Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Fingjøring av barnerom - ønsker innspill!

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-12, 22:35   #1
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Fingjøring av barnerom - ønsker innspill!

Vi flytter om en uke og etter overtakelse skal jeg shine opp disse to rommene i en fei, tenkte jeg.

Dropset (gutt, 4 år) skal ha dette rommet:

Han har ønsket seg rødt rom. Det får han ikke, men jeg tenkte han skulle få ha venstreveggen rød, og har funnet en festlig farge som heter Salsa (sens Jotun). De andre veggene tenkte jeg å male hvite med Chi, samt shine opp listene med høyere glansgrad (Chi).
Jeg tenkte ellers å male laminatgulvet, for det er ganske matt og kjipt IRL. I så fall vurderer jeg en gråfarge med bare svartpigmenter i.

Han har dette teppet som skal på gulvet

Virvelvinden (jente 7) skal ha dette rommet:

Her har jeg samme plan for de fleste vegger+lister+skråtak (Chi). Hun har ønsket seg Kamelon (mellomsterk lillafarge) på veggen til høyre, som vil bli dekket nokså godt av ei hvit kvadratisk hylle.
Jeg har lyst til å male senga hennes som da vil stå under skråtaket på motsatt side - hvilken farge, tro?
På gulvet er det grått vegg-til-vegg-teppe som jeg tenkte å la være en stund.

Tror dere det blir fint? Innspill? Forslag? Tror dere jeg får det til på ... en ettermiddag og en formiddag? Med.. ehm, baby på slep?

Gammel 28-06-12, 22:43   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fingjøring av barnerom - ønsker innspill!

Det blir fint! Mer skeptisk til estimert tidsbruk med baby på slep.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 22:45   #3
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det høres veldig fint ut!

Du kan jo male jentesenga i en lys gråfarge og ta igjen lillafargen i sengetøy? Kanskje male et par billedrammer i samme lillafarge? Evt bruke Chi på senga også. Rommet virker kanskje større hvis møblene går mest mulig i ett med veggen.

Gammel 28-06-12, 22:45   #4
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det blir fint! Mer skeptisk til estimert tidsbruk med baby på slep.

Ja, hva kan jeg egentlig forvente å rekke?

Jeg har følgende prioriteringsliste:

1. Rød vegg
2. Kamelonfarget vegg
3. Grått gulv (men har sikkert lenger tørketid så jeg vet ikke om det burde være pkt. 1)
4. Hvite vegger
5. Hvite lister
6. Hvitt tak hos virvelvinden

Gammel 28-06-12, 22:51   #5
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg har malt Småttens rom på mellom 8 og 9 kvadrat i vår, og brukte da 1 time pr strøk på fondveggen og tre timer pr strøk på de tre andre veggene. Panel med perlestaff på alt. Litt dill å male rundt dør, vindu og radiator, hadde nok gått litt raskere om det bare var slette vegger.

Gammel 28-06-12, 22:53   #6
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg fikk ellers ikke malt noe uten barnevakt, og hadde vel tilsammen barnevakt fire-fem formiddager bare for å ta det lille rommet.

Gammel 28-06-12, 23:04   #7
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Ja, hva kan jeg egentlig forvente å rekke?

Jeg har følgende prioriteringsliste:

1. Rød vegg
2. Kamelonfarget vegg
3. Grått gulv (men har sikkert lenger tørketid så jeg vet ikke om det burde være pkt. 1)
4. Hvite vegger
5. Hvite lister
6. Hvitt tak hos virvelvinden

Det smarteste er vell om gulvet er det siste du maler på rommet.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 23:07   #8
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mira, her.

Det smarteste er vell om gulvet er det siste du maler på rommet.

Det er det absolutt hvis jeg ikke hadde tidspresset på meg.
Neste dag kommer nemlig flyttelasset...

Jeg er fryktelig flink til ikke å søle når jeg maler, da. Om det er formildende..

Gammel 28-06-12, 23:27   #9
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Det er det absolutt hvis jeg ikke hadde tidspresset på meg.
Neste dag kommer nemlig flyttelasset...

Jeg er fryktelig flink til ikke å søle når jeg maler, da. Om det er formildende..

Men hvis du maler gulvet først...hvordan skal du da få malt veggene?

Ellers hørtes det veldig fint ut. *lyst å pusse opp barnerommet*

Gammel 29-06-12, 06:03   #10
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Hvordan er det å male laminat, fester malingen seg godt på et sånt materiale?

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 07:04   #11
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Men hvis du maler gulvet først...hvordan skal du da få malt veggene?

Ellers hørtes det veldig fint ut. *lyst å pusse opp barnerommet*

Da tar jeg selvfølgelig veggene på det andre rommet mens gulvet tørker!

Gammel 29-06-12, 07:06   #12
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Hvordan er det å male laminat, fester malingen seg godt på et sånt materiale?

