Felleskjøpet da jeg hadde hest i forrige århundre. Det må da være å få i sekker fortsatt?

Gammel 07-07-12, 16:29   #16
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Flere tildelinger i løpet av døgnet? Litt styrete kanskje.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-12, 17:37   #17
Trixie

Trixie sin avatar

Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Floksa: ja, vi fikk store klisekker fra felleskjøpet husker jeg.
Bygg skal vel også være energirikt.

Men altså, kli er sterk kost da, men linfrø sammen nøytraliserer jo det litt kanskje. Kan kuene få det? Jeg kan fint lite om kuer, bare at de skremmer hestane. Men verdt å undersøke iallefall.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-12, 18:17   #18
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Jeg mener å huske at melkebonden jeg kjenner pleide å gi kyrne sjokolade blandet med foret. Sjokoladen fikk han gratis fra den lokale sjokoladefabrikken, den som var gått ut på dato. Fikk meg noen kilo jeg også. Alt går i grisen, eller noe sånt. Fikk i hvertfall opp mitt fettnivå.

Gammel 07-07-12, 18:45   #19
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skjevo, her.

Jeg mener å huske at melkebonden jeg kjenner pleide å gi kyrne sjokolade blandet med foret. Sjokoladen fikk han gratis fra den lokale sjokoladefabrikken, den som var gått ut på dato. Fikk meg noen kilo jeg også. Alt går i grisen, eller noe sånt. Fikk i hvertfall opp mitt fettnivå.

Er det derfra sjokomelka kommer??

Gammel 07-07-12, 20:54   #20
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Da lærte jeg noe nytt i dag og, så spesielt at de ikke kan fordøye olje.
Kligrøpp er jo heftige saker for en hest, kanskje det funker bra på kyr og, skjønt jeg hadde kanskje prøvd med bygg/havre først hvis de kan ha det, for så å eventuelt trappe opp med kligrøpp. (Skrives det slik tro?)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:11.