Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Artikkel om gjenglemte barn i bil

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-12, 18:37   #1
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Artikkel om gjenglemte barn i bil

Dette er et tema som har vært diskutert flere ganger her inne, og nå kom jeg over en fantastisk artikkel som forteller historiene til flere av foreldrene. Den går også inn på hvorfor dette skjer, hvem det skjer med, samfunnets reaksjoner og mulig grunner til samfunnets reaksjoner. Det er vond lesning, men jeg vil allikevel anbefale den. Den vant en Pulitzer i 2010:
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn...T2009030602446

Gammel 08-08-12, 22:36   #2
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Artikkel om gjenglemte barn i bil

Tusen takk for at du linket denne artikkelen, veldig interessant (og trist) lesning!

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 22:56   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjerteskjærende, men helt uforståelig. Til og med for en distré sjel som meg.

Gammel 08-08-12, 22:58   #4
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Utrolig bra skrevet artikkel, jeg orket bare ikke lese hele for det ble for sterkt for meg.. Første gangen ever at jeg har måttet gi meg over noe som stod skriftlig føre meg.. Det sier sitt.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 08:37   #5
Annki
Englemamma

Annki sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Jeg har lest hele, og tårene bare renner...
Jeg vet hvordan det er å miste ett barn, og lever med det hver dag, jeg kan ikke engang forestille meg hvordan det ville være å i tillegg skulle tenke at det var min skyld.

Dvs. har også dager hvor jeg føler skyld og tenker om jeg kunne gjort noe annerledes el.l., men det er jo ikke noe jeg kunne ha gjort. Disse skal leve med at de (i teorien) kunne ha gjort noe annerledes, selv om de de selvfølgelig ikke kunne noe for at de glemte...

Gammel 09-08-12, 08:47   #6
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Hjerteskjærende, men helt uforståelig. Til og med for en distré sjel som meg.

Jeg orker ikke lese mer enn noen linjer, det ble for sterkt. Men for meg er det forståelig. Jeg tror faktisk at absolutt alle kan gjøre en slik feil. Og det er nettopp det som er så ubehagelig å tenke på at jeg blir helt kvalm.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 09:07   #7
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tør ikke begynne å lese artikkelen. Venter til jeg er hjemme fra jobb.

Gammel 09-08-12, 09:10   #8
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg tør ikke begynne å lese artikkelen. Venter til jeg er hjemme fra jobb.

Ja, om du ikke vil gråte på jobb er det lurt.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 09:22   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg orker ikke lese mer enn noen linjer, det ble for sterkt. Men for meg er det forståelig. Jeg tror faktisk at absolutt alle kan gjøre en slik feil. Og det er nettopp det som er så ubehagelig å tenke på at jeg blir helt kvalm.

Jeg tror også det. Og når det kanskje skjer andre ting enn de faste rutinene en morgen (som var et eksempel helt på slutten av artikkelen). Jeg kan liksom ikke se for meg at jeg hadde klart glemme av en av barna mine, men samtidig tror jeg ikke at jeg kan si at det aldri aldri aldri kunne ha skjedd meg heller.

Jeg glemte jo snuppa i bilen en gang (da var hun 6 år da), fordi jeg trodde hun var gått ut. Og så låste jeg. Men jeg fant jo det ut etter en liten stund, da jeg ikke fant henne på fotballbanene (trening). Men fytti grisen for en vanvittig vond følelse det var å finne henne gråtende i bilen.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 09:29   #10
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

I dag fikk jeg følelsen av at jeg kunne ha glemt igjen knerten hjemme alene. Vanligvis er det pappan som leverer, og jeg ordner meg og drar helt på egen hånd.

Jeg glemte han ikke, men fikk en sånn følelse - hva om!

Jeg glemmer alt mulig rart, men har *bank-i-bordet* ikke glemt igjen ungene ennå.

Gammel 09-08-12, 09:29   #11
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utrolig fæl og fantastisk artikkel.

Gammel 09-08-12, 09:31   #12
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarte ikke lese den ferdig, den ble for sterk for meg, jeg fikk hodet fullt av litt for mange "hva om-" tanker.

Gammel 09-08-12, 09:45   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke orket å lese artikkelen enda, skal gjøre det når jeg har litt mer fred og ro rundt meg. Jeg så et Oprah-program om dette for noen år siden, der noen foreldre stod frem og fortalte sine hjerteskjærende historier, jeg tror aldri jeg har grått så mye i hele mitt liv, og jeg fikk for første gang medlidenhet med foreldrene, jeg skjønte at man aldri kan si aldri, og de har jo ikke akkurat glemt barna i bilen med vilje. En ting er å gå fra barna i en glovarm bil for å shoppe, feks, da gjør man det jo med overlegg, på en måte. Men når man glemmer at barna ER der pga. en utrolig stresset situasjon eller lignende, da blir de jo litt annerledes enn i det andre eksempelet. Jeg gråt og gråt, fortvilelsen til foreldrene var så ekstrem (selvsagt), jeg kjente den helt ned i tærne, og i tillegg får de jo all fordømmelsen fra samfunnet og i tillegg kanskje fengselstraff også.

Gammel 09-08-12, 09:52   #14
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Triste greier. Jeg orker ikke gå rundt og tenke på at det kunne vært meg. Men det kunne det sikkert i følge denne artikkelen.

