Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hund i flykabinen til utlandet

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-08-12, 16:08   #1
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hund i flykabinen til utlandet

Jeg prøver å finne ut om det er mulig å ha med små hunder i flykabinen til utlandet, feks Italia eller Spania. Det ser ut som de fleste flyselskap er positive til å ha hunder ligge i egnet transportbur under setet i kabinen, men ser at feks Norwegian skriver at de tillater dette innen Norden.

Noen som har erfaringer med å ta hund med seg på ferie til utlandet?

Gammel 03-08-12, 16:14   #2
Pelen

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund i flykabinen til utlandet

Jeg har bare reist med liten hund til Sverige. Ene veien måtte han være blant bagasje , andre veie. Var det ikke fullt og da fikk han lov å være knuter i setet ved siden av meg. Me. Jeg hadde plastbur som ikke gikk inn under setene. Det er vel bare bag som går inn under. Man kan ja skje få plass med bur, men man får det neppe inn. Jeg skulle ringe til flyselskapene. Vi vurderer selv Å ta med hund til Frankrike neste sommer, vi må bare sette igang prosessen med rabiesvaksine nå i høst.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-12, 16:19   #3
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg blei og litt overraska no. Eg trudde ikkje det var lov med dyr i kabinen i det heile tatt.

Gammel 03-08-12, 16:19   #4
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Er det virkelig lov? Katter også?

Jeg har heldigvis aldri sett dyr i kabinen på fly. Dette må sjekkes ut nærmere før vi reiser langt i høst så vi slipper noen ubehagelige overraskelser.

Det er vel lov dersom det ikke er allergikere tilstede. Og så er det vel max ett dyr på hver flyging. Før i gamledager hadde vi ofte katten med når vi fløy hjem til jul og sånn (slutten av 90-tallet). Nå har jeg imidlertid ikke opplevd det på lenge. Det var ialle fall et himla styr å få billett når man skulle ha med et dyr i kabinen.

Gammel 03-08-12, 16:24   #5
Christa

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Det er vel lov dersom det ikke er allergikere tilstede. Og så er det vel max ett dyr på hver flyging. Før i gamledager hadde vi ofte katten med når vi fløy hjem til jul og sånn (slutten av 90-tallet). Nå har jeg imidlertid ikke opplevd det på lenge. Det var ialle fall et himla styr å få billett når man skulle ha med et dyr i kabinen.

Men hvordan kan for eksempel sas vite at det ikke er allergiker til stede? Håper virkelig det ikke skjer oss noen gang. Da får vi problem.

Beklager avsporing.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-12, 16:26   #6
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Christa, her.

Men hvordan kan for eksempel sas vite at det ikke er allergiker til stede? Håper virkelig det ikke skjer oss noen gang. Da får vi problem.

Beklager avsporing.

Jeg aner ikke. Jeg forholder meg bare til at vi hadde katten vår med på fly på slutten av 90-tallet. Det var helt vanlig da, men det er mulig de har strammet inn på de rutinene nå.

Gammel 03-08-12, 16:28   #7
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Standard

Norwegian skriver følgende:

Sitat:

Transport av dyr i kabinen (kun innenlandsreiser innad i Norden)
Mindre kjæledyr (hunder og katter) kan fraktes i kabinen (PETC) kun på innenlandsreiser innad i Norden. Maksimum to voksne dyr per flyavgang i separat bur. Opp til tre små valper eller kattunger kan også fraktes i samme bur/kennel i kabinen.

Dyret må fraktes i IATA-godkjent bur/kennel. Maksimum vekt for slikt bur er brutto åtte kilo med maksimum dimensjoner på 43 x 31 x 20 cm. Vi anbefaler en såkalt "sherpa bag" som er fleksibel i størrelse, utvendige mål på denne kan overstige burstørrelse såfremt den kan komprimeres innenfor maksimum dimensjon og dyret fortsatt har tilstrekkelig med plass i buret. Sherpa bag kan kjøpes i flere dyrebutikker.

Gammel 03-08-12, 16:29   #8
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Standard

Og SAS skriver:

Sitat:

Du kan ha med kjæledyr i kabinen hvis de befinner seg i en transportboks/bur under hele flygningen. Det er et begrenset antall dyr om bord pr. avgang som tillates, så du bør derfor bestille plass til dyret i god tid for å være sikker på at du får det med deg i kabinen.
Det er bare hunder og katter som aksepteres i kabin; andre dyr er velkomne i våre lasterom.

Kjæledyr i transportboks medbringes som håndbagasje, og annen håndbagasje er derfor ikke tillatt.
Buret/transportboksen dyret fraktes i må være lukket, og plassert under setet foran deg under taxing, take off og landing. Transportboksen skal være plassert på gulvet foran passasjeren under hele flygningen.