Jeg har googlet meg fram til at det skal gå bra med riktig gulvmaling.

Gammel 29-06-12, 07:22   #13
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det høres kjempefint ut.

Men jeg er også skeptisk til tidsbruken. Selv uten baby på slep. Ting tar somregel lenger tid enn jeg beregner. Men ta med i beregningen at jeg er en sånn som med baby på slep egentlig har nok med å få satt på vaskemaskina, spis frokost og lunsj, vurdert å tømme oppvaskmaskina mens nevnte baby sover, og å gå tur for at den søvnen skal inntreffe da. Jeg har hørt at det finnes andre som får GJORT noe selv om de har baby.

Det med tidspresset og flyttelasset... finnes det mulighet for at ungene, og derved tingene deres, ikk flytter inn på rommene sine sånn helt med en gang? Så får malinga tørke, og i tilfelle du ikke ble helt ferdig?

Vi er mesterne av midlertidige løsninger da, så her har vi bodd i en mnd, ikke puset opp en millimeter enda, og halvparten av kassene står fortsatt stablet, noe møbler i garasjen faktisk, barnerommet er ikke ferdig innredet (jeg skal i hovedsak få UT et falleferdig klesskap som står der.) Og Knerten fikk ikke senga si første natta. (Men altså, vi, og femte (av seks) deler av flyttelasset ankom samtidig, sånn i tretiden på natta. Derved ble det satt opp EI seng, som hele familien slokna i. Men vi satte opp barnesenga dagen etter da altså)

Gammel 29-06-12, 07:51   #14
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blir fint, men jeg tror også du tar deg vann over hodet mht tidspunkt. Nå ser jo rommene ut til å være fine mht grunnarbeid, så du slipper å gjøre noe der, men siden du skal ha ulike farger på vegger og lister, så må du vel maskere, og maskering er jo halve jobben.

Hilsen maler er stk hus innvendig i disse dager.

Gammel 29-06-12, 08:20   #15
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

Jeg sover i huset første natta sammen med Knøttet
- han pleier (kryss kryss) å sovne rundt 19-19.30 og da har jeg en del timer tilgjengelig.

Får bare gjøre mitt beste, og evt. omdirigere noen hjelpere fra sjauing til maling. Bare at jeg er litt sånn.. nøye da, så det blir ikke hvem som helst.
Jeg regner aboslutt med å ikke bli ferdig på ett døgn altså.
Det er bare litt viktig for meg at i hvert fall Dropset får sove i egen seng på eget (rødt) rom første natta. De skal bort noen dager i uka etterpå, så da har jeg god mulighet til å få det helt ferdig.
Men jeg hater dobbeltarbeid, så å flytte inn møbler for å flytte dem ut og inn igjen i løpet av august eller høsten det gjør meg jo sur å tenke på.

Heldigvis har barna nesten ingen møbler.
Dropset har teppe, seng og ei lita hylle.
Virvelvinden har seng, den store hylla og nattbord.

Gammel 29-06-12, 08:38   #16
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår veldig godt det med møbler, og det er derfor jeg pusser opp som en gal før føyttelasset kommer om tre uker... Lykke til!

Gammel 29-06-12, 09:29   #17
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er det ikke noe med at gulvmaling trenger noen døgn på å herde? At man ikke skal gå for mye og ihvertall ikke sette inn møbler før det er gått x antall dager?

Jeg googlet "male gulv" og noe av det første i listen var denn bloggen:
http://anettewillemine.blogspot.no/2...ulv-hvite.html

Det ser ut til at hun har malt noen gulv før, og hun skriver at man ikke bør flytte tepper og møbler inn før det er gått en, eller aller helst to uker. Og alt det grunnarbeidet som bør gjøres, for at malingen ikke skal flasse. Vaske ned gulv med salmiakk eller dets like, med baby på slep?

Jeg har malt gulv før, og det var et lite h*****.

Ellers synes jeg det høres ut som det blir fine rom!

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 10:55   #18
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan ingenting om oppussing, men jeg kan litt om prioriteringer og hva man gjerne vil klare og hva man ikke kan klare uten å knekke nakken. Og jeg tror jeg vil anbefale veldig sterkt at du stryker maling av gulv fra to-do-lista i første omgang. Da blir mulighetene for å få til noen av de andre tingene større, og med fint teppe på gulvet kan det da ikke være så nøye at laminaten er litt slitt?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 10:59   #19
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

Jeg ender vel opp med å kutte ut gulvet, da.

Jeg gleder meg så utrolig til å male den veggen rød.
Og så får jeg vel ta hvitveggene på det blå rommet ferdig før jeg tar hvitveggene på det andre. Det aner meg at babyblått og kamelon ikke er så lekkert sammen.

Gammel 29-06-12, 10:59   #20
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

....

Sist redigert av Pesten : 13-11-12 kl 19:45.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:51.