Men hvorfor skjer ikke dette i Norge?
* Er det ikke mange nok varme dager om sommeren?
* Er barna lengre hjemme med mor eller far, sånn at når de skal i barnehagen så lager de for mye lyd til at vi rekker å glemme dem? Vet jo om mødre som glemmer barnevogna inne i butikken de første månedene.
* Er vi mindre stresset på vei til jobb? (neppe)
* Er vi rett og slett færre mennesker, sånn at det nesten aldri skjer? /Det blir dysset ned om det skjer.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 09:58   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Triste greier. Jeg orker ikke gå rundt og tenke på at det kunne vært meg. Men det kunne det sikkert i følge denne artikkelen.

* Er barna lengre hjemme med mor eller far, sånn at når de skal i barnehagen så lager de for mye lyd til at vi rekker å glemme dem? Vet jo om mødre som glemmer barnevogna inne i butikken de første månedene.
* Er vi rett og slett færre mennesker, sånn at det nesten aldri skjer? /Det blir dysset ned om det skjer.

Det er jo både færre varme dager og adskillig færre folk her, så sjansen for at det skjer er mindre, og sjansen for at det går bra når det skjer er større.

Man hører jo hvert eneste år om små barn som må brytes ut av biler i Norge også. Kanskje forskjellen mellom 22 grader stekende sol og 32 grader stekende sol kan være forskjellen mellom liv og død for noen av dem?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 10:02   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Interessante spørsmål Tink. Jeg orker ikke lese artikkelen, men er det snakk om babyer eller eldre barn?

Jeg tror virkelig ikke dette kunne skjedd meg. Jeg tror heller ikke det er sånn at siden det skjer med noen, så kan det skje "alle".

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 10:14   #17
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er jo både færre varme dager og adskillig færre folk her, så sjansen for at det skjer er mindre, og sjansen for at det går bra når det skjer er større.

Man hører jo hvert eneste år om små barn som må brytes ut av biler i Norge også. Kanskje forskjellen mellom 22 grader stekende sol og 32 grader stekende sol kan være forskjellen mellom liv og død for noen av dem?

Kanskje? I artikkelen står det om en ni måneder gammel baby som døde på den måten. Det var rundt 20 grader ute, men temperaturen i bilen var over 40 grader.
Det kommer jo også an på hvor lenge barna sitter der.

Gammel 09-08-12, 10:19   #18
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror virkelig at temperaturen og folketallet har mye å si for vår statistikk.

I de eksemplene jeg leste var det snakk om babyer på under eller rett rundt ett år. De fleste barn i Norge er jo hjemme på heltid med mamma eller pappa til de er ca ett år eller litt mer. Kanskje den ekstra tiden sammen gjør at man er mer bevisst på barnet som sitter i baksetet? Samtidig som en halvannetåring gjerne skvaldrer litt mer på vei tilbarnehagen. Jeg vet ikke altså, bare grubler litt.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 10:24   #19
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg tror faktisk at absolutt alle kan gjøre en slik feil. Og det er nettopp det som er så ubehagelig å tenke på at jeg blir helt kvalm.

Jeg er fullstendig enig. Jeg vil så gjerne tro at dette er noe jeg aldri kunne gjort, men jeg klarer ikke helt å overbevise meg selv om at det ikke kan skje i en svært stressende situasjon. Tanken på det setter meg helt ut, og gjør at jeg blir fysisk dårlig.

Jeg klarte forøvrig ikke å lese den siste siden, dette ble for sterkt for meg.

Gammel 09-08-12, 10:32   #20
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Vel, det er definitivt mindre varmt her. Der jeg bodde i USA var stort sett de kaldeste vinterdagene varmere enn en norsk sommerdag. I tillegg er kanskje ofte avstandene større i USA - man kjører mye lengre mellom hus og barnehage, hus og butikken osv. Mange opplever å måtte pendle godt over timen før de er på jobb, og har barnehage i nærheten av jobben. Lengre tid å glemme på. Når mange (i alle fall i staten jeg bodde) kjører rundt i gedigne syvsetere, så er det lettere at barnesetet "forsvinner", enn i de små bilene vi kjører rundt i i Norge.

Dessuten så er det også mange flere mennesker i USA. Bare Houston, som jeg bodde i, hadde flere mennesker enn det som bor i Norge.

Og om vi er mindre stresset? Tja. Vi jobber i alle fall vesentlig mindre. Barnehagene der jeg bodde var åpne fra 07-19. Og svært mange brukte dem hele åpningstiden. Selv for babyer (man har 4 uker permisjon om man føder vanlig, 6 uker ved keisersnitt...).

Jeg kan jo bare fortelle om vennene mine. Deres datter begynte i barnehage da hun var 3 mnd - de var heldige og fikk henne i begynnelsen av sommeren og moren er lærer. Moren hadde 70 minutter reise til jobben, og begynte klokken 07. Faren leverte barnet i barnehagen klokken 07. Moren hentet barnet i barnehagen mellom klokken 18 og 19, etter jobb. Faren var sjelden hjemme før klokka 21 om kvelden. Det er ganske mange steder man ikke går hjem fra jobb før sjefen i USA.

Det er forøvrig forbudt ved lov, i alle fall i Texas, å gå fra barn i bilen. Jeg kjenner rimelig mange norske mødre som har blitt truet med politet fordi de har latt ungene sitte i bilen mens de løper inn kjappe ærend.

Jeg er veldig for å ikke være skråsikker på at man aldri kunne gjort noe selv, jeg har litt for mange ganger opplevd at man ender opp med å gjøre ting man aldri trodde man skulle kunne gjøre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:21.