|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen SverigeSom regel blir jeg alltid ganske stum over hvordan folk klarer å rote til økonomien sin, men denne gangen er jeg rett og slett helt sjokkert. Det er en familie med to barn som har en månedlig inntekt på 25 000 kroner, og de har altså klart å pådra seg så mye gjeld (både huslån, hyttelån og forbrukslån) at de har månedlige utgifter på til sammen 67 000 kroner...! Og de ante ikke selv noe som helst om at det var så mye. De trodde at de hadde månedlige låneutgifter på 10 000 kroner, mens det i realiteten var 25 000 kroner (da ikke medregnet alt det som allerede hadde gått til kemneren).
![]() |
#2 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen SverigeUten å ha sett programmet, tror jeg slikt oftest handler om voldsomme fortrengingsmekanismer. Litt som folk som oppdager at de er gravide i uke 35.
![]() |
#3 |
|
![]() Sv: Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen SverigeDet er vel ganske nøyaktig på samme måte som noen ender opp med å la kroppen forfalle drastisk, som alkoholikere, stoffmisbrukere og lignende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Endelig mamma
![]() Sv: Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen SverigeJa, jeg skjønner jo at det er sånn EGENTLIG. Det er bare så fjernt fra min egen angst for å havne i gjeldsuføret, at jeg ikke klarer å la være å bli sjokkert likevel. Og tross alt skal de ha kudos fordi de faktisk søker hjelp.
![]() |
#5 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen SverigeJeg synes denne tråden er et perfekt eksempel på hvorfor jeg hater programmer som det der. Å sitte og akke og offe og "det kunne aldri skjedd meg" mens man har et sjokkert ansiktsuttrykk er rett og slett litt ... tacky.
![]() |
#6 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen SverigeJeg er enig med shute og tror at det for de fleste ikke handler om at de ikke ser, men at de ikke vil se. De velger å bare ikke forholde seg til det økonomiske og heller strekke strikken så lenge det går.
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen Sverige
Jah. Veldig enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Borte
|
š
![]() |
#9 |
Endelig mamma
![]() Sv: Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen SverigeDere må gjerne synes jeg er tacky, det er dere i deres fulle rett til å mene.
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er jeg enig i, men jeg synes samtidig norske Luksusfellen er (Var? Lenge siden jeg har sett nå.) fin på den måten at de ikke viste ungene. Av og til fikk man se et bakhode eller et bilde, men ungen var aldri med i programmet. Det er de på den svenske.
![]() |
![]() |
#11 |
Personlig pessimist
|
Jeg er helt enig. Og er det noe livet har lært meg, så er det at det ligger menneskelige mekanismer bak de fleste (jeg er fristet til å si alle) tragedier. Dermed er det ytterst få av oss (ingen) som virkelig er hevet over noe som helst. Alt er lett å si fra utsiden. Og man er selvsagt forskjellig rustet, men vi har alle våre svakheter.
![]() |
![]() |
#12 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Enig i denne. Jeg synes det er så trist å ofte se det er barn inne i bildet også. De har egentlig ikke noe valg når mor og far bestemmer seg for å bli med i et slikt program. Fint at de voksne får hjelp, men dette burde vært en selvfølge å få uten å måtte gå til slike skritt. For meg blir det i samme kategori som barnevakten (?) o.l. Å havne i en gjeldsfelle er vel noe de fleste med normal inntekt og huslån kan, tenk for eksempel om renta gikk opp til en 8-9%, det er endel husholdninger som sliter da om man ser på statistikken. Om man tenker seg at noen av disse har små forbrukslån ved siden av, (vaskemaskin, kjøleskap eller annet på avbetaling), kan det fort bli stygge tall. Det er jo når man ikke klarer å betjene dem at gjelda vokser i rekordtempo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Endelig mamma
![]() |
#14 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen SverigeEg er enig i at det er går over ei grense. Eg er enig i at det appellerer til kikker-mentalitet og "gosh-sjå-på-dei-da". Ekle mekanismar som bur i oss alle (sjølv om ingen vil innrømme at dei har ei lita kjerring i seg innerst inne). MEN når det er sagt syns eg generelt sett at det er viktig at pengeproblem blir snakka om, at ein forstår litt meir korleis/kvifor folk er som dei er, at ein ser at folk ikkje nødvendigvis er "dumme", og at ein ser at det går an å gjere noko med det. Det kan vere viktig for både dei som sit i eit slikt uføre sjølv, og for dei som lever nær nokon.
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen SverigeNjulaif, ikke ta det personlig. Hovedpoenget i kommentarene er vel t det lages programmer som dette, og at det kommer reaksjoner på det. Noen mennesker burde beskyttes mot seg selv.
![]() |
#16 |
Borte
|
![]() Sv: Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen SverigeJeg syns heller ikke du skal ta det personlig, Njulaif. Det er helt menneskelig å bli sjokkert. Jeg har sett et par av de norske programmene og skjønner godt hva du mener. Det er dog noe med at man lager sjokkunderholdning av slik grafsing i menneskers høyst private sfære som gjør at jeg får konseptet i vrangstrupen.
![]() |
#17 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
...så det kunne aldri skjedd deg at du var litt...tacky? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Borte
|
Hva mener du egentlig med dette? Mentalt rask?
![]() |
#19 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Har vært hjemme i dag og sitter og ser på Luksusfellen SverigeJeg har ikke sett den svenske, men et par av de norske episodene. Og jeg synes forsåvidt det er greit - for som en sa: Det er utrolig hvor mange som har kommet bort til meg og sagt at de var så nær sjøl, men har blitt tatt grep i siste liten.
![]() |
#20 |
|
Selvsagt, og i en ideell verden skulle ingen trenge å brette ut privatlivet på tv for å få hjelp med sånne ting, men når noen først "må" det, er det jo fint at barna vernes mest mulig. I Norge har alle som trenger det krav på økonomisk rådgivning fra Kommunen, oftest administrert av NAV. Men der er det lange ventetider (jeg vet om en som har ventet i nærmere to år nå) og det er mange som ikke engang er klar over at det finnes.
![]() |
![]() |
|
|