Gammel 03-08-12, 16:30   #9
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Standard

Jeg trodde dette var noe folk var oppmerksom på og at man dermed gav beskjed dersom man hadde sterkt allergi - sånn som nøtteallergikere gjør. Når vi fløy med katt ble vi forresten alltid plassert helt bakerst i kabinen.

Gammel 03-08-12, 16:31   #10
Christa

Christa sin avatar

Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Jeg aner ikke. Jeg forholder meg bare til at vi hadde katten vår med på fly på slutten av 90-tallet. Det var helt vanlig da, men det er mulig de har strammet inn på de rutinene nå.

Nei, var egentlig ikke et spørsmål til deg, mer et spørsmål til at det var mulig. Litt sånn: på en ikke god måte over at det kunde skjedd en av alle ganger vi reist.

Gammel 03-08-12, 16:33   #11
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Standard

Siden jeg ikke har noe liv akkurat nå, og egentlig bare venter på at flyet mitt skal gå sent i kveld så har jeg selvsagt lett fram alle mulige linker.

Gammel 03-08-12, 16:33   #12
Christa

Christa sin avatar

Standard

Jeg trodde dette var noe folk var oppmerksom på og at man dermed gav beskjed dersom man hadde sterkt allergi - sånn som nøtteallergikere gjør. Når vi fløy med katt ble vi forresten alltid plassert helt bakerst i kabinen.

Jeg har ikke tenkt over det, og det er jo bare meg selv som har vært korttenkt der. Men har alltid med medisin hvis noe skjer.

Gammel 03-08-12, 16:51   #13
Sola

Sola sin avatar

Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sas skrev ingenting spesifikt ang utenlandsflyginger såvidt jeg så.

Gammel 03-08-12, 16:52   #14
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg har rett og slett ikkje tenkt over dette, sidan eg trudde det ikkje var lov lengre.

Gammel 03-08-12, 16:56   #15
Christa

Christa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hjertensfryd, her.

Eg har rett og slett ikkje tenkt over dette, sidan eg trudde det ikkje var lov lengre.

Gammel 03-08-12, 18:03   #16
Sola

Sola sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg har bare reist med liten hund til Sverige. Ene veien måtte han være blant bagasje , andre veie. Var det ikke fullt og da fikk han lov å være knuter i setet ved siden av meg. Me. Jeg hadde plastbur som ikke gikk inn under setene. Det er vel bare bag som går inn under. Man kan ja skje få plass med bur, men man får det neppe inn. Jeg skulle ringe til flyselskapene. Vi vurderer selv Å ta med hund til Frankrike neste sommer, vi må bare sette igang prosessen med rabiesvaksine nå i høst.

Vi også skal sette i gang med vaksinasjonene slik at vi er klar til ferie neste sommer. Vi skal være såpass lenge borte at det blir riktig for oss at hunden får være med. Vi er bare i tvil om vi skal ha henne i kabinen eller med bagasjen. Hunden er trygg og vant til å bli håndtert uten å vise tegn til nervøsitet. På den annen side er hun aller mest fornøyd når hun får være sammen med oss. I lasterommet er det på en måte mer rolig og hun aksepterer jo å ligge i buret sitt.

Gammel 03-08-12, 18:20   #17
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Christa, her.

Beklager avsporing.

Enig, håper ikke vi havner i nærheten av noen med medbrakt hund eller katt på en flytur. Eller i et sete der det har vært katt på forrige flyvning. Vesla hadde blitt veldig dårlig...

Gammel 03-08-12, 18:33   #18
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sitat:

Det er bare hunder og katter som aksepteres i kabin; andre dyr er velkomne i våre lasterom.

Betyr det at jeg kan reise innenlands med ponnien min? Om jeg anskaffer meg en altså.

Gammel 03-08-12, 18:46   #19
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oi, dette visste jeg virkelig ikke var mulig. Så idiotisk. To personer i familien har sterk katteallergi, og å havne på fly med katt ville virkelig ikke vært bra. Kan aldri huske å ha blitt spurt om dyreallergi ved kjøp av flybilletter.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-12, 19:00   #20
Christa

Christa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Oi, dette visste jeg virkelig ikke var mulig. Så idiotisk. To personer i familien har sterk katteallergi, og å havne på fly med katt ville virkelig ikke vært bra. Kan aldri huske å ha blitt spurt om dyreallergi ved kjøp av flybilletter.

Vi har aldri blitt spurt, det er jeg helt sikker på.

Har alltid medisin med, men en allergisk kraftig reaksjon på et stappet fly på vei opp i luften. Ikke ok.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:31.