|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Artikkel om gjenglemte barn i bilDette er et tema som har vært diskutert flere ganger her inne, og nå kom jeg over en fantastisk artikkel som forteller historiene til flere av foreldrene. Den går også inn på hvorfor dette skjer, hvem det skjer med, samfunnets reaksjoner og mulig grunner til samfunnets reaksjoner. Det er vond lesning, men jeg vil allikevel anbefale den. Den vant en Pulitzer i 2010:
![]() |
#2 |
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilTusen takk for at du linket denne artikkelen, veldig interessant (og trist) lesning!
![]() |
![]() |
#3 |
Epikur
|
![]() Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilHjerteskjærende, men helt uforståelig. Til og med for en distré sjel som meg.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilUtrolig bra skrevet artikkel, jeg orket bare ikke lese hele for det ble for sterkt for meg.. Første gangen ever at jeg har måttet gi meg over noe som stod skriftlig føre meg.. Det sier sitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Englemamma
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilJeg har lest hele, og tårene bare renner...
![]() |
#6 |
Textrovert
|
![]() Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bil
Jeg orker ikke lese mer enn noen linjer, det ble for sterkt. Men for meg er det forståelig. Jeg tror faktisk at absolutt alle kan gjøre en slik feil. Og det er nettopp det som er så ubehagelig å tenke på at jeg blir helt kvalm.
![]() |
#9 |
Erfaren nok
|
![]() |
#10 |
Off the map.
|
![]() Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilI dag fikk jeg følelsen av at jeg kunne ha glemt igjen knerten hjemme alene. Vanligvis er det pappan som leverer, og jeg ordner meg og drar helt på egen hånd.
![]() |
#12 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilJeg klarte ikke lese den ferdig, den ble for sterk for meg, jeg fikk hodet fullt av litt for mange "hva om-" tanker.
![]() |
#13 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilHar ikke orket å lese artikkelen enda, skal gjøre det når jeg har litt mer fred og ro rundt meg. Jeg så et Oprah-program om dette for noen år siden, der noen foreldre stod frem og fortalte sine hjerteskjærende historier, jeg tror aldri jeg har grått så mye i hele mitt liv, og jeg fikk for første gang medlidenhet med foreldrene, jeg skjønte at man aldri kan si aldri, og de har jo ikke akkurat glemt barna i bilen med vilje. En ting er å gå fra barna i en glovarm bil for å shoppe, feks, da gjør man det jo med overlegg, på en måte. Men når man glemmer at barna ER der pga. en utrolig stresset situasjon eller lignende, da blir de jo litt annerledes enn i det andre eksempelet. Jeg gråt og gråt, fortvilelsen til foreldrene var så ekstrem (selvsagt), jeg kjente den helt ned i tærne, og i tillegg får de jo all fordømmelsen fra samfunnet og i tillegg kanskje fengselstraff også.
![]() |
#14 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilTriste greier. Jeg orker ikke gå rundt og tenke på at det kunne vært meg. Men det kunne det sikkert i følge denne artikkelen.
![]() |
#15 |
Bedreviter
|
Det er jo både færre varme dager og adskillig færre folk her, så sjansen for at det skjer er mindre, og sjansen for at det går bra når det skjer er større. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilInteressante spørsmål Tink. Jeg orker ikke lese artikkelen, men er det snakk om babyer eller eldre barn?
![]() |
#17 |
frakoblet
|
Kanskje? I artikkelen står det om en ni måneder gammel baby som døde på den måten. Det var rundt 20 grader ute, men temperaturen i bilen var over 40 grader.
![]() |
#18 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bilJeg tror virkelig at temperaturen og folketallet har mye å si for vår statistikk.
![]() |
#19 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er fullstendig enig. Jeg vil så gjerne tro at dette er noe jeg aldri kunne gjort, men jeg klarer ikke helt å overbevise meg selv om at det ikke kan skje i en svært stressende situasjon. Tanken på det setter meg helt ut, og gjør at jeg blir fysisk dårlig.
![]() |
#20 |
Shake it out!
|
Vel, det er definitivt mindre varmt her. Der jeg bodde i USA var stort sett de kaldeste vinterdagene varmere enn en norsk sommerdag. I tillegg er kanskje ofte avstandene større i USA - man kjører mye lengre mellom hus og barnehage, hus og butikken osv. Mange opplever å måtte pendle godt over timen før de er på jobb, og har barnehage i nærheten av jobben. Lengre tid å glemme på. Når mange (i alle fall i staten jeg bodde) kjører rundt i gedigne syvsetere, så er det lettere at barnesetet "forsvinner", enn i de små bilene vi kjører rundt i i Norge.
![]() |
|
|