Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det stor forskjell på en begravelse i en katolsk og en protestantisk kirke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-12, 19:14   #1
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Er det stor forskjell på en begravelse i en katolsk og en protestantisk kirke?

Jeg skal i en begravelse, men den er en katolsk og det har jeg aldri vært i før.

Skikk og bruk?

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 19:42   #2
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det stor forskjell på en begravelse i en katolsk og en protestantisk kirke?

Jeg har vært i begge deler. Det er vanlig med åpen kiste før begravelsen begynner slik at man får sett den avdøde en siste gang. Den lukkes før seremonien tar til. Ellers syns jeg det er ganske likt med unntak av at nattverden tar mye lengre tid (men det gjelder jo alle gudstjenster i den katolske kirke). Og så er det jo vanlig at alle tar nattverd, spesielt om man sitter på første rad som nærmeste familie kan det komme brått på. Pastoren kommer da til alle på første rad med hostien og kalken.

Det kan være lurt å si fra til pastoren på forhånd om du er som meg og ikke går til nattverd, selv om jeg må si at han tok seg raskt inn.

Ellers har det også blitt holdt flere taler der under gudstjenesten enn jeg har opplevd i norske begravelser, ikke alltid oppsatt på forhånd.

Gammel 25-09-12, 19:46   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det stor forskjell på en begravelse i en katolsk og en protestantisk kirke?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Og så er det jo vanlig at alle tar nattverd, spesielt om man sitter på første rad som nærmeste familie kan det komme brått på.

Man skal jo ikke ta i mot nattverd i den katolske kirke om man ikke er døpt og tilhører den katolske kirke. Nattverden er det aller helligste for dem og det er ganske strengt på dette med å ikke ta i mot hvis man ikke hører til der.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 19:48   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Man skal jo ikke ta i mot nattverd i den katolske kirke om man ikke er døpt og tilhører den katolske kirke. Nattverden er det aller helligste for dem og det er ganske strengt på dette med å ikke ta i mot hvis man ikke hører til der.

Teorien tilsier at de er streng, praksis not so much. Det er ikke krise på jord, egentlig.

Gammel 25-09-12, 19:55   #5
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har aldri opplevd at de passer på det, heller tvert om, og ikke bare på den begravelsen. Min erfaring med katolikkene er at de er langt mindre regelbunde en den norske lutherske kirken.

Og det vises jo ikke utenpå om en er medlem i den kirken eller ei.

Gammel 25-09-12, 19:57   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det blir jo vanskelig for dem å passe på det. For min del hadde det med å respektere deres regler å gjøre, at jeg ikke tok i mot nattverd der den gangen jeg var kristen selv. Men jeg forventer ikke at andre skal tenke som meg altså, jeg bare sier det i fall man tenker sånn og ikke vet om den regelen.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 20:29   #7
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Standard

Nei, det blir jo vanskelig for dem å passe på det. For min del hadde det med å respektere deres regler å gjøre, at jeg ikke tok i mot nattverd der den gangen jeg var kristen selv. Men jeg forventer ikke at andre skal tenke som meg altså, jeg bare sier det i fall man tenker sånn og ikke vet om den regelen.

Jeg tror ikke katolikkene har den samme tenkemåten, de syns ikke det er så viktig å følge reglene. Og vi fra den lutherske kirken er mye mere opptatt av å gjøre det som er riktig enn de selv.

Gammel 25-09-12, 21:05   #8
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har nettopp vært i katolsk begravelse og det var ingen nattverd der.
Åpen kiste først, ellers ganske likt norsk/kristen begravelse, bortsett fra at preste-mannen (heter det prest i katolsk kirke også?) skvetter vann (?) med en slags kost på et par steder i seremonien.

Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 21:20   #9
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

At ein har bede som syndsforlating (skrifta) før nattver er vel noko av det aller viktigaste for katolikkane. Det er ikkje uvanleg at folk ikkje mottek nattverd i katolske messer, det betyr at dei ikkje har skrifta før messa. Hald armane som eit kryss (X) foran brystet, så signaliserer du at du ikkje skal ha nattverd. Då vil presten så vidt eg hugser velsigne deg i staden - det byrjer bli nokre år sidan eg var på katolske messer.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 21:25   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har overvært en, og den var veldig annerledes, men når jeg tenker meg om, var den i Hellas, og da var det nok gresk-ortodoks, når jeg tenker meg om. :bidrar:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 21:46   #11
emma-li
Fullverdig medlem

Medlem siden: Feb 2009
emma-li har et hav av muligheter foran seg
Standard

Mamma sin side er katolikker. Og vi har aldri åpne kister før begravelsen begynner.

emma-li er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 18:52   #12
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Selv om tråden er gammel, kan jeg orientere om at da faren min døde i sommer, spurte presten her i Oslo oss aldri om vi skulle ha åpen kiste, så jeg tror nok ikke det er spesielt vanlig. Vi hadde nattverd, selv om det var bare jeg som skulle ha det. Akkurat det med nattverd var mer valgfritt, skjønte jeg.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:01.