Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Kan man erstatte soyasaus på noe vis?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-12, 21:45   #1
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Kan man erstatte soyasaus på noe vis?

Det lurer jeg på. Jeg sitter og ser på oppskrifter med soyasaus, og siden jeg har et par unger som blir dårlige i magen av soyaproteiner (ja, helt på ordentlig, ikke en fiks ide fra foreldrene sin side ) lurer jeg på om noen har noen forslag til hvordan jeg kan jukse fram soyasaussmaken uten å faktisk bruke soyasaus?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-12, 21:55   #2
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan man erstatte soyasaus på noe vis?

Soyasaus kan visstnok erstattes med ristet sesamolje ifølge google

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-12, 21:59   #3
lucifine

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Åh der lærte jeg noe nytt!

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-12, 22:02   #4
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Hmm. Sesamolje har jeg til og med. Men ristet? Hva betyr det?

Gammel 18-08-12, 22:05   #5
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men sesamolje har ein VELDIG markant smak da - tur eg hadde vatna det ut med noko i så tilfelle.

Trur eg hadde gått for for litt buljong eller skysaus. Det er salt, og har litt rund smak. Ikkje som soyasaus, men litt i samme gate. Du kan jo eventuelt ha i litt sesamolje også.

Gammel 18-08-12, 22:21   #6
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Hmm. Sesamolje har jeg til og med. Men ristet? Hva betyr det?

Kanskje at den er laget av ristede sesamfrø? Eller så må du riste flaska.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-12, 22:25   #7
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Kanskje at den er laget av ristede sesamfrø? Eller så må du riste flaska.

Gammel 18-08-12, 22:49   #8
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ville nok ristet flaska.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-12, 23:18   #9
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Fungi, De sorte dråper. Ett soppekstrakt. Meny tror jeg fører produktet. Jeg kjøper direkte fra www.norsopp.no siden hun har ett utsalg i distriktet her. Mye bedre enn soyasaus.

Sitat:

En heilnorsk smaksforsterker, soppekstraktet FUNGI (De Sorte Dråper) har vært å få i butikker siden 1997. Uten noen markedsføring annet enn jungeltrommer vandrer det mørke soppbrygget jevnt og trutt ned i handlekurver og vogner - til de innvidde, denne engere krets av matglade mennesker som har oppdaget heksedråpene og BARE MÅ HA DET. Til wok’ing, til sushi, til marinering, til grilling og steking, til dressinger, sauser og gryter.
Fungi’n fortryller maten, fremhever råvarenes egensmak (grønnsaker, rotfrukter, kjøtt, fugl og vilt, fisk, sopp), løfter smaken på sauser og marinader. Ingen tilsetningsstoffer, uendelig holdbarhet - for et produkt, for en smak det blir på maten!

FAKTA OM FUNGI

• Fungi består av dyrket norsk sjampinjong, skogssopp, rødvin og urter fra de norske skoger .
  • Fungi inneholder ingen tilsetningsstoffer.
  • Fungi fremhever råvarenes egensmak, hever smaken på sauser, marinader, dressinger, kjøtt, fisk og grønnsaker.
  • Smaken er salt, med tydelig sødme og et syrlig anstrøk.
  • Fungi dufter av mørk buljong, sopp, soya og malt .
FUNGIS FUNKSJON
  • Fungi er det ultimate matverktøy for bevisste matentusiaster, kokker og andre kokeglade.
  • Fungi er et universelt smaksredskap, og bruksområdene er uendelige.
  • Fungi er utviklet med vår tids matentusiaster i tankene, og finnes i tusenvis av norske kjøkken .
  • Fungi brukes til å heve smaken på sauser, marinader, dressinger, og få bedre frem egensmaken på kjøtt, fisk,
    grønnsaker, rotfrukter og sopp.
  • Fungi løfter smaken på hverdagsmat og ferdigretter.

Sist redigert av Fløyel : 18-08-12 kl 23:31.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-12, 23:22   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sesamolje har ganske sterk smak som ikke likner på soyasaus. Det betyr ikke at det ikke blir godt med sesamolje, altså. Det finnes en soppsaus som smaker soyasaus. Om det ikke er å få tak i ville jeg brukt fiskesaus.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-12, 23:23   #11
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg ville forsøkt en mix av hønsebuljong og fiskesaus. Sesamolje smaker jo overhodet ikke som soyasaus?

Gammel 18-08-12, 23:52   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Fløyel, sorte dråper er god erstatning.

Gammel 19-08-12, 00:24   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De sorte dråper er det den soppsausen heter ja! Veldig god.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-12, 09:59   #14
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Fiskesaus har jeg, og jeg har lurt på om det ikke kunne funke sånn passe selv også. Må prøves til uka. Og den soppsausen høres jo god ut uansett, så den skal jeg prøve finne. Takk!

Gammel 19-08-12, 10:35   #15
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Soppsoyasausen (uten soya) er nydelig. Et sted har jeg oppskrift på hvordan man lager den selv også.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:26.