Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva legger du i begrepet "folkelig"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-07-07, 21:55   #1
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva legger du i begrepet "folkelig"

Jeg og venninnene mine har diskutert nettopp dette. Hva legger man i begrepet folkelig, og er det et positivt eller negativt ladet ord?

Gammel 10-07-07, 22:00   #2
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i begrepet "folkelig"

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg og venninnene mine har diskutert nettopp dette. Hva legger man i begrepet folkelig, og er det et positivt eller negativt ladet ord?

Det avhenger av sammenhengen og tonen. Det kan være en hedersbetegnelse på noen, for eksempel noen som har hatt stor suksess, men har greid å beholde beina rimelig godt på jorda allikevel. Det kan også være nedsettende ment, om noe som er "harry" og nærmest pinlig.

Hvis jeg skulle bruke det selv, ville jeg ha valgt å bruke det i positiv betydning.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 22:02   #3
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

I dette landet er vel det å være folkelig kun positivt? Folk flest liker jo politikere og de konglige hvis de er "folkelige", dvs de kan relatere og snakke til vanlige folk på gata. Bestemor og hennes generasjon kritiserer jo Jens S og hans ny Ap krets for at de er "så lite" folkelige, "slike akademikere", ikke som gamle gode folkelige Berntsen og Co

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 22:14   #4
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller er det grilldress og dansband?

For meg er folkelig det samme som "jovial" - jeg mener selv at det er positivt.

Likevel - når man snakker om at FrP-velgere er folkelige, så identifiserer jeg meg jo just ikke med dem.

Er det akademieren i meg som definerer folkelig som litt negativt tenker jeg?

Gammel 10-07-07, 22:19   #5
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg bruker folkelig som et positivt ord, selv. (Det utelukker jo ikke at andre legger negative ting i det). Synes det er fint å være folkelig. Jeg tenker på kong Harald i slitt boblejakke da det var oversvømmelse på vestlandet etc

Gammel 10-07-07, 22:28   #6
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg får positive assosiasjoner når jeg ser/hører ordet folkelig.
Da tenker jeg på mennesker som gir beng i status og klasse, som er seg selv og som "tar i mot" andre uten å tenke på hva de jobber med og hvilken bil de kjører.

Gammel 10-07-07, 22:38   #7
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror at forholdet vi har til begrepet folkelig bl.a er avhengig av hvilken "klasse" vi selv tilhører.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 22:40   #8
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Jeg ser på dem som ordentlige.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 03:49   #9
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg bruker folkelig som et positivt ord, selv. (Det utelukker jo ikke at andre legger negative ting i det). Synes det er fint å være folkelig. Jeg tenker på kong Harald i slitt boblejakke da det var oversvømmelse på vestlandet etc

Jeg er ikke flau over å si at jeg signerer him! :folkelig:

Gammel 11-07-07, 08:32   #10
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Er det jo noen som virkelig ikke er folkelig (tatt i betraktning at det betyr "som folk flest") så er det jo kongen...Men jeg er jo enig i at slike situasjoner definerer kongen som folkelig altså.

Gammel 11-07-07, 08:41   #11
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tenker som regel at "folkelig" er et slags synonym til "triviell". At kongen er folkelig betyr liksom at han gjør dagligdagse ting som alle oss andre - og at han snakker om det/viser det.

"Folkelig" litteratur er, i hvert fall i følge kultureliten, helt klart mindreverdig i forhold til finkulturen. Andre igjen mener at det er i den folkelige litteraturen man finner selve Sannheten. Sånn sett er det kanskje vanskelig å avgjøre hvilken verdiladning ordet "folkelig" har.

Gammel 11-07-07, 08:48   #12
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Folk som jeg kaller "folkelig" er dem jeg ser på som omgjengelige og trivelige mennesker!

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 08:50   #13
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Folk som jeg kaller "folkelig" er dem jeg ser på som omgjengelige og trivelige mennesker!

Ja, det er det jeg gjør også - sånn egentlig....

Gammel 11-07-07, 08:57   #14
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Om man er folkelig anlagt, så klarer man å finne tonen med alle sjikt, helt uproblematisk. Å være folkelig innebærer at man utøver vennlighet og respekt, uansett hvem man snakker med.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-07, 14:45   #15
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tolker det også positivt; i samme bås som ujålete, ekte, realt.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-07, 12:42   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg oppfatter ordet som positivt ladet. Det betyr ikke at jeg nødvendigvis liker alt som dekkes av ordet, men at selve ordet er positivt (i motsetning til f.eks. "harry", som stort sett er negativt ladet, og kan brukes om en del av (men ikke alle) de samme tingene).

Hva jeg legger i begrepet varierer med sammenhengen - det kan være litt det motsatte av "snobbete" eller "jålete", eller litt det motsatte av "intellektuell", eller det kan være noe i retning av "enkel" eller til og med "simpel" (det motsatte av "avansert", kanskje). I kultursammenheng, f.eks. brukt om musikk eller artister, kan folkelig bety noe i retning av "allment tilgjengelig", "lett å like" (noe som vanligvis har en stor overlapp med "populær"). Et folkelig språk er et ukomplisert og direkte språk med enkle metaforer, i motsetning til et avansert språk. (Hva som er "best" av disse, kommer naturligvis an på hva det skal brukes til.)

Gammel 12-07-07, 12:44   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Om man er folkelig anlagt, så klarer man å finne tonen med alle sjikt, helt uproblematisk.

Det er jeg ganske uenig i. En "folkelig anlagt" person klarer sannsynligvis å finne tonen med andre folkelig anlagte personer, men trenger slett ikke å greie det med folk som ikke selv tilhører den gruppen.

Gammel 12-07-07, 14:45   #18
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

En person kommer i tankene med en gang, Kong Olav. Så for meg er det ensbetydende med positivt

Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-07, 18:01   #19
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg oppfatter ordet som positivt ladet. Det betyr ikke at jeg nødvendigvis liker alt som dekkes av ordet, men at selve ordet er positivt (i motsetning til f.eks. "harry", som stort sett er negativt ladet, og kan brukes om en del av (men ikke alle) de samme tingene).

Hva jeg legger i begrepet varierer med sammenhengen - det kan være litt det motsatte av "snobbete" eller "jålete", eller litt det motsatte av "intellektuell", eller det kan være noe i retning av "enkel" eller til og med "simpel" (det motsatte av "avansert", kanskje). I kultursammenheng, f.eks. brukt om musikk eller artister, kan folkelig bety noe i retning av "allment tilgjengelig", "lett å like" (noe som vanligvis har en stor overlapp med "populær"). Et folkelig språk er et ukomplisert og direkte språk med enkle metaforer, i motsetning til et avansert språk. (Hva som er "best" av disse, kommer naturligvis an på hva det skal brukes til.)

Gammel 12-07-07, 18:14   #20
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

For meg blir det ett ord som slår meg når noen sier folkelig: Uhøytidelig.

Men mye klokt skrevet over her.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:55.