Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Smokkefrie barn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-12, 15:48   #1
Rune Brown
Aktiv

Rune Brown sin avatar

Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Rune Brown er litt kul
Standard

Smokkefrie barn

Min kjære Thyra (10 mnd) har aldri hatt noe interesse av smokk, og det syns jeg bare er fantastisk. Riktignok er det sikkert mange situasjoner som ville gått lettere for seg hvis hun brukte smokk, men jeg har hørt at barnet da heller finner trygghet i seg selv, eller andre ting - og at det dermed kan skape et trygt barn

Min stedatter (nå 4 år) var helt avhengig av smokken, og våknet også mye oftere på natten, da smokken hadde falt ut..
Nå er selvfølgelig alle barn forskjellige, men Thyra virker som en tryggere baby, som er glad i folk, og ikke går av veien for å leke fint med andre barn eller voksne uten at mamma eller pappa er der

Hva er deres erfaringer?

Gammel 24-09-12, 15:56   #2
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Smokkefrie barn

Helt motsatt. Vi hadde to som brukte smokk, og det var veldig greit å kunne avlede med det i perioder, det var kos for dem om natten, og ammeslutt var enklere.

Nr. 3 tok ikke smokk, er mammadalt av rang, kommer fortsatt inn om natten, og er generelt mye mer avhengig av meg enn de andre som hadde en kos 'hos seg', og ikke trengte meg like mye/lenge.

Den som ble mest sosial og utadvendt er han som jeg mistet melka med, og som brukte smokk til 4 år.

Så jeg tror ikke dine slutninger henger helt på greip, og at to stk ulike barn er altfor få til å generalisere så veldig rundt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 16:02   #3
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror ikke det er noen sammenheng her, nei. Jeg har en med og en uten smokk, og de er omtrent like trygge og omtrent like vriene å legge, selv om de har ulik personlighet.

Den største forskjellen her er hvor lett det er å slutte med amming. Ikke så lett med smokkenekteren ...

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 16:48   #4
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Storebror sluttet selv med smokk da den første tanna kom ved ca 5 måneders alder. Vi forsøkte lenge å få han til å ta den likevel, men nytteløst. Fra han passerte året var det veldig greit å ha en som ikke var avhengig av smokken, men roet seg på andre måter. Men han hang mye i beina mine på ettermiddagstid det første barnehageåret.

Lillebror brukte smokken lengre, og var "flinkere" til å finne roen på egen hånd både som baby og opp til 3-års alder. Det siste året fikk han ha smokk litt på overtid fordi det var mange andre endringer i livet hans akkurat da. Han sluttet da han var ca 4 år, og i en periode har det vært litt vanskelig å finne roen ved legging. Men i sum er han et enklere barn enn storebror var. Smokken tror jeg ikke er avgjørende i vår sammenheng.

Kommer til å tilby smokk også til nr tre dersom hun får et suttebehov utover amming/spising.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 17:13   #5
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Neppe noe sammenheng. Begge min har brukt/bruker smokk. Trygge og tillitsfulle barn begge to.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 17:16   #6
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Kan aldri tenke meg at det er noen sammenheng, nei. Vesla har brukt smokk stort sett kun til soving fra hun var 2-3 måneder, og hun er verdens mest utadvendte og trygge unge (også i følge andre enn oss foreldre ). Jeg ser virkelig ikke smokk som noe problem overhodet.

Gammel 24-09-12, 17:19   #7
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Ingen av mine har brukt smokk, de var særdeles lite interesserte i å suge på noe som ikke førte til mat. Trygge barn begge to, men jeg kan aldri tenke meg at det har noe med manglende smokkebruk å gjøre.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 17:21   #8
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

vi har brukt smokk på grunn av den forebyggende effekten det har ift uventet spedbarnsdød (er det rett uttrykk?).

Alle har brukt smokk til rundt 3 års alder, fra rundt 10 mnd kun ved soving.
alle mine er trygge og nysjerrige fyrer.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 17:24   #9
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har to barn. Ei som brukte smokk, og en som ikke gjorde det. Den som brukte smokk sov bedre, fant lettere roen selv, og er minst like trygg som den som ikke gjorde det.

Gammel 24-09-12, 17:29   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guttungen har aldri villet ha smokk, men han brukte totten lenge som kos i stedet. (Han totta til og med i magen min, har vi sett på ultralyd. ) Han har alltid vært lett å legge, både hjemme som borte. Jeg har ikke oppfattet ham som utrygg på noe vis, på akkurat leggeområdet, i hvertfall.

Lillemann ville heller ikke ha smokk, han har heller aldri tatt totten.

Gammel 24-09-12, 17:52   #11
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er erfaringen at smokkenekteren (minstemor) har vært den som har vært enklest å få til å sove og finne roen selv, men om det er tilfeldig eller pga manglende smokk vites ikke.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 17:53   #12
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

En som var smokkeavhengig og en som aldri tok smokk. De er ulike av natur, men de er jente og gutt, så tror det er årsaken mer enn andre ting.

Gammel 24-09-12, 18:17   #13
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Tre smokkebarn alle greie ved legging og trygge ellers og.

Gammel 24-09-12, 18:30   #14
AprilRyan

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg har to barn. Ei som brukte smokk, og en som ikke gjorde det. Den som brukte smokk sov bedre, fant lettere roen selv, og er minst like trygg som den som ikke gjorde det.

Samme her.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 18:30   #15
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror ikke det har noen sammenheng i det hele tatt. Jeg tror det går mer på personlighet.

Har hatt en smokkefri jente og en skikkelig smokkegutt. Jenta var mer urolig om nettene og var mer utrygg som liten enn gutten og de er veldig forskjellige personer.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 19:35   #16
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har hatt ei smokkejente og to smokkeløse gutter,
og har ikke inntrykk av at det har påvirket trygghet eller personligheten på noen måte akkurat.
Men så lenge jenta fikk bruke smokk på dagtid så ble hun jo noe redusert verbalt, ettersom hun pratet gjennom smokken. Det ser jo hårreisende teit ut, så jeg aner ikke hvorfor vi holdt på med det så lenge.
Lillebroren framstod jo som et språkmessig geni i forhold.

Minsten er bare et halvt år+, men de to andre sov ikke natten gjennom før de var rundt 20 måneder gamle, så der hadde smokk tydeligvis liten betydning.

Gammel 24-09-12, 19:39   #17
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

vi har brukt smokk på grunn av den forebyggende effekten det har ift uventet spedbarnsdød (er det rett uttrykk?).

Det gjorde vi også.
Trygg og utadvent unge forøvrig.

Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 19:47   #18
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rune Brown, her.

Min kjære Thyra (10 mnd) har aldri hatt noe interesse av smokk, og det syns jeg bare er fantastisk. Riktignok er det sikkert mange situasjoner som ville gått lettere for seg hvis hun brukte smokk, men jeg har hørt at barnet da heller finner trygghet i seg selv, eller andre ting - og at det dermed kan skape et trygt barn

Min stedatter (nå 4 år) var helt avhengig av smokken, og våknet også mye oftere på natten, da smokken hadde falt ut..
Nå er selvfølgelig alle barn forskjellige, men Thyra virker som en tryggere baby, som er glad i folk, og ikke går av veien for å leke fint med andre barn eller voksne uten at mamma eller pappa er der

Hva er deres erfaringer?

Mulig jeg leser for mye inn i dette, men fremstillingen av superharmoniske kjæreste og stedatter ble litt rar for meg. Håper du ikke drar for mange sammenligninger mellom barna sånn ellers.

Begge mine har brukt smokk, en har alltid vært supersosial og en litt mindre. Trygge var og er de begge slik jeg ser det, men en mer frempå enn den andre. Tror egentlig det går på personlighet mer enn smokk, samsoving, bleieslutt, start i barnehage og alt hva man kan dra opp mot attferd og slikt. Bortsett fra smokken har mye av det vi gjorde blitt ganske forskjellig på våre to, de har rett og slett hatt forskjellig behov. Men vi har brukt litt tid på å prøve å lese disse og respondere på det.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 20:05   #19
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har to som ikke brukte smokk. Eldste hadde den vel i munnen i et par dager, og yngste brukte den sporadisk og uentusiastisk i en måned og to? Hvertfall, de er vidt forskjellige som personligheter. En er forsiktig og beskjeden, mens en tar for seg av verden i store jafs. Og den forskjellen merket jeg fra første stund (den ante meg selv før de var født), så jeg tror det har lite med smokk å gjøre.

Gammel 24-09-12, 20:13   #20
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Min brukte smokk og var verdens mest trygge og tillitsfulle unge, alle kommenterte hvor tillitsfull han var-.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:59.