|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har tro på forbedring
|
![]() Hva legger du i begrepet "folkelig"Jeg og venninnene mine har diskutert nettopp dette. Hva legger man i begrepet folkelig, og er det et positivt eller negativt ladet ord?
![]() |
#2 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hva legger du i begrepet "folkelig"
Det avhenger av sammenhengen og tonen. Det kan være en hedersbetegnelse på noen, for eksempel noen som har hatt stor suksess, men har greid å beholde beina rimelig godt på jorda allikevel. Det kan også være nedsettende ment, om noe som er "harry" og nærmest pinlig.
![]() |
#3 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva legger du i begrepet "folkelig"I dette landet er vel det å være folkelig kun positivt? Folk flest liker jo politikere og de konglige hvis de er "folkelige", dvs de kan relatere og snakke til vanlige folk på gata. Bestemor og hennes generasjon kritiserer jo Jens S og hans ny Ap krets for at de er "så lite" folkelige, "slike akademikere", ikke som gamle gode folkelige Berntsen og Co |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hva legger du i begrepet "folkelig"Eller er det grilldress og dansband?
![]() |
#5 |
Leser
|
Jeg bruker folkelig som et positivt ord, selv. (Det utelukker jo ikke at andre legger negative ting i det). Synes det er fint å være folkelig. Jeg tenker på kong Harald i slitt boblejakke da det var oversvømmelse på vestlandet etc
![]() |
#6 |
![]() Sv: Hva legger du i begrepet "folkelig"Jeg får positive assosiasjoner når jeg ser/hører ordet folkelig.
![]() |
#7 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hva legger du i begrepet "folkelig"Jeg tror at forholdet vi har til begrepet folkelig bl.a er avhengig av hvilken "klasse" vi selv tilhører. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
♥
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva legger du i begrepet "folkelig"Jeg ser på dem som ordentlige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
![]() |
#10 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hva legger du i begrepet "folkelig"Er det jo noen som virkelig ikke er folkelig (tatt i betraktning at det betyr "som folk flest") så er det jo kongen...Men jeg er jo enig i at slike situasjoner definerer kongen som folkelig altså.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva legger du i begrepet "folkelig"Jeg tenker som regel at "folkelig" er et slags synonym til "triviell". At kongen er folkelig betyr liksom at han gjør dagligdagse ting som alle oss andre - og at han snakker om det/viser det.
![]() |
#14 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Hva legger du i begrepet "folkelig"Om man er folkelig anlagt, så klarer man å finne tonen med alle sjikt, helt uproblematisk. Å være folkelig innebærer at man utøver vennlighet og respekt, uansett hvem man snakker med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Walking in the air
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva legger du i begrepet "folkelig"Jeg tolker det også positivt; i samme bås som ujålete, ekte, realt.
![]() |
#16 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hva legger du i begrepet "folkelig"Jeg oppfatter ordet som positivt ladet. Det betyr ikke at jeg nødvendigvis liker alt som dekkes av ordet, men at selve ordet er positivt (i motsetning til f.eks. "harry", som stort sett er negativt ladet, og kan brukes om en del av (men ikke alle) de samme tingene).
![]() |
#17 |
flisespikker
|
Det er jeg ganske uenig i. En "folkelig anlagt" person klarer sannsynligvis å finne tonen med andre folkelig anlagte personer, men trenger slett ikke å greie det med folk som ikke selv tilhører den gruppen.
![]() |
#18 |
Tre små T
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva legger du i begrepet "folkelig"En person kommer i tankene med en gang, Kong Olav. Så for meg er det ensbetydende med positivt |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
![]() |
#20 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Hva legger du i begrepet "folkelig"For meg blir det ett ord som slår meg når noen sier folkelig: Uhøytidelